تحقیقات نشان داده اند عسل فواید بسیار زیادی برای خودِ زنبور های عسل دارد.

عسل فواید بسیار زیادی برای خودِ زنبور های عسل
عسل فواید بسیار زیادی برای خودِ زنبور های عسل

جای تعجب ندارد که زنبور ها اطلاعات زیادی در مورد عسل دارند. آنها نه تنها تولید کننده عسل هستند، بلکه مصرف کننده نیز هستند. جالب است بدانید زنبور های عسل بسیار باهوش نیز هستند. به عنوان مثال اگر به یک زنبور بیمار انواع مختلف عسل بدهید، او عسلی را انتخاب می کند که با عفونت یا بیماری اش مبارزه کند.

اما انسان ها از سوی دیگر، در رابطه با تفاوت های ظریف عسل هنوز اطلاعات زیادی ندارند. حشره شناس، می برنبام می گوید که تنها چند دهه پیش، بیشتر فهرست های «غذاهای کاربردی» یا در واقع غذاهایی که برای سلامتی فوایدی فراتر از تغذیه عادی دارند، به عسل اشاره ای نشده بود. حتی زنبورداران و دانشمندان نیز در قدیم عسل را چیزی جز آب و قند نمی دانستند!

از آن زمان، تحقیقات زیادی نشان داده اند که عسل مملو از مواد شیمیایی گیاهی است که بر سلامت زنبور عسل تأثیر می گذارد. اجزا و ترکیبات موجود در عسل می تواند به زنبورها کمک کند تا عمر طولانی تری داشته باشند، تحمل آن ها را در شرایط سخت مانند سرمای شدید افزایش داده و توانایی آن ها را برای مبارزه با عفونت ها بهبود بخشیده و باعث بهبود سریع تر زخم ها در آنها می شود. این یافته‌ها به راه‌هایی برای کمک به زنبور ها اشاره دارد که در سال‌های اخیر توسط انگل‌ ها، قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها و از بین رفتن زیستگاه به شدت آسیب دیده‌ اند.

برنبام، از دانشگاه ایلینوی در Urbana-Champaign، می‌گوید: «این ماده ای بسیار فوق‌العاده‌ است، و من فکر می‌کنم که مردم ممکن است هنوز کاملاً آن را درک نکرده باشند».

مشاهده کنید
شناخت اجزای خارجی بدن زنبور عسل

 

عسل و ترکیبات گیاهی موجود در آن، فواید زیادی را برای سلامتی زنبورها به ارمغان می آورد.
عسل و ترکیبات گیاهی موجود در آن، فواید زیادی را برای سلامتی زنبورها به ارمغان می آورد.

فواید بیشتر عسل:

عسل روی نان تست خوشمزه است، در چای هم زده می شود، اما عسل خیلی بیشتر از یک شیرین کننده است. قطعا چسبناکی اش عمدتاً شکر است که اعضای کندو از آن برای تغذیه استفاده می کنند، اما این ماده خارق‌العاده همچنین حاوی آنزیم ها، ویتامین ها، مواد معدنی و مولکول های آلی است که به عسل خاصیت منحصر به فرد می بخشد و فواید زیادی برای زنبورها به ارمغان می آورد.

انواع حشرات می توانند عسل تولید کنند مانند زنبورهای عسل، زنبورهای بدون نیش، حتی خر زنبورهای عسل، اما جالب است بدانید فقط زنبورهای عسل (گونه Apis) به اندازه کافی برای انبار کردن قفسه فروشگاه های مواد غذایی عسل تولید می کنند. این توانایی یک شبه اتفاق نیفتاده است. میلیون ها سال در حال تغییر و تحول بوده است.

زنبور عسل، خودش را شفا می دهد؟

علیرغم تقویت سیستم ایمنی، زنبور ها هنوز مشکل دارند. زنبورداران ایالات متحده طبق گفته Bee Informed Partnership بین آوریل ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱، ۴۵ درصد از کلنی های خود را از دست دادند. در حالی که زنبورداران اغلب مقداری عسل در کندو باقی می گذارند که دارای انواع مختلفی است.

در کل به نظر می رسد عسل فوایدی بسیاری برای زنبور ها دارد: تحقیقات نشان می دهند که عسل های مختلف، که از گل های درخت اقاقیا سیاه، آفتابگردان یا ترکیبی از گل ها به دست می آیند، انواع مختلف باکتری ها را دفع می کنند.

اما برنباوم، که در بررسی سالانه ۲۰۲۱ یک مرور کلی از تأثیر عسل بر سلامت زنبور ها تهیه کرده است، می‌گوید:” زنبور ها فقط در صورتی قادر به ساخت عسل شفابخش برای خود هستند که گل‌های مناسب آن در دسترس باشند.

مشاهده کنید
نوزما، بیماری شایع در زنبور عسل ها چیست و چگونه درمان میشود؟

آراتی سشادری، حشره شناس در آزمایشگاه بهداشت زنبور عسل وزارت کشاورزی ایالات متحده در دیویس، کالیفرنیا، می گوید که بهبود تنوع گل ها باعث سلامت زنبورهای عسل می شود.”

آیا عسل درمان همه بیماری ها در زنبورهاست؟

البته تغذیه بهتر زنبور ها همه مشکلاتی که زنبور ها با آن روبرو هستند را حل نمی کند. ارلر می گوید، اما اطمینان از دسترسی زنبور ها به عسل خود می تواند کمک کننده باشد. او پیشنهاد می‌کند که زنبورداران می‌توانند بخش‌هایی از عسل تهیه شده از شکوفه‌های مختلف را در کندو باقی بگذارند تا زنبورها در تمام طول سال به عسل خود دسترسی داشته باشند.

و در آخر برنباوم، که تحقیقات خود را سال‌ها پیش آغاز کرد، می گوید فکر نمی‌کرد که این موضوع به اندازه کافی مورد احترام قرار بیگرد و تحقیقاتی در راستای آن انجام شود. و در ادامه افزوده است:” خوشحالم که می‌بینم بالاخره این موضوع توجه‌ها را به خود جلب کرده است.”


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.