مزایا و معایب استفاده از ماشین آلات شیردوشی اتوماتیک چیست؟

مزایا و معایب استفاده از ماشین آلات شیردوشی
مزایا و معایب استفاده از ماشین آلات شیردوشی

آیا در نقطه شروع ایجاد یک دامداری هستید و در تصمیم گیری بین استخدام نیرو کار یا خرید ماشین آلات شیردوشی سر دو راهی مانده اید؟ آیا لبنیات دامداری سنتی شما در حال رشد است و شما در حال ارتقاء روش های شیردوشی هستید؟

در هر صورت، انتخاب شما باید با آگاهی کامل از مزایا و معایب هر دو روش باشد. ما در این مقاله می خواهیم به شما در مورد مزایا و معایب استفاده از ماشین آلات شیردوشی اتوماتیک اطلاعاتی به شما بدهیم. در نتیجه در ادامه با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از ماشین آلات شیردوشی چیست؟

با یک حساب سرانگشتی از استقبالی که تاکنون از ماشین آلات شیردوشی صورت گرفته است، می توان پی برد که این ماشین آلات مزایای زیادی را در اختیار دامداران قرار داده است. این در حالی است که حاشیه سود نیز به طور موثری بهینه سازی می شود.

۱. اول از همه، این ماشین آلات این امکان را به دامداران می دهد که فعالیت خود را با یک گله بزرگتر پیش ببرند.

در واقع ماشین آلات مناسب شیردوشی ضمن اطمینان از کیفیت شیر به دامداران این قابلیت را می دهند که گله ها را با سرعت بیشتری مدیریت کنند و موجب می شوتد تا از گاو ها نسبت به روش های سنتی برداشت شیر بیشتری انجام شود.

۲. مزیت دوم که کاملاً هم آشکار است، صرفه جویی در هزینه ها با اجتناب از هزینه های نیروی کار است.

یک دامداری بزرگ لبنیاتی که به صورت دستی شیر برداشت می کند، به طور عادی به حداقل ده ها نفر کارگر نیاز دارد تا بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. با ماشین آلات شیردوشی اتوماتیک تعداد کارگران به نفرات محدودی کاهش می باید.

مشاهده کنید
شرکت های مرغداری متعهد می شوند که استفاده از پلاستیک را کاهش دهند

۳. سومین مزیت، به خودکفایی رسیدن یک دامداری است. با توجه به اهمیت نقش کارگران در روش های سنتی شیردوشی، ماشین آلات شیردوشی، این وابستگی دامداری به کارگران را به خوبی کاهش می دهد.

در یک دامداری سنتی، اگر نیروی کار انسانی به هر دلیلی قادر به انجام وظایفشان نباشند یا تصمیم به ترک دامداری بگیرند، این امر می تواند تأثیر جدی در تولید شیر داشته باشد و بر فروش تأثیر منفی بگذارد.

نتیجه گیری در مورد مزایا:

با استفاده از ماشین آلات شیردوشی، پیدا کردن کسی که بتواند ماشین ها را اداره کند و اطمینان حاصل کند که دامداری لبنیات در همه فعالیت ها فعال است، بسیار آسان خواهد بود.

و در آخر، یک روش شیردوشی مناسب و منظم بی شک باعث کاهش استرس در دام ها نیز خواهد شد. این امر نه تنها سلامت حیوانات را بهبود می بخشد، بلکه موجب کیفیت بالاتر در لبنیات برداشت شده می شود.

معایب استفاده از ماشین آلات شیردوشی چیست؟

۱. مانند هر تجارت دیگری، انتخاب ماشین شیردوشی مناسب با محدودیت هایی همراه خواهد بود. بارزترین نقطه ضعف این ماشین ها عملکرد آن ها در ارتباط با دام های مسن تر است.

گاوهای مسن تر بنا برروال گذشته، به شیردوشی دستی عادت دارند و این امر تطابق پذیری آن ها با دستگاه های شیردوشی جدید، آنها را دچار چالش می کند. در نتیجه سطح استرس گاو های مسن در شیردوشی با ماشین افزایش پیدا می کند و در نتیجه کیفیت شیر نیز کاهش پیدا می کند. خوشبختانه این معضل در نسل های آینده گوساله ها که ازهمان ابتدا توسط ماشین عمل شیردوشی را تجربه می کنند، حل خواهد شد.

مشاهده کنید
5 نشانه بیماری‌های متابولیک

۲. از دیگر معایب ماشین آلات، نیاز به منبع ثابت برق است. این بدان معناست که در صورت صدمه دیدن سیستم منبع تغذیه برق، گاوداری قادر به ادامه فعالیت خود نخواهد بود. البته این مشکل با تعبیه سیستم های برق اضطراری می تواند به حداقل برسد.

۳. در آخر، ماشین آلات شیردوشی به روش های دقیق تمیزکاری نیازمندند. در واقع اگر پروسه تمیز کاری آن ها به درستی انجام نشود می تواند منجر به عفونت گردد. این معضل نیز با استخدام پرسنل ماهر و دقیق در انجام امر تمیز کاری، به حداقل خواهد رسید.

نتیجه گیری در مورد معایب:

در پایان ، اگر سیاست مناسبی اتخاذ شود ، تغییر از روش شیردوشی سنتی به شیردوشی با ماشین آلات اتوماتیک می تواند سرمایه گذاری مناسبی در جهت ارتقا استاندارد ها از نظر کیفیت و کارایی باشد.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.

حیوانات خانگی (پت)