نحوه جذب زنبور عسل ها به یک کندو طعمه به چه صورت است؟

نحوه جذب زنبور عسل ها به یک کندو طعمه
نحوه جذب زنبور عسل ها به یک کندو طعمه

اگر به زنبورداری علاقه دارید یا قصد دارید تعداد کندو های عسل خود را افزایش دهید، می توانید زنبورهای عسل آزاد را به کندو طعمه خود جذب کنید و سپس آن ها را به کندوهای دائمی منتقل کنید.

با ماکی کالا در این مقاله همراه شوید تا با نحوه جذب زنبورهای عسل به یک کندو طعمه آشنا شوید.

کندو طعمه چیست؟

کندو طعمه به ایجاد خانه جدید برای زنبورهای آزاد و ایجاد کلنی جدید کمک می کند. با درک کردن اینکه چه موقع زنبورها شروع به ایجاد کلنی جدید می کنند و آنچه را که برای یک خانه جدید به آن نیاز دارند، به شما کمک می کند تا شانس جذب زنبور ها را برای اسکان در کندو طعمه خود افزایش دهید.

کندو طعمه خود را در ابتدای فصل که زنبور ها تشکیل کلنی می دهند، آماده کنید. در بیشتر مناطق، فصلِ تشکیل کلنی همزمان با شروع بهار است و بهترین زمان برای نصب کندو طعمه همین زمان است که زنبورها شروع به تشکیل کلنی و جستجوی خانه جدید می کنند.

ابعاد کندو طعمه

از یک جعبه مستحکم با ظرفیت ۴۰ لیتر مکعب استفاده کنید.

زنبورهای آزاد معمولاً کندوهای با حفره کوچکتر از این را انتخاب نمی کنند، اما ممکن است یک جعبه با ابعاد بزرگتر را به عنوان کندو بپذیرند. نیازی به تهیه جعبه با ابعاد بیش از ۱۰۰ لیتر مکعب ندارید.

انتخاب جنس کندو طعمه می تواند متفاوت باشد. تخته سه لایه اغلب گزینه ای نسبتاً ارزان و مناسب است. اگربه دنبال یک گزینه ارزان تر و سبک وزن تر هستید می توانید از یک مقوا محکم استفاده کنید.

مراقب باشید که اگر از مقوا استفاده کنید، چون به اندازه چوب استحکام ندارد فقط باید در آب و هوای خشک از آن استفاده کنید.

یک ورودی دایره شکل در نزدیکی کف کندو تعبیه کنید. قطر ورودی آن باید ۳ سانتی متر مربع باشد.

یک شبکه سیمی را بر روی ورودی قرار دهید تا از ورود پرندگان و جوندگان جلوگیری کنید. سوراخ ها به اندازه ای باشند که به زنبور ها اجازه آزادانه رفت و آمد را بدهد.

قرار دادن قاب در کندو طعمه

یک قاب قدیمی از یک کندو سالم را در کندو طعمه خود قرار دهید. جالب است بدانید زنبورها عاشق زندگی در مکان هایی هستند که پیش تر سایر زنبورها در آن زندگی کرده اند.

برای خرید این قاب می توانید رو لینک زیر کلیک کنید.

اما یکی از خطرهای استفاده از یک قاب قدیمی، این است که این قاب های قدیمی ممکن است حاوی لارو های حشرات موزی باشند. این قاب را می توان با استفاده از محصولی که به B401 معروف است، از لارو حشرات مزاحمی که سعی می کنند از روی قاب یا شانه ها تغذیه کنند، محافظت کرد.

مشاهده کنید
زنبور و زنبورداری چیست؟

اما به هرحال یک شانه حاضر و آماده گزینه مناسبی برای جذب زنبور های در حال تشکیل کلنی می باشد. همچنین این شانه مکان مناسبی برای تخم گذاری ملکه بارور است. اما باز هم استفاده از شانه آماده خطر وجود لارو حشرات موزی را بالا میبرد، از این رو نیاز به چکاپ منظم دارد.

امنیت کندو طعمه

اطمینان حاصل کنید که قسمت بالای کندو طعمه امن و خشک باشد. هرگونه ترک را که می تواند منجر به ورود نور خورشید یا آب شود ببندید. برای این منظور می توانید از چسب نواری نشتی گیر نیز استفاده کنید.

اسانس های فریب دهنده

استفاده از فریب دهنده های زنبور ایده خوبی است. این فریب دهنده ها موادی هستند که با ساطع کردن بوهایی که خوشایند زنبور های عسل است، آنها را به کندو طعمه جذب میکند.

روغن اسانس لیمو معمولا برای این منظور استفاه می شود اما فریب دهنده هایی که اختصاصی برای این منظور طراحی و تولید شده اند کارآمد تر هستند. یکی دیگر از این فریب دهنده ها اسانسی است که بویی ساطع می کند که گویی این کندو پیش تر هم توسط زنبوران عسل اشغال شده بوده است.

محل قرارگیری کندو طعمه

کندو طعمه خود را در مجاورت کندوی های طبیعی در طبیعت قرار دهید. تشکیل کلنی جدید زمانی اتفاق می افتد که یک کلنی به علت زیاد شدن جمعیت زنبورها تصمیم به تقسیم جمعیتش میگیرد.

بنابراین اگر بتوانید مکانی در نزدیکی یک کندو سالم و طبیعی پیدا کنید، شانس جذب زنبورهای در حال تشکیل کلنی جدید به کندو طعمه خود را افزایش می دهید.

اگر شما در حال حاضر صاحب یک کلنی از زنبور عسل هستید می توانید کندو طعمه را در نزدیکی آن کلنی استقرار دهید تا در هنگام تقسیم جمعیت کلنی، زنبور های جدا شده از کلنی قدیمی از دست نروند و درکندو طعمه شما استقرار یابند.

کندو هایی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند معمولاً از بین می روند. در نتیجه بهتر است یک منطقه با سایه و دید مناسب را برای کندو طعمه خود انتخاب کنید.

همچنین مکانی را انتخاب کنید که به راحتی قابل مشاهده باشد تا هم نظارت کندو برای شما راحت تر شود و هم برای زنبورها پیدا کردن آن آسان شود.

قرار گیری کندو در ارتفاع

کندو خود را حدود یک متربالاتر از سطح زمین قرار دهید. این کمک می کند تا کندو خشک ، قابل مشاهده و به دور از آفات و حیوانات باشد. برخی منابع توصیه می کنند که کندو را ۴ متر از سطح زمین ارتفاع دهید، اما مادامی که کندو را در مکانی خشک، قابل نظارت و یک متر بالاتر زمین نگه دارید، نیاز به ارتفاع ۴ متر نیست.

مشاهده کنید
10 فایده جادویی عسل

اگر شرایط قرار دادن کندو بر روی درخت برایتان میسر نیست، استفاده از پایه کندو ایده خوبی جهت ارتفاع دادن به آن است.

کندو را به گونه ای جایگزاری کنید که بعداً برداشتن آن آسان باشد. اگر آن را روی یک پایه قرار داده اید یا آن را به یک درخت متصل کرده اید، آن را به گونه ای ببندید که علاوه بر حرکت نکردن، موقع برداشت عسل به راحتی قابل برداشته شدن باشد.

اطمینان از تشکیل کلنی در کندو طعمه

به دنبال زنبور های در حال پرواز به دور کندو خود باشید. زنبور های اطراف کندو خود را زیر نظر بگیرید اگر آن ها در حال گرد افشانی بودند یعنی کندو شما را به عنوان خانه پذیرفتند و در حال استقرار در آن هستند، زیرا زنبوران عسل در مرحله ای که هنوز به دنبال جست و جو خانه برای کلنی جدید خود هستند، گرده حمل نمیکنند.

اگر زنبوری در حال گرده افشانی مشاهده نکردید، چند روزی به کندو طعمه خود فرصت دهید تا ببینید کلنی در آن ایجاد می شود یا نه.

زمان جا به جایی کندو طعمه

قبل از اینکه زنبور عسل ها کامل در کندو طعمه مستقر شوند از جا به جایی کندو خودداری کنید. چند روز طول می کشد تا زنبورهای اولیه برای تشکیل کلنی در کندو شما اقدام کنند و چند روز دیگر نیز زمان میبرد تا کلنی کامل در کندو شما مستقر شود و با آن خو بگیرد. زود تر از این زمان اگر اقدام به جا به جایی کندو خود کنید باعث می شود زنبور ها کندو را رها کرده و به جستجوی خانه ای جدید در جای دیگر بپردازند.

برخی منابع توصیه می کنند حداقل دو هفته منتظر بمانید تا زنبور ها کامل در یک کندو طعمه مستقر شوند، سپس آنها را به یک کندو دائمی منتقل کنید. سپس پس از استقرار زنبورها ، آنها را به کندوی دائمی منتقل کنید.

این کار باید در اوایل فصل انجام شود تا کلنی وقت داشته باشد گرده و عسل را برای زمستان ذخیره کند.

کندو را به طور مداوم به مدت چند روز حرکت دهید تا زنبورها بتوانند با تغییر مکان خو بگیرند و اجساس راحتی در خانه جدید خود کنند. پس از این مرحله آماده اید قاب ها را از کندو طعمه به کندوی دائمی منتقل کنید و زنبورها را به کندو دائمی منتقل کنید.

اگر این کار را در یک عصر با باران سبک انجام دهید شانس پذیرش کندو جدید توسط زنبور عسل ها را افزایش می دهید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.