کوددهی، اصول اساسی که هر کشاورز باید بداند

کوددهی، اصول اساسی که هر کشاورز باید بداند

دستیابی به بازدهی مطلوب تا حد زیادی به تأمین محصولات با تغذیه مناسب در زمان مناسب بستگی دارد. درک نقش کودها و اطمینان از کاربرد صحیح آن می تواند تفاوت بین سود و زیان را ایجاد کند.

کوددهی: اصول اساسی
نمونه ها برای تجزیه و تحلیل خاک باید از مکان های مختلف در زمین گرفته شود.
۱.۱ کیلوگرم
کشاورزی نیازمند یک علم دقیق است و نمی توان با هر دو سرزمین یکسان رفتار کرد. بنابراین مهم است که یک کشاورز قبل از شروع برنامه کود ، انواع مختلف کود ، سطح مصرف و زمان مصرف را درک کند.

محصولات به طور مداوم مواد مغذی را از خاک استخراج می کنند و با گذشت زمان این امر می تواند منجر به کاهش شدید حاصلخیزی خاک و تخریب زمین شود.

 

این امر به نوبه خود “سرمایه” تولیدی خاک را از بین می برد و توانایی مزرعه را برای تولید محصول کاهش می دهد. در صورت عدم دستیابی به عملکرد مطلوب ، ادامه خرید و کاشت بذر غیر اقتصادی خواهد بود.

مخلوط مناسب
برای استفاده بهینه از کود ، ابتدا باید نوع خاک ، سطح مواد مغذی و پتانسیل عملکرد محصول و منطقه تعیین شود. خاکی که از آن به خوبی مراقبت شود ، توانایی تأمین اکثر مواد مغذی مورد نیاز را دارد و با استفاده از کودهای با دقت انتخاب شده می توان کمبود آن را برطرف کرد.

در صورت وجود مقدار کافی ماده مغذی در خاک ، استفاده از آن بی فایده است.

 

 

به طور کلی ، عناصر کلان عناصر غذایی زیادی هستند که به احتمال زیاد به خاک اضافه می شوند. عناصر میکرو و ثانویه نیز در دوزهای کم استفاده می شوند ، زیرا آنها نقش مهمی در کمک به گیاهان برای جذب عناصر ماکرو دارند.

مهمترین عناصر را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

عناصر کلان

نیتروژن (N) کیفیت کلی محصول را بهبود می بخشد. این ماده به گیاه کمک می کند تا کلروفیل ایجاد کند ، این رنگدانه سبز است که گیاه را قادر می سازد انرژی ناشی از نور خورشید را برای تأمین فعالیتهای خود جذب کند. نیتروژن نیز از خاک جذب شده و توسط گیاه مورد استفاده قرار می گیرد و پروتئین هایی برای رشد تشکیل می دهد. به بیان ساده ، N تعداد سلولهای گیاهی ، شاخه ها ، برگ ها ، دانه ها و میوه ها را افزایش می دهد. کمبود N منجر به برگهای زرد و رشد ضعیف گیاه می شود.
فسفر (P) در خاک منجر به رشد بهتر ریشه می شود و به رشد دانه و دانه کمک می کند. به گیاهان کمک می شود تا زود زود رسیده و زود بالغ شوند.
پتاسیم (K) در خاک عملکرد و کیفیت محصول را بهبود می بخشد ، گیاه را تقویت می کند و به آن در مقاومت در برابر خشکی و بیماری کمک می کند. پتاسیم همچنین به گیاه کمک می کند تا نفس بکشد و در استفاده از آب و تجمع نشاسته ، قندها ، چربی ها و پروتئین ها نقش اساسی دارد.
عناصر ثانویه:

کلسیم (Ca) “عناصر سازنده” سلولهای گیاهی را تشکیل می دهد که از استحکام ، ماندگاری و تولید با کیفیت اطمینان حاصل می کند. این گیاه گیاه را تقویت کرده و سمیت موجود در خاک را کاهش یا خنثی می کند. منیزیم (Mg) به گیاه کمک می کند تا نفس بکشد و به جذب فسفر کمک می کند. این یک عنصر حیاتی در فتوسنتز است. با این حال ، مقدار زیاد باعث کاهش سرعت جذب پتاسیم در گیاه می شود.
گوگرد (S) برای جذب N ضروری است. این یک عامل کلیدی در رشد برگ است و کیفیت دانه و میوه را افزایش می دهد. همچنین مسئول عطر و طعم شدید محصولاتی مانند پیاز و سیر است.
عناصر با فراوانی کمتر

مشاهده کنید
چگونه خورشید میزان بار تولید کنندگان تخم مرغ را کاهش می دهد

بور (B) برای سلامت گیاه بسیار مهم است. برای تقسیم سلولی و ایجاد سلولهای گیاهی جدید ضروری است.
اگرچه روی (زینک) فقط در مقادیر کم مورد نیاز است ، اما برای رشد گیاه بسیار مهم است زیرا در تولید هورمون رشد نقش اساسی دارد.
آهک
آهک یک ماده معدنی غیرآلی (غیر زنده) است که به کاهش اسیدیته در خاک کمک می کند. اسید زیاد میزان فسفر را کاهش می دهد ، از جذب آب و کود جلوگیری می کند ، علف کش ها را کم اثر می کند و اثر میکروارگانیسم ها را در خاک مهار می کند.

اگر شرایط بسیار اسیدی باشد ، ممکن است به جای افزایش مصرف کود ، از نظر اقتصادی و مفید تر برای آهک باشد.

 

کودهای ویژه
هوگو اوپرمن ، متخصص شیمی در کودهای بیولوژیکی میکروبی بین المللی (MBFi) ، خاطرنشان می کند که به دلیل کاهش زمین های کشاورزی و افزایش جمعیت ، نیاز به روش های کشاورزی بیشتر برای استفاده بیشتر از هر قطعه زمین وجود دارد.

“این منجر به افزایش در استفاده از کودهای ویژه شده است ، که می تواند با استفاده از یک رویکرد هدفمند تر ، عملکرد محصول را به طور قابل توجهی افزایش دهد.”

اوپرمن می گوید که بازار تحریک کننده های زیستی طی چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و ارزش بازار جهانی تخمین زده شده بیش از ۲ میلیارد دلار آمریکا (حدود ۲۶۲۶ میلیارد ریال) در سال ۲۰۱۸ است.

کودهای مخصوص مراحل ویژه رشد ، عملکردهای متابولیکی و توانایی گیاه را برای مقابله با برخی شرایط استرس بهینه می کنند. سه کلاس اصلی کودهای ویژه شامل:

کودهای مخصوص با مواد مغذی . این مدل کودها همه کاره هستند و می توان آنها را در زمان مراقبت های بذر ، پیش کاشت یا کود محلول پاشی استفاده کرد.
محرک های زیستی. اینها مواد یا میکروارگانیسم هایی هستند که برای افزایش کارایی تغذیه ، صفات کیفی محصول و تحمل تنش غیرزیستی برای محافظت در برابر خشکسالی ، غرقاب یا دمای شدید ، به دانه ها ، گیاهان یا خاک اعمال می شوند. محرکهای زیستی را می توان بدون توجه به محتوای مواد مغذی خاک استفاده کرد. یکی از محبوب ترین ماده های تقویت کننده بیوسکننده رشد ، عصاره جلبک دریایی است. همچنین در تسکین استرس گیاه موثر است ، زیرا حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان است.
کودهای بیولوژیکی این مدل کودها حاوی باکتری یا قارچ هستند و از طریق همزیستی بر رشد گیاه تأثیر می گذارند. آنها با بهبود ساختار خاک ، افزایش در دسترس بودن و جذب مواد مغذی و با تولید ترکیباتی که رشد ، مقاومت در برابر بیماری و کنترل ارگانیسم ها و آفات بیماریزا را تحریک می کنند ، رشد گیاه را بهبود می بخشند. بیشترین ارگانیسم های موجود در این گروه باکتری های ریزوبیوم تثبیت کننده نیتروژن هستند.

 

مقدار مصرفی کود چقدر است؟
کاربرد کودها تا حد زیادی به نوع خاک ، سطح مواد مغذی و نیازهای محصول بستگی دارد. به همین دلیل ، بهتر است برای تعیین
کمبود ، آنالیز خاک و برگ انجام شود . تجزیه و تحلیل باید مخصوص خاک و محصول باشد و از چندین مکان گرفته شده باشد تا یک تصویر واقعی بدست آید.

هنگامی که یک برنامه کود برای مزرعه تهیه شد ، رعایت برنامه زمان بندی مهم است. اگر کود در زمان نامناسب استفاده شود ، بی اثر خواهد بود.

مشاهده کنید
آیا مزارع پرورش مرغ ارگانیک نسبت به مزارع معمولی عمر بیشتری دارند ؟

معمولاً هنگام کاشت از ضماد پایه و قبل از گلدهی بوته از روی آن استفاده می شود. طبق گفته انجمن بین المللی صنعت کود ، موارد زیر بهترین روش ها در استفاده از کود هستند:

نیاز به کود: کود دهی بیش از حد یا کم می تواند بر سود شما تأثیر بگذارد. مقدار زیاد هزینه های شما را افزایش می دهد و بر محیط زیست تأثیر سو می گذارد. مقدار بسیار کمی باعث کاهش عملکرد و در نتیجه درآمد می شود.
زندگی بیولوژیکی: از زندگی بیولوژیکی در خاک غافل نشوید. جمعیت سالم میکروارگانیسم ها مواد مغذی گیاهان بیشتری را در دسترس قرار می دهد.
انتخاب محصول: محصولات مختلف را با هم مقایسه کنید. محصولاتی که غلظت بیشتری دارند می توانند هزینه ها را کاهش دهند (حمل و نقل هزینه کمتری دارد) ، اما به طور معمول از عناصر ثانویه به همان مقدار نیست.
کاربرد: گرچه باند گذاری کود به طور کلی موثرترین روش است ، اما محلول پخش و محلول پاشی جای خود را دارد. نحوه استفاده از کود بر کارایی آن تأثیر می گذارد.
انتخا روش کشاورزی دقیق: این امر اطمینان حاصل می کند که کل زمین با توجه به تجزیه و تحلیل خاک و عملکرد مورد انتظار بارور می شود. پول پس انداز می شود ، بازده افزایش می یابد و خطر کاهش می یابد.
علف های هرز آب و مواد مغذی گیاهان را جذب می کنند ، بنابراین از بین بردن آنها مهم است. کشت مناسب خاک باعث می شود آب و کود بیشتری به خاک نفوذ کند.
تجزیه و تحلیل شیره گیاه: به طور منظم از نمونه شیره گیاه استفاده کنید تا به موقع کمبود مواد مغذی را برطرف کنید. تجزیه و تحلیل شیره نیز به شما کمک می کند از استفاده بی مورد کود جلوگیری کنید.
چقدر زیاد است؟
در حالی که با استفاده از کودهای صحیح می توان عملکرد محصول را به طور قابل توجهی افزایش داد ، حداکثر مقدار محصول قابل تولید برای هر مقدار کود و سایر نهاده های کشاورزی مورد استفاده تولید می شود.

بنابراین مهم است که تعیین کنیم حداکثر مقدار کود مورد نیاز و میزان سودآوری چه قدر است.

دکتر پیتر هاومن ، مدیر عامل انجمن کودهای آفریقای جنوبی ، می گوید که در مقادیر بالای استفاده از نهاده ها ، مواد مغذی اعمال شده به خاک حتی در بهترین شرایط توسط محصول در حال رشد کاملاً جذب نمی شوند.

“ضمن تجزیه و تحلیل اقتصاد استفاده از کود ، ملاحظات اصلی افزایش تولید منسوب به کود و روابط بین هزینه کود و قیمت محصول است.

“در برخی موارد ، افزایش کود هزینه بیشتری خواهد داشت ، اما منجر به عملکرد بیشتر نخواهد شد.”

محیط زیست
کوددهی بیش از حد بر محیط تأثیر منفی می گذارد. هاومن می گوید: “نیترات و به میزان کم سولفات و بور توسط خاک زیاد نگهداری نمی شود و می تواند با آبهای کاهنده شسته شود و به غنی سازی آب نامطلوب کمک کند.”

“فسفات عموماً فقط در فاصله کمی از محل استفاده ، عمدتا از طریق فرسایش خاک یا رواناب سطح حرکت می کند. با گذشت سالها ، فسفات استفاده شده از طریق کودها یا کودهای آلی می تواند به لایه های عمیق تری از خاک های درشت بافت در مناطق پر باران منتقل شود.

“اگر از مشخصات خاک خارج شود و به درون اجسام آب حرکت کند ، غلظت آن افزایش می یابد و می تواند منجر به رشد بیش از حد جلبک ها و در نتیجه فرایند تخلیه شود ، به ضرر موجودات دیگر.”

 

حیوانات خانگی (پت)