نحوه شناسایی زنبور ملکه چگونه است؟ و رنگ علامت گذاری را انتخاب کنیم؟

نحوه شناسایی زنبور ملکه
نحوه شناسایی زنبور ملکه

یک زنبور ملکه رهبر یک کلنی زنبورعسل است و اکثر زنبورهای کارگر و زنبورهای نر از تخم های او متولد شده اند. یک ملکه سالم وجودش برای سلامتی کندو ضروری است. اگر ملکه پیر شود یا بمیرد و کندو نتواند به موقع ملکه جدید جانشین ملکه قبلی کند، از بین میرود.

زنبورداران باید بدانند که چگونه زنبور ملکه را شناسایی و سپس آن را علامت گذاری کنند. در این مقاله با ماکی کالا همراه شوید تا آموزش های لازم در جهت شناسایی ملکه از طریق تشخیص تفاوت های رفتاری، موقعیت مکانی و ویژگی های فیزیکی را بیاموزید.

  • شناسایی از طریق خصوصیات ظاهری:

۱. شناسایی از طریق اندازه

زنبور ملکه همیشه بزرگترین زنبور در میان یک کلنی خواهد بود. بعضی اوقات زنبور های نر می توانند به اندازه ملکه یا حتی بزرگتر باشند، اما می توانید این کار را با بررسی ضخامت تشخیص دهید، زنبور ملکه بلند تر و باریک تر از هر زنبور دیگر است.

۲. شناسایی از طریق انتهای بدن زنبور

انتهای بدن زنبور کارگر گرد است در حالی که قسمت انتهایی بدن زنبور ملکه نوک تیز است. این راه آسان ترین راه شناسایی زنبور ملکه است.

۳. شناسایی از طریق پاها

پاهای زنبور ملکه رو به سمت بیرون کشیده شده است در حالی که پاهای دیگر زنبورها مستقیم در زیر بدنشان قرار دارد به گونه ای که اگر از بالا به آن ها نگاه کنید پاها دیده نمی شوند، ولی برای زنبور ملکه پاها دیده می شود.

۴. شناسایی از طریق نیش

هر کندو تنها یک ملکه دارد. اگر در راستای شناسایی ملکه بین دو زنبور شک کردید، نیش هایشان را زیر ذره‌بین بررسی کنید. زنبور ملکه دارای نیش صاف و بدون هیچ گونه برجستگی است، اما زنبور های کارگر زنبور های نر و ملکه های باکره دارای نیش خار دار هستند.

  • شناسایی از طریق موقعیت مکانی:

۱. شناسایی از طریق لاروها

هر قاب کندو را به آرامی برداشته و به جست و جو لارو ها در آن بپردازید. لارو ها شبیه کرم های سفید کوچکی هستند که اغلب آنها را در تجمع کنار یکدیگر خواهید دید.

مشاهده کنید
وقتی ملکه زنبور می میرد چه اتفاقی برای کندو میافتد؟

از آنجایی که ملکه تمام تخمهای موجود در کلنی را می گذارد، به احتمال زیاد او در نزدیکی تجمع لارو ها می بینید. همچنین اگر لارو های جدیدی مشاهده کردید که قبلا در آن جا نبودند نشان از حضور ملکه در آن ناحیه از کندوست.

در بلند کردن قاب های کندو بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است سهواً ملکه را بکشید.

۲. شناسایی مکان های مخفی کندو

زنبور ملکه معمولا در حاشیه کندو یا بیرون آن پرسه نخواهند زد. به احتمال زیاد او به دور از اغتشاشات بیرونی به قسمت های داخلی تر کندو می روند.

اگر قاب کندو شما عمودی باشد او احتمالاً در مرکز متمایل به پایین قاب قرار دارد. اگر کندوی شما افقی است، به جستجوی ملکه در قسمت مرکز قاب بروید.

  • شناسایی از طریق رفتار:

۱. تجمع غیرمعمول زنبور ها

ملکه ممکن است در کندو حرکت کند. وقتی ملکه در کندو حرکت میکند دیگر زنبور ها از سر راه او کنار می روند تا راه برایش باز شود. از این رو اگر زنبور هایی مشاهده کردید که به هم چسبیده اند، احتمالا نشان از این است که ملکه در آن نزدیکی هاست.

۲. بیکار بودن

به دنبال آن زنبوری باشید که هیچ کاری نمی کند. زنبور ملکه توسط بقیه کندو تغذیه می شود و وظیفه ای جز تخم گذاری ندارد. اگر زنبوری مشاهده کردید که هیچ کاری نمی کند احتمالاً ملکه است.


نحوه انتخاب رنگ علامت گذاری ملکه:

زنبورداران برای شناسایی ملکه های متولد سالهای خاص، رنگ هایی را تعیین کرده اند. این به آنها کمک می کند تا ملکه را به سرعت پیدا کرده و متوجه شوند که آیا کندو به زودی به ملک جدید احتیاج دارد یا خیر.

قبل از علامت گذاری ملکه از درست بودن رنگ اطمینان حاصل کنید. هر نوع رنگی که بر پایه اکلریک باشد گزینه مناسبی برای علامت گذاری می باشد.
هر سال رنگی مخصوص برای خود دارد که ملکه های متولد شده در آن سال باید با همان رنگ علامت گذاری شوند.

نحوه انتخاب رنگ برای هر سال بر اساس فرمول زیر می باشد. (بر اساس عمر ملکه که ۴ سال است، هر ۵ سال یک بار رنگ ها دوباره تکرار می شوند.)

مشاهده کنید
نحوه جذب زنبور عسل ها به یک کندو طعمه به چه صورت است؟

 

رنگ سفید = سال میلادی که اخرین رقم آن ۱ یا ۶ باشد.

رنگ زرد = سال میلادی که اخرین رقم آن ۲ یا ۷ باشد.

رنگ قرمز = سال میلادی که اخرین رقم آن ۳ یا ۸ باشد.

رنگ سبز = سال میلادی که اخرین رقم آن ۴ یا ۹ باشد.

رنگ آبی  = سال میلادی که اخرین رقم آن ۰ یا ۵ باشد.

مراحل علامت گذاری:

۱. ملکه در صورت طولانی نگه داشته شدن در دست دچار آشفتگی یا حتی آسیب می شود. بنابراین قبل از گرفتن ملکه مطمئن شوید که رنگ، قلم مو یا ماژیک علامت گذاری آماده و بر روی میزی کنار کندو قرار داده شده باشد.

۲. ملکه را به آرامی با بال یا قفسه سینه بلند کنید. اگر ملکه مقاومت می کند بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است نا خواسته باعث کنده شدن بال های ملکه شوید.

۳. برخی از فروشگاه های تجهیزات زنبور داری کیت های علامت گذاری می فروشند که به شما امکان محدود کردن ملکه در یک جعبه پلاستیکی کوچک را می دهد، اما این کار الزامی نیست.

ملکه را تمام مدت علامت گذاری در بالای کندو نگه دارید تا اگر به هر دلیل از دست شما رها شد به کندو بیافتد نه بر روی چمن و زمین.

۴. یک نقطه‌ی کوچک رنگ روی قفسه سینه او درست مابین دو بال را انتخاب کنید. مقدار رنگ به گونه ای باشد که با چشم قابل مشاهده باشد. اما آنقدر زیاد نشود که پس از خشک شدن بال های ملکه را از حرکت بیاندازد.

کوتاه کردن نوک بال های ملکه

برخی از زنبورداران ترجیح می دهند به جای اینکه ملکه را با رنگ علامت گذاری کنند، بالهای ملکه را کوتاه کنند. این کار کاملا اختیاری است.

اگر تصمیم به انجام این روش گرفتید، ملکه را به آرامی از ناحیه سینه بلند کرده و یک چهارم انتهایی هر بال را با یک قیچی مخصوص کوتاه کنید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.