دلایل پشم چینی چیست و زمان مناسب برای این کار چه زمانی است؟

دلایل پشم چینی چیست
دلایل پشم چینی چیست

پشم چینی برای سلامتی و نشاط گوسفندان گله شما امری ضروریست، اگر چه که کاری دشوار و خسته کننده است. مهم است که بدانید که در هنگام پشم چینی چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت ممکن است به گوسفندان استرس وارد کرده یا آن ها را زخمی کنید و گاهی نیز منجر به از بین رفتن و حیف شدن پشم شوید.

با ماکی کالا مگ همراه شوید تا در این مقاله پیرامون پشم چینی نکاتی را بیاموزیم.

دلایل پشم چینی

جمع آوری پشم گوسفندان برای فروش انجام می شود. البته از آن مهم تر برای رهایی گوسفندان از پشم سنگین است که باعث گرم شدن آنها در تابستان می شود. گوسفندانی که پشم چینی نمی شوند احساس راحتی و نشاط نخواهند کرد، ضمن اینکه سلامتی آن ها توسط کثیفی های جمع شده در پشمشان به خطر می افتد.

بنابراین، حتی اگر قصد فروش پشم را ندارید، حداقل سالی یکبار نیاز دارید پشم چینی را انجام دهید.

زمان مناسب پشم چینی

اکثر گوسفندها فقط یک بار در سال نیاز به پشم چینی دارند، اگرچه بعضی از نژاد ها ممکن است به دو بار پشم چینی در سال نیز نیاز داشته باشند.

زمان مناسب برای برش پشم گوسفندهای شما در اوایل بهار است، یعنی قبل از شروع فصل زایش و پیش از شروع هوای گرم تابستان. اگر صاحب یک نژاد گوسفند هستید که پشم آنها به سرعت رشد می کند، برش پشم را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز انجام دهید و نه دیرتر زیرا گوسفندان برای زمستان نیاز به پشم دارند و حداقل ۶ هفته زمان نیاز است تا پشم آن ها مجددا رشد کند.

همچنین سعی کنید پشم گوسفندان را حدود یک ماه قبل از به دنیا آمدن بره ها برش دهید. اینکار به آنها زمان لازم برای خارج شدن از استرس ناشی از پشم چینی را می دهد و در نتیجه در زمان زایمان حال بهتری خواهند داشت.

مشاهده کنید
بررسی جامع ورم پستان در گاوها

انجام پشم چینی در قبل از فصل زایش گوسفندان به چند دلیل ایده خوبی است:

  1. به تمیز نگه داشتن آنها در هنگام زایمان کمک می کند.
  2. باعث می شود بره ها راحت تر از مادر خود شیر بخورند.
  3. اگر حیوانات در طول فصل زایش در انبار نگهداری شوند، گوسفندهای پشم چینی شده فضای کمتری اشغال خواهند کرد.
  4. گوسفندان پشم چینی شده جهت جبران گرمای از دست رفته بدنشان غذای بیشتری مصرف می کنند که این باعث تقویت آن ها برای زمان زایمان می شود.

پشم چینی و درخواست کمک

اگرچه شاید به نظر نرسد اما چیدن پشم گوسفندان کار دشواری است و نیاز به اعتماد به نفس، مهارت و قدرت بدنی دارد. بنابراین ایده خوبی است که با یک مرکز برش پشم حرفه ای تماس بگیرید تا این کار را برای شما انجام دهد یا حداقل به شما در انجام این کار کمک کند.

اگر عملیات چیدن پشم توسط یک فرد غیر حرفه انجام شود ممکن است باعث آسیب به گوسفند و حتی خود فرد شود. و همچنین اگر موجب استرس بیش از حد در حیوان شود به سلامت حیوان آسیب میزند. گذشته از اینها چون پشم ها قابل فروش هستند، یک پشم چین غیر حرفه ای از ارزش پشم ها می کاهد.

تجهیزات مناسب

در اختیار داشتن تجهیزات مناسب و با کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا علاوه بر آسان تر کردن پروسه، امنیت فرد و گوسفند را نیز تضمین می کند. این روز ها پشم چین های برقی بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند.

برای خرید پشم چین های برقی باکیفیت از ماکی کالا اینجا کلیک کنید.

پشم چین های برقی از سه قسمت تشکیل شده اند:
• دسته
• شانه
• تیغه

آن دسته از پشم چین های برقی که شانه های آن ها تعداد دنده های بیشتری دارند عملکرد بهتری خواهند داشت زیرا نزدیک تر به سطح پوست حرکت میکنند. مهم است که قبل از شروع برش، اطمینان حاصل کنید که تیغه دستگاه شما هنوز تیز باشد. استفاده از تیغه های کند می تواند هم برای شما و هم برای گوسفندان خطرناک باشد. خوشبختانه، تعویض تیغه ها و خرید آنها بسیار آسان است.

مشاهده کنید
مراحل پشم چینی چیست و چه نکاتی را باید در حین انجام کار رعایت کنید؟

برای خرید تیغه و شانه پشم چین اینجا کلیک کنید.

در زمان های گذشته و یا در مکانهایی که دسترسی به برق محدود است، برش پشم با استفاده از قیچی پشم چین انجام می شود. این روش برش بسیار وقت گیرتر است و در نهایت پشم زیادی بر بدن حیوان باقی می ماند.

برای خرید قیچی پشم چین اینجا کلیک کنید.

در هنگام استفاده از دستگاه پشم چین به نکات زیر توجه نمائید:

۱. هنگام استفاده از دستگاه روغن کاری تیغه و شانه فراموش نشود.۲. هیچگاه به پیچ تنظیم فاصله تیغه و شانه دست نزید.

۳. اگر فاصله تیغه و شانه کم باشد تیغه و شانه داغ می شود.

۴. احتمال دارد تیغه و شانه سوخته و دیگر قابل استفاده نمی باشد.

۵. اگر فاصله بیشتر باشد، دستگاه قادر به پشم چینی نمی باشد.

۶. در صورت کند شدن تیغه، قابلیت تیز شدن تیغه را دارا می باشد.

۷. مابین زدن پشم گوسفندان باید دستگاه را خاموش کرد.

۸. پشت سر هم پشم چینی نکنید تا به موتور دستگاه فشار وارد نشود.

۹. تیغه و شانه یدک دستگاه پشم چین برقی موجود می باشد.

۱۰. در هنگام پشم چینی دام را رو به پشت بخوابانید.

۱۱. سر دام را بین پاها قرار داده، از دست دام و یک سمت بدن شروع به زدن پشم تا به پای دام در همان سمت رسیده، سپس سمت دیگر را انجام می دهیم.

۱۲. هنگام پشم چینی خلاف جهت رویش پشم شروع به زدن پشم کنید.


برای خواندن ادامه این مطلب در مورد مراحل پشم چینی و نکات مربوط به آن، اینجا کلیک کنید.