راهنمای خوراک مرغ و جوجه های خانگی چیست؟

راهنمای خوراک مرغ و جوجه های خانگی
راهنمای خوراک مرغ و جوجه های خانگی
حیوانات خانگی (پت)

مرغ های تخم گذار به مقدار کلسیم بالایی احتیاج دارند، در حالی که مرغ های گوشتی به پروتئین بیشتر احتیاج دارند. همچنین دان جوجه ها متناسب با سنشان تغییر میکند. ما در این مقاله میخواهیم شما را با انواع خوراک و آنچه که مرغ های شما در تغذیه به آن نیازمندند آشنا کنیم.

خوراک جوجه های متولد شده:

به جوجه های تازه متولد شده مخلوطی از یک گالن آب به علاوه یک چهارم فنجان شکر و در صورت امکان یک قاشق غذاخوری آنتی بیوتیک خفیف بدهید.

 

 

 

دان استارتر مخصوص جوجه های تازه متولد شده را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. این دان ها باید حاوی ۲۰ درصد پروتئین باشد. این میزان بالاتر از مقداری است که در دان جوجه های سن بالاتر وجود دارد. این دان را تا دو  هفتگی جوجه ها می توانید به آنها بدهید.

 

خوراک جوجه های رشد کرده:

از هفته دوم تا هفته پنجم از  میان دان یا دان دوره رشد استفاده می شود.

از هفته پنجم به بعد از پس دان باید استفاده شود. میزان پروتئین در پس دان حدود ۱۶ درصد است.

یک کاسه شن ریز را در نزدیکی ظرف غذای مرغ ها قرار دهید. این شن ها به مرغ ها در هضم گیاهان و سبزیجاتی که به آنها به عنوان مکمل غذایی داده اید، کمک می کند.

به هیچ وجه تا قبل از ۱۸ هفتگی به جوجه های خود از دان مخصوص مرغ های تخم گذار ندهید، زیرا کلسیم بالای این نوع دان به کلیه آسیب میزند و عمر جوجه ها را کوتاه می کند.

مشاهده کنید
آشنایی با سیستم گوارش مرغ

 

به خاطر داشته باشید که مرغ ها تخم گذار فقط در طول روز غذا می خورند. هر نوع غذای باقیمانده را بپوشانید تا در شب از آفات و حمله دیگر حیوانات محافظت شود.

خوراک مخصوص مرغ تخمگذار:

از ۲۰ هفتگی می توانید استفاده از دان مرغ های تخم گذار را آغاز کنید. این نوع دان حاوی دو درصد کلسیم و پروتئین بیشتر است تا به تشکیل پوسته محکم تر تخم مرغ کمک کند. اگر پوسته تخم مرغ ها نرم بود، کلسیم بیشتری به مرغ ها بدهید.

برای تهیه یک منبع مکمل کلسیم کافیست پوسته صدف یا پوسته تخم مرغ را خرد کرده و به خوراک مرغ ها اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که مرغ ها وقتی برای بار اول تخم می گذارند، امری طبیعی است که تخم مرغ ها دارای پوسته نرم و یا دو زرده باشند.

هرگز این مواد را به مرغ های خود ندهید: مرکبات، غذاهای شور، ریواس، شکلات/ آبنیات، پیاز، سیر، چمن کوتاه شده، لوبیا پخته نشده، تخم مرغ خام، شکر، پوست سیب زمینی خام. این موارد برای مرغ ها سمی هستند.

خوراک مخصوص مرغ گوشتی:

تا دو هفتگی جوجه ها به آن ها پیش دان مخصوص مرغ های گوشتی را بدهید. این پیش دان متفاوت از پیش دان مرغ های تخمگذار است چرا که بین ۲۰ الی ۲۴ درصد پروتئین دارد.

از ۲ هفتگی تا ۵ هفتگی به مرغ های خود پلت میان دان مخصوص مرغ های گوشتی بدهید. درصد پروتئین این پلت ۱۶ تا ۲۰ درصد است.

در نظر داشته باشید که غذا را شب و روز در دسترس مرغ های گوشتی خود قرار دهید. به یاد داشته باشید که برای مرغ های گوشتی شب و روز غذا قرار دهید. همچنین با تعبیه نور در طول شب می توانید شب ها نیز مرغ ها را ترغیب به خوردن کنید تا سریع تر به وزن مورد نظر برسند. می تواند این کار را در چند روز آخر قبل از ذبح انجام دهید.

مشاهده کنید
بچه گربه‌ها چه زمانی چشم باز می‌کنند؟

به عنوان سخن آخر برای رسیدن به یک رژیم غذایی تخصصی ابتدا یک دامپزشک در این باره مشورت کنید و بر اساس تشخیص او برای مرغ های خود خوراک تهیه کنید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.