راهنمای پرورش بوقلمون به طور خلاصه چیست؟

راهنمای پرورش بوقلمون
راهنمای پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون یک ایده تجاری سودآور است. بوقلمون نیز همانند مرغ های گوشتی رشد سریعی دارد و در مدت زمان بسیار کوتاهی برای هدف کشتار آماده می شود. تخم بوقلمون بر خلاف گوشت آن طرفدار کمی دارد در نتیجه این پرنده اغلب به خاطر گوشتش پرورش داده می شود. همچنین برخی از افراد بوقلمون را به عنوان حیوان خانگی نیز نگهداری می کنند.

پرورش بوقلمون:

پرورش بوقلمون مانند سایر طیور از جمله مرغ، اردک ، بلدرچین و غیره است. علاوه بر این بوقلمون، بسیار اجتماعی است و پرورش آن سرگرم کننده و لذت بخش خواهد بود. در ادامه با ماکی کالا همراه باشید تا چند مرحله از اصول اولیه برای شروع تجارت بوقلمون را برایتان شرح دهیم.

نژاد های متفاوت بوقلمون در سراسر جهان وجود دارد. اما همه این نژادها به اندازه کافی برای تجارت و تولید گوشت مناسب نیستند. شما جهت تولید سودآور گوشت نیاز به پروررش برخی از نژادهای خاص دارید. برای تولید گوشت بهتر است از برخی نژادهای مدرن بوقلمون استفاده کنید . این نوع از نژاد بوقلمون حداکثر نرخ تبدیل خوراک به گوشت را دارد. مصرف خوراک این نژاد کم بوده و آن ها خوراک را در مدت زمان بسیار کوتاهی به گوشت تبدیل می کنند.

 نژادهای  گوشتی بوقلمون:

بوقلمون ها داری رنج گسترده ای از نژاد ها هستند که از بین آن ها تنها تعداد محدودی در زیر مجموعه نژاد های گوشتی بوقلمون قرار می گیرند. در ادامه می خواهیم شما را با آن نژاد های گوشتی آشنا کنیم.

بهترین نژاد های بوقلمون گوشتی شامل موارد زیر هستند:

۱. بوقلمون سفید هلندی (White Holland):

 

بوقلمون سفید هلندی (White Holland)

پرورش بوقلمون سفید هلندی در طول تاریخ بسیار رایج بوده، زیرا جزو نژاد های گوشتی محسوب می شود. این نژاد یکی از قدیمی ترین نژاد های خانگی است و جزو مهمترین نژاد های بوقلمون با پرهای سفید است.

بوقلمون سفید هلندی از ایالات متحده آمریکا آمده اند. شواهدی دال بر ارتباط نژاد بوقلمون سفید هلندی با کشور هلند تایید نشده اما عده ای بر این باورند که این نژاد نشات گرفته از بوقلمون سفید اروپاییست که وارد آمریکا شده و با پرندگان بومی آمریکا پیوند خورده است.

امروزه این نژاد جزو نژاد های نادر در جهان محسوب می شود. از آنجا که این پرندگان برای تولید گوشت بسیار مناسب هستند.

مشاهده کنید
عوامل تأثیرگذار بر کاهش تخم مرغ
۲. بوقلمون برنز استاندارد (Standard Bronze):

 

بوقلمون برنز استاندارد (Standard Bronze)
تولید بوقلمون برنزی در سراسر جهان رایج است و عمدتاً برای مقاصد تولید گوشت پرورش داده می شوند. این نژاد حاصل پیوند بین بوقلمون های وحشی بومی آمریکا و بوقلمون هایی بود که توسط اروپایی ها به آمریکا آورده شد.

نژاد بوقلمون برنزی به دو دسته تقسیم می شود: بوقلمون برنز استاندارد و بوقلمون برنز سینه پهن. که البته بر سر تفاوت های آن ها هنوز بحث است، اما در مجموع هر دو را بوقلمون برنزی می نامند.

در بین انواع بوقلمون برنزی، نژاد برنز سینه پهن در ابتدا از نظر تجاری بیشترین تولید را توسط لقاح مصنوعی داشته است. اما بعد ها کم کم نژاد برنز سینه پهن جای خود را به نژاد سفید سینه پهن داد. زیرا بوقلمون های سفید سینه پهن دارای پرهای سفید و ظاهر تمیز تری بودند.

به طور کلی یک نر بالغ و سالم برای جفتگیری با حداکثر ۸-۱۰ ماده کافی است.

بوقلمون

 

۳. بوقلمون سفید سینه پهن (Broad-Breasted Whites):

 

بوقلمون سفید سینه پهن
بوقلمون سفید سینه پهن

نژاد بوقلمون سفید سینه پهن به منظور تولید گوشت در سراسر جهان پرورش می یابد. و جزو مدرن ترین و رایج ترین نژاد های گوشتی جهت تجارت به حساب می آیند.

این نژاد، درست مانند بسیاری از دیگر نژادهای خانگی است که بسیار قوی هستند. بنابراین آنها به طور کلی نیاز به مدیریت راحت تر و مراقبت کمتری دارند. همین امر نژاد سینه پهن سفید را گزینه مناسبی جهت شروع تجارت پرورش بوقلمون کرده است.

در عین حال این نژاد مشکلاتی نیز دارد که به طور خلاصه شامل موارد زیر می شوند:

  • آنها نمی توانند پرواز کنند یا راه بروند.
  • آنها به نسبت دیگر نژادها مستعد ابتلا به بیماری های بیشتری هستند.
  • آنها نمی توانند بدون لقاح مصنوعی تولید مثل کنند.
  • آنها مانند سایر نژادهای بوقلمون گوشت خوش طعمی ندارند.

آشیانه بوقلمون:

تهیه آشیانه مناسب با انواع امکانات لازمه برای بوقلمون امری ضروری است. در این راستا، شما باید یک آشیانه دائمی مانند لانه مرغ درست کرده و از فراهم بودن کلیه امکانات لازم اطمینان حاصل کنید. برای امنیت، حصار دور اشیانه را تا حد ممکن بالا بکشید.

بوقلمون ها پرندگان بزرگ و قوی ای هستند. بنابراین حصار و نرده محافظ باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند از آن ها محافظت کند. می توانید از فنس های مخصوص پرندگان که سیمی یا چوبی هستند، استفاده کنید.

مشاهده کنید
افزایش سلامت روده در گوساله‌ها

 

جهت تهیه آشیانه و حصارکشی ، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • باید محافظت کامل در برابر تمام حیوانات شکارچی را ایجاد کنید.
  • از وجود فضای کافی در داخل آشیانه اطمینان حاصل کنید. (به طور کلی، فضای ۷۵ فوت در ۷۵ فوت برای اسکان حداکثر ۱۲ پرنده مناسب است.)
  • هرگز اجازه ندهید بوقلمون ها تا زمانی که به سن چریدن نرسیده اند، در چراگاه بروند.
  • استفاده از بستر چوبی برای پرورش بوقلمون بسیار کارآمد است.
  • آشیانه را طوری طراحی کنید که مناسب جهت نظافت مداوم  باشد.
  • سیستم تهویه مناسب تهیه کنید.
  • حصار آشیانه را تا حد ممکن بالا ببرید، حداقل چهار متر از سطح زمین ارتفاع داشته باشد.
  • بوقلمون ها از دیگر پرندگان قوی تر هستند، پس از متریال مقاوم جهت حصارکشی استفاده کنید.

غذای بوقلمون

خوراک خوب و مغذی موجب پرورش پرنده سالم می شود.

بنابراین بهتر است یاد بگیرید که چگونه به بوقلمون ها غذا دهید و این به شما در پیشگیری از بروز مشکلات در پرورش، کاهش هزینه های تغذیه کمک خواهد کرد. بوقلمون برای چند هفته اول نسبت به سایر پرندگان خانگی به پروتئین بیشتری در غذا خود نیاز دارد.

برای خرید تجهیزات بوقلمون می توانید روی لینک پایین کلیک کنید.

پروتئین موجود در خوراک مخصوص بوقلمون حداقل باید ۲۸ درصد باشد. می توانید از دان استارتر جوجه بوقلمون که حاوی حدود ۲۸ درصد پروتئین است برای شش هفته اول استفاده کنید. پس از آن می توان از دان های مخصوص برای سنین بالا تر که حاوی ۲۰ درصد پروتئین هستند، استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که میزان پروتئین موجود در دان بوقلمون بیشتر از دان جوجه های مرغ یا دیگر پرندگان است.

در کنار تهیه غذای مغذی، همیشه به مقدار کافی آب تازه و تمیز در اختیار بوقلمون ها قرار دهید. به طور کلی، ۲ گالن آب شیرین برای ۱۲ عدد بوقلمون کافی است.

آبخوری مخصوص بوقلمون
آبخوری مخصوص بوقلمون

مراقبت:

همیشه سعی کنید پرندگان خود را در محیط سالم نگه داشته و در راستای مراقبت از بوقلمون و چگونگی پیشگیری از بیماری ها اطلاعات کسب کنید. هرگز پرندگان خود را با غذای آلوده یا تاریخ مصرف گذشته تغذیه نکنید. همیشه آب تمیز و تازه برایشان تأمین کنید. فضای کافی را نیز در آشیانه برای آنها تعبیه کنید.

فروش بوقلمون:

در پرورش تجاری بوقلمون، پرندگان در ۱۲ تا ۲۰ هفتگی آماده برای فروش می شوند. تمام پرندگان را هنگام رسیدن به سن کشتار بفروشید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.

حیوانات خانگی (پت)