نکاتی در مورد روش های جوجه کشی یا هچری و مزایا و معایب آنها

جوجه کشی
جوجه کشی

جوجه کشی تخم مرغ تجربه ای ارزشمند است که به برنامه ریزی، انعطاف پذیری و مهارتِ مشاهده نیاز دارد. تخم های مرغ جهت تبدیل شدن به جوجه حدودا یک دوره ۲۱ روزه نیاز دارند که زیرپای مرغ باشند. اما امروزه در مرغداری های صنعتی با استفاده از یک دستگاه به نام دستگاه جوجه کشی شرایطی مشابه خوابیدن مرغ بر روی تخم ها ایجاد می کنند که منجر به تبدیل شدن تخم مرغ ها به جوجه بدون نیاز به مرغ می شود.

ما در این مقاله می خواهیم شما را با روش های مختلف جوجه کشی آشنا کنیم. پس با ماکی کالا مگ همراه شوید تا نکاتی را در مورد هر یک از این روش ها به شما توضیح دهیم.

۱. در صورتی که خودتان پرورش دهنده مرغ نیستید برای تهیه تخم مرغ های نطفه دار باید به مرغداری هایی که در گله خود خروس دارند، مراجعه کنید.

همچنین اگر یک مرغداری دارای تخم مرغ اضافه باشد میتوانید آن ها را خریداری کنید. قبل از خرید خوب تحقیق کنید تا از صحت نژاد تخم مرغ ها اطمینان حاصل کنید.

تخم مرغ هایی که در فروشگاه های مواد غذایی به فروش میرسند فاقد نطفه بوده و نمی توان از آنها جوجه برداشت کرد. به دلیل پیشگیری از بیماری و مسایل امنیتی، بهتر است همه تخم مرغ های خود را از یک منبع تهیه کنید.

اگر به دنبال یک نژاد خاص یا نادر هستید، شاید لازم باشد با یک جوجه کشی تخصصی تماس بگیرید.

۲. مراقب حمل و نقل تخم مرغ های خود باشید.

شما باید نسبت به خرید تخم مرغ به صورت آنلاین و حمل آنها محتاط باشید، به ویژه اگر این اولین تجربه هچری یا جوجه کشی شما است.

تخم مرغ های حمل شده از مکانی به مکان دیگر به نسبت تخم مرغ های حمل نشده سخت تر جوجه کشی می شوند. به طور متوسط، تخم مرغ هایی که هرگز حمل و نقل نشده اند ۸۰٪ احتمال جوجه دهی دارند، این در حالیست که این عدد برای تخم مرغ های جابجا شده فقط  ۵۰ % است.

همچنین اگر با تخم مرغ ها هنگام حمل و نقل با احتیاط و ارامی رفتار نشود حتی اگر همه کارها را به درستی انجام دهید، هیچ کدام از تخم مرغ ها تبدیل به جوجه نمی شوند.

۳. مواردی که باید در مورد انتخاب تخم مرغ به آنها دقت کنید.

اگر این امکان برای شما فراهم است که تخم مرغ ها را خودتان انتخاب کنید، سعی کنید به موارد زیر دقت کنید:

  • شما باید تخم مرغ هایی را پرورش دهید که به خوبی رشد کرده، بالغ و سالم باشند.
  • مرغ هایی که این تخم ها را گذاشته اند، باید از رژیم غذایی کامل مخصوص مرغ های تخم گذار تغذیه کرده باشند.
  • از خرید تخم مرغ های بیش از حد بزرگ یا کوچک یا تغییر شکل یافته خودداری کنید. تخم مرغ های بزرگ در جوجه کشی ضعیف عمل می کنند و تخم مرغ های کوچک باعث تولید جوجه هایی با جثه ضعیف می شوند.
  • از انتخاب تخم مرغ هایی با پوسته های نازک و پوسته پوسته شده جدا خودداری کنید. این تخم مرغ ها در حفظ رطوبت مورد نیاز برای رشد دچار مشکل هستند. همچنین پوسته های پوسته پوسته شده یا نازک نیز باعث می شود که عوامل بیماری زا در آن راحت تر نفوذ کنند.
مشاهده کنید
تلقیح مصنوعی در طیور

۴. نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که تخم مرغ های شما عموماً طبق احتمال ۵۰ درصد نر و ۵۰ درصد ماده خواهند شد. پس اگر در شهر زندگی می کنید، وجود خروس می تواند مشکل ساز باشد و نگه داشتن آنها اغلب خلاف مقررات شهرداری است.

حتی اگر تصمیم بگیرید خروس ها را نگه دارید، باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید، چرا که خروس ها موجب باروری بیش از حد مرغ ها و گاها موجب آسیب رساندن به مرغ ها خواهند شد.

هیچ راهی برای پی بردن به اینکه تخم مرغ ها حاوی جوجه نر هستند یا ماده وجود ندارد. حتی با اینکه نسبت کلی نرها به ماده ها ۵۰:۵۰ است، ممکن است شما بدشانس باشید و از ۸ تخم مرغ، ۷ تای آن ها خروس شود.

اما اگر قصد نگه داشتن برخی از جوجه های نر را دارید، مواردی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اینکه آیا به اندازه کافی فضای برای اطمینان از عدم جفت گیری بیش از اندازه مرغ و خروس ها را دارید. زیرا مرغ هایی که تحت جفت گیری بیش از حد قرار می گیرند، ممکن است دچار ریزش پر در نواحی سر و پشت شوند. همچنین شانه های آنها اغلب صدمه می بیند و حتی بدتر ممکن است سوراخ شود.

از دیگر مشکلات همجواری چند خروس این است که با هم شروع به جنگ و نزاع می کنند. توصیه معمول این است که برای هر ده مرغ تقریباً یک خروس نگهداری شود. اگر می خواهید باروری مناسبی در گله های خود داشته باشید، این نسبت تقریبا نتیجه خوبی می دهد.

۵. تصمیم بگیرید که برای تخم مرغ ها قصد استفاده از دستگاه جوجه کشی (انکوباتور) را دارید یا خوابیدن مرغ بر روی تخم مرغ ها.

برای جوجه کشی، دو گزینه پیش رو دارید. هر دو گزینه دارای جوانب مثبت و منفی هستند که باید قبل از اقدام به آنها توجه کنید.

انکوباتور دستگاهیست است که دما، رطوبت و تهویه را کنترل می کند تا تخم مرغ ها را به جوجه تبدیل کنند.

با یک دستگاه جوجه کشی، شما به تنهایی مسئول تخم مرغ های خود هستید. شما وظیفه تهیه دستگاه جوجه کشی، نظارت بر دما، رطوبت و تهویه و همچنین چرخاندن تخم ها را بر عهده خواهید داشت.

دستگاه های جوجه کشی قابل خریداری هستند، اگرچه امکان ساختن توسط خود شما نیز وجود دارد. اگر یک مدل تجاری دارید، دستورالعمل های ارائه شده توسط واحد سازنده را دنبال کنید.

مشاهده کنید
آنزیم های افزودنی در جیره طیور

راه دوم استفاده استفاده از یک مرغ تخم گذار است. یک مرغ تخم گذار می تواند برای خوابیدن روی تخم مرغ ها استفاده شود، حتی اگر خودش تخم را نگذاشته باشد. این هم یک گزینه طبیعی برای جوجه کشی است. فقط اطمینان حاصل کنید که یک نژاد تخم گذار را برای این کار انتخاب می کنید.

هر کدام از این دو روش دارای مزایا و معایب مربوط به خودش است که در ادامه به آنها میپردازیم. دانستن این موارد در نهایت به شما کمک می کند تا با توجه به شرایط خود بهترین تصمیم را بگیرید.

استفاده از دستگاه جوجه کشی:

مزایا دستگاه جوجه کشی:

استفاده از دستگاه جوجه کشی گزینه ای بسیار مناسبی است مخصوصا اگر دسترسی به مرغ ندارید و یا نگهداری از آنها برایتان دشوار باشد. همچنین اگر این تجربه اول شماست، دستگاه جوجه کشی به شما امکان می دهد تا کنترل کاملی بر روی روند جوجه کشی داشته باشید. دستگاه جوجه کشی بهترین گزینه برای جوجه کشی در مقادیر زیاد تخم مرغ است.

معایب دستگاه جوجه کشی:

اشکال اصلی استفاده از دستگاه جوجه کشی این است که عملکرد آن کاملاً وابسته به یک منبع قدرتمند برق است. اگر احتمال قطعی برق میدهید یا اینکه کسی به طور تصادفی انکوباتور را از برق جدا کند انکوباتور گزینه مناسبی برای شما نیست. زیرا قطعی برق می تواند روی تخم ها تأثیر منفی بگذارد، حتی جوجه ها را در پوسته بکشد. همچنین خرید آن ممکن است هزینه‌بر باشد.

استقاده از مرغ برای جوجه کشی:

مزایا روش جوجه کشی با کمک مرغ:

استفاده از مرغ تخم گذار، گزینه عملی و طبیعی است. با داشتن مرغ، نگران قطعی برق و خراب شدن تخم های خود نخواهید بود. همچنین نگرانی در مورد درست بودن دما یا رطوبت نیز وجود ندارد. پس از بیرون آمدن جوجه ها از تخم مرغ نیز، مرغ نقش مادر آن ها را دارد که این امری زیبا و دلنشین است.

معایب روش جوجه کشی با کمک مرغ:

ممکن است مرغ شما هنگامی که به او احتیاج داشته باشید، در حالت خوابیدن بر روی تخم مرغ ها نباشد و راهی برای ایجاد این حس در مرغ ها عملا وجود ندارد. بنابراین باید زمان سنجی مناسبی انجام دهید.

ممکن است شما برای محافظت از مرغ و تخم ها در مقابل ازدحام و آسیب های احتمالی نیز نیاز به کمک و همکاری یک مرغداری با شرایط مناسب داشته باشید که این خود کاری هرینه بر است. از همه مهم تر یک مرغ فقط می تواند بر روی تعداد مشخص و محدودی تخم همزمان بخوابد. مرغ های بزرگ بسته به اندازه تخم مرغ ها حداکثر روی ۱۰ الی ۱۲ تخم مرغ و مرغ های کوچک تر ممکن است فقط بر روی ۶ الی ۷ تخم مرغ بتوانند بخوابند.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.