چگونه می توان به تولید بهینه ذرت دست یافت

چگونه می توان به تولید بهینه ذرت دست یافت

تولید کنندگان ذرت غالباً در مورد چگونگی به حداکثر رساندن عملکرد محصول و سودآوری شرکت هایشان سوالاتی دارند. Grant Pringle ، متخصص زراعت محصولات در Pannar Seed SA ، به برخی از سوالات متداول پاسخ های عملی و تخصصی می دهد.

چگونه می توان به تولید بهینه ذرت دست یافت ؟
کاشت بذر ذرت با کیفیت خوب و در شرایط مناسب نقش اصلی را در تعیین کیفیت محصول و اندازه محصول دارد. کشاورزان با تجربه و جدید ذرت عدم اطمینان را در مورد جنبه های اصلی مدیریت هیبریدهای ذرت تجربه می کنند. حتی کشاورزان باسابقه عاقلانه میدانند که گاه گاهی اصول اساسی تولید ذرت را مرور کرده و همچنین در مورد آخرین پیشرفت ها اطلاعات کسب کنند.

جوانه زنی و ظهور در ذرت ، به ویژه در مناطقی که دارای آب و هوای مطبوع تری است ، تحت تأثیر سه عامل بهم پیوسته و خصوصیات آنها قرار دارد.

اولین مورد ، محیط فیزیکی است که شامل ویژگی هایی از جمله دما ، بقایای محصول ، تراکم خاک و آب است. مورد دوم ژنتیک هیبریدهای ذرت است و خصوصیات آنها شامل قدرت رشد و تحمل استرس است.

عامل سوم کیفیت بذر است که شامل عواملی مانند میزان رطوبت بذر هنگام برداشت ، و فرآیندهای خشک شدن و تهویه پس از برداشت می باشد.

 

گرانت پرینگل ، متخصص زراعت محصولات در Pannar Seed SA ، می گوید: “با نگاهی به ژنتیک دانه ذرت ، برخی از هیبریدها بهتر از دیگران استرس سرما را تحمل می کنند.”

“این وظیفه شرکت های تولید کننده بذر و نمایندگان فروش آنها است که به کشاورزان توصیه می کنند که در آنها هیبریدهای ذرت برای چالش های دما در مناطق خاص مناسب ترند.”

پردازش و نگهداری صحیح بذر ذرت
کیفیت بذر به شدت تحت تأثیر رطوبت آن در زمان برداشت قرار دارد. از همه مهمتر ، سطح رطوبت مناسب در این مرحله به هیبرید ذرت خاص مربوط بستگی دارد.

کیفیت دانه نیز تحت تأثیر فرآیندهای خشک شدن و تهویه بعدی قبل از فروش قرار می گیرد.

اگر شرکت بذر اطمینان حاصل کند که خشک شدن و تهویه مطبوع به درستی انجام شده و بذر را پس از برداشت به درستی ذخیره می کند ، می تواند کیفیت و قدرت خود را تا پنج سال حفظ کند.

“سن بذر پس از برداشت و فرآوری لزوماً نشانگر کیفیت و قدرت فعلی آن نیست. با این حال ، اگر یک کشاورز نسبت به سن یا قدرت بذر هیبریدی ذرت احتیاط کند ، می تواند نمونه ای از بذر را برای آزمایش جوانه زنی به آزمایشگاه بفرستد تا کیفیت و قدرت آن را تعیین کند. ”

مشاهده کنید
مقابله با برف در گلخانه شما

دمای متوسط خاک
یک عامل مهم محیطی که در جوانه زنی یکنواخت و ظهور دانه ذرت هیبریدی تأثیر دارد ، دمای خاک هنگام کاشت است.

پرینگل هشدار می دهد که اگر دمای متوسط خاک روزانه زیر ۱۴ درجه سانتی گراد باشد ، نباید کاشت انجام شود ، زیرا این امر نه تنها باعث تاخیر در ظهور می شود ، بلکه بذر را در معرض چالش های اضافی قرار می دهد.

 

 

به عنوان مثال ، وی نتایج یک آزمایش را ذکر کرد که نشان داد پایه نهایی دانه ذرت هیبریدی کاشته شده در دمای متوسط خاک زیر ۱۴ درجه سانتیگراد تقریباً ۲۰٪ گیاهان کمتری از بذر مشابه کاشته شده در دمای متوسط خاک ۱۴ درجه سانتیگراد و بالاتر

میانگین دمای روزانه خاک را می توان با گرفتن دما در عمق کاشت برنامه ریزی شده در ساعت ۶ صبح و ۶ بعد از ظهر در همان روز ، جمع کردن این قرائت ها با هم و سپس تقسیم بر دو محاسبه کرد.

با توجه به اینکه جد ذرت مدرن تقریباً ۷۰۰۰ سال پیش در آب و هوای گرم مکزیک اهلی شده است ، بسیاری از آخرین هیبریدهای ذرت هنوز هم دمای خاک نسبتاً بالا را برای جوانه زنی مطلوب ترجیح می دهند.

در حقیقت ، ۳۰ درجه سانتیگراد برای رشد سریع ریشه و شاخساره ایده آل است و اگر این میانگین دما در طول دوره کاشت بهار باشد ، محصول زمان کافی برای رشد ، بلوغ و خشک شدن خواهد داشت.

با این حال ، طبق گفته Pringle ، تعداد کمی از مناطق کشت ذرت به این میانگین بالا رسیده اند. جوانه زنی مطلوب در هر دو طرف ۳۰ درجه سانتیگراد شروع به کاهش می کند.

“تاخیر کاشت در مناطقی که ذرت بدون مزرعه تولید می شود وجود دارد که بذر در بقایای محصولات تجاری قبلی و تحت پوشش کاشته می شود. در حالی که این باقیمانده ها به حفظ رطوبت خاک و بهبود مواد آلی خاک کمک می کنند ، اما دمای خاک را نسبت به خاک بدون پوشش سردتر می کنند. کشاورزان ذرت بدون مزرعه باید دمای خاک را در عمق کاشت مورد نظر در زیر مانده اندازه گیری کنند. آنها همچنین باید به آفات جویدنی مانند کرم های خرد شده که می توانند در سرزمین های بدون مزرعه مشکل ساز شوند توجه و کنترل کنند. ”

همه کشاورزان ذرت باید از کاشت در بسترهای دانه ای منجمد پرهیز کنند ، زیرا این گیاهان مستعد نوسانات دما و رطوبت هستند و احتمالاً منجر به جوانه زنی و ظهور ناهموار می شوند. بستر دانه باید یکنواخت ، مرطوب و شکننده باشد.

 

 

با توجه به اینکه رطوبت خاک نیز برای جوانه زنی ذرت مهم است ، کاشت در خاک مرطوب ضروری است. کشاورزان ذرت دیم باید منتظر بارندگی کافی قبل از کاشت باشند ، در حالی که اگر باران ناکافی تا تاریخ کاشت پیش بینی نشده باشد ، کشاورزان ذرت آبی باید قبل از کاشت خاک خود را قبل از آبیاری آبیاری کنند.

مشاهده کنید
اسرار موفقیت در کار گلخانه

شوک دما:
پرینگل هشدار می دهد: “از کاشت در خاک خشک که زودتر و دمای آن بالاتر از خاک مرطوب گرم می شود و سپس بلافاصله پس از آن آبیاری بذرها با آب سرد خودداری کنید.”

“تغییر ناگهانی دما از گرم به سرد بذرها و نهال های ذرت را شوکه می کند و باعث آسیب فوری می شود. این یا باعث از بین رفتن گیاهان جوان می شود یا تا آخر عمر آسیب دیده باقی می مانند. ”

بذرهایی که آب سرد می گیرند از آسیب سرمازدگی ناشی از آن رنج می برند. خطر آسیبهای فانی یا طولانی مدت برای جوانه زدن این دانه ها در شرایط سرما می تواند توسط برخی از علف کش های پیش از ظهور تشدید شود. بذوری که در شرایط خشک کاشته شده و سپس با علف کش های خاصی که از قبل از ظهور آبیاری شده اند در خاک تیمار شوند نیز می توانند تحت تاثیر منفی قرار گیرند.

این امر به دلیل خوابیدن بذر در خاک خشک است تا زمانی که آب آبیاری پس از کاشت تا عمق کاشت تراوش کند.

 

 

پرینگل توضیح می دهد که کشاورزان ذرت می توانند برای جلوگیری از اثرات منفی کاشت های فصل اولی بر جوانه زنی بذر اقداماتی انجام دهند. این موارد شامل موارد زیر است:

نظارت بر پیش بینی های هوا برای جلوگیری از کاشت در دوره های سرد و خشک ؛
جلوگیری از کاشت در مناطق کم ارتفاع و دامنه های رو به جنوب در حالی که میانگین دما پایین است.
از کاشت در خاکهای شنی خودداری کنید ، زیرا مستعد نوسانات ناگهانی متوسط دما و رطوبت هستند.
اجتناب از استفاده از برخی از علف کش های پیش از ظهور در کاشت وقتی که دمای خاک کم است.
وی می گوید: “بلکه از ترکیبی با تحمل گلیفوزات استفاده کنید تا خطر آسیب قبل از ظهور را کاهش دهید و هنوز انعطاف پذیری توانایی کنترل علف های هرز را پس از ظهور به صورت مثر” داشته باشید.

 

 

“اگر فکر می کنید که مشکل رشد ذرت دارید ، در اسرع وقت با یک متخصص تماس بگیرید تا کمک کند. هرچه مسئله زودتر بررسی و شناسایی شود ، می توان آن را زودتر حل کرد تا شکست احتمالی عملکرد محصول و ضررهای مالی ناشی از آن به حداقل برسد. “