رطوبت سنجی با استفاده از دماسنج حباب مرطوب به چه صورت انجام می شود؟

رطوبت سنجی با استفاده از دماسنج حباب مرطوب
رطوبت سنجی با استفاده از دماسنج حباب مرطوب

اگر شما هم جزو دارندگان دستگاه انکوباتور یا همان ماشین جوجه کشی هستید با ماکی کالا در این مقاله همراه شوید تا با نحوه رطوبت سنجی با دماسنج حباب مرطوب را بلد شویدآشنا شوید.

کار با دماسنج حباب مرطوب شبیه کار با دماسنج جیوه ای معمولی است، با این تفاوت که اطراف مخزن جیوه ای آن با یک پارچه مرطوب پوشیده شده است. و برای حفظ رطوبت پارچه آن را درون یک مخزن آب قرار داده اند.

یک دماسنج حباب مرطوب برای اندازه گیری رطوبت نسبی هوا به کار می رود و برای این رطوبت سنجی همیشه به همراه یک دماسنج معمولی استفاده می شود. تفاوت بین دمای حباب مرطوب و دمای حباب خشک نشانگر میزان رطوبت هوا خواهد بود.

 

 

طریقه رطوبت سنجی:

رطوبت سنجی در دستگاه انکوباتور از همیت بالایی برخوردار است. بخاطر داشته باشید که برای اندازه گیری رطوبت نسبی، باید اختلاف دمای آن را با درجه حرارت دماسنج معمولی به دست آورید.

درجه حرارتی که دماسنج معمولی نشان می دهد، در اصل نمایانگر دمای هوا است. اما درجه حرارتی که دماسنج حباب مرطوب نشان میدهد تحت تأثیر تبخیر آب از پارچه خیس متفاوت خواهد بود.

تبخیر یک فرآیند اندوترمیک است، به این معنی که با جذب گرما اتفاق می افتد. بنابراین درجه حرارتی که دماسنج حباب مرطوب نمایش می دهد ( به علت جذب گرما توسط پارچه مرطوب ) نسبت به دماسنج معمولی، همیشه پایین تر یا مساوی خواهد بود.

همانطور که همه میدانیم آب در هوای خشک راحت تر تبخیر می شود، در نتیجه هر چه هوا خشک تر باشد میزان تبخیر بیشتر میشود و تبخیر بیشتر مساوی است با جذب گرما بیشتر، در نتیجه در هوای خشک دما سنج حباب مرطوب دمای کم تری نمایش می دهد. در پی این قضیه هر چه رطوبت کم تر باشد اختلاف دما بین دماسنج حباب مرطوب و دماسنج معمولی بیشتر می شود.
از طرف دیگر ، اگر رطوبت هوا بالا باشد، دمای حباب مرطوب اختلاف چندانی با دمای دماسنج معمولی نخواهد داشت.

مشاهده کنید
صنعت طیور جهان همچنان با ورم روده نکروزه دست و پنجه نرم می کند

اگر رطوبت نسبی هوا ۱۰۰ درصد باشد ، این بدان معناست که هوا نمی تواند رطوبت بیشتری در خود نگه دارد، در نتیجه هیچ تبخیری در پارچه صورت نمی گیرد که منجر به جذب گرما و پایین آوردن دمای دماسنج حباب مرطوب شود. در این حالت درجه حرارت حباب مرطوب با درجه حرارت دماسنج معمولی یکسان خواهد شد که نشان از بالاترین میزان رطوبت یعنی رطوبت ۱۰۰ درصد است.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.

حیوانات خانگی (پت)