آیا ترشحات بینی و عطسه در حیوانات خانگی نشانه بیماری است؟

آیا ترشحات بینی و عطسه در حیوانات خانگی نشانه بیماری است؟
آیا ترشحات بینی و عطسه در حیوانات خانگی نشانه بیماری است؟
حیوانات خانگی (پت)

اگر به طور ناگهانی ترشحات بینی را در حیوانات خانگی خود مشاهده کردید، یا اگر سگ یا گربه شما زیاد عطسه کرد، ممکن است تعجب کنید که چه اتفاقی افتاده است. اما درست مانند انسان ها، حیوانات خانگی ما نیز ممکن است گاهی دچار گرفتگی بینی، آبریزش بینی و عطسه شوند.

ممکن است دیدن و شنیدن عطسه حیوان خانگی خود شما را غافلگیر کند، به خصوص اگر عطسه، عطسه ای باشد که چند دقیقه طول می کشد تا برطرف شوند. در این مقاله با ماکی کالا مگ همراه شوید تا برخی از دلایل رایج‌ تری را که باعث عطسه و آبریزش بینی (که به آن ترشحات بینی نیز گفته می‌شود) در حیوانات خانگی می شود را به شما توضیح دهیم.

علل ترشحات بینی چیست؟

ترشحات بینی به هر نوع آبریزش از بینی اشاره دارد. بسته به اینکه علت اصلی آن چیست و پوشش مجرای بینی چقدر ملتهب است، آبریزش از بینی می تواند به اشکال مختلف باشد. به عنوان مثال، آبریزش بینی آنها می تواند:

روشن،
سبز،
خاکستری یا
قرمز باشد.

و یا می تواند:

غلیظ، یا
بسیار شل باشد.

موارد مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ترشحات بینی در حیوانات خانگی شما شوند. در اینجا فهرستی از برخی از دلایل رایج‌ تری که حیوان خانگی شما ممکن است دچار آبریزش بینی شده باشد را شرح می دهیم:

  • تحریک و حساسیت به خاطر آنچه که آنرا بو یا استنشاق کرده اند.
  • آلرژی
  • حساسیت های فصلی
  • عفونت های ویروسی (عفونت های تنفسی فوقانی)
  • عفونت های باکتریایی (عفونت های تنفسی فوقانی)
  • عفونت ریشه دندان

اگر آبریزش بینی حیوان خانگی شما فقط به دلیل یک ماده تحریک کننده که آنرا بو کرده باشد، باید طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت به خودی خود بهبود یابد و احتمالاً رنگ ترشحات بینی شفاف خواهد بود.

اگر علت آبریزش بینی حیوان خانگی شما آلرژی یا عفونت های ویروسی باشد، اگر سیستم بدنی او مشکلی نداشته باشد و سالم باشد، معمولا خود به خود از بین می رود. و معمولاً بهبود آن یک دوره‌ی حدود ۱ تا ۲ هفته طول می کشد.

مشاهده کنید
۶ بیماری رایج در گربه ها چیست؟ علائم، تشخیص و درمان آنها به چه صورت است؟

با این حال، اگر متوجه شدید ترشحات خارج شده از بینی او ضخیم، سبز و مخاطی است، می تواند نشان دهد که حیوان خانگی شما دچار یک عفونت باکتریایی شده که باید با آنتی بیوتیک درمان شود.

چه زمانی باید حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید؟

اگر متوجه ترشحات رقیق و شفاف شدید، بهتر است حیوان خانگی خود را به دامپزشک ببرید تا بتواند داروی مناسب را برای او تجویز کند.

دامپزشک شما همچنین می تواند راجع به دیگر مواردی که به پیگیری نیاز دارند به شما اطلاع بدهند. به عنوان مثال برنامه ریزی برای تمیز کردن دندان و جرم گیری (فقط اگر حیوان خانگی شما دندان داشته باشد). دلیل اینکه ریشه‌ی دندانی که عفونت کرده می تواند باعث آبریزش بینی شود این است که ریشه دندان های بالایی به مجرای بینی نزدیک است و اگر ریشه دندان عفونی شود، باعث التهاب و ورود عفونت به داخل بینی می شود.

شرایط جدی تری نیز وجود دارد که منجر به ترشح بینی می شود که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. اگر متوجه شدید خون از ناحیه بینی حیوان خانگی شما می آید، یا آبریزش بینی خود به خود در عرض ۱ الی ۲ هفته بهبود نمی یابد، زمان آن فرا رسیده است که حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید تا معاینه شود.

در اینجا فهرستی از برخی از علل کمتر شایع، اما جدی تری که ممکن است باعث آبریزش بینی شود، آورده شده است:

  • گیر کردن چیزی در مجرای بینی، مانند چمن یا تیغی از یک گل
  • عفونت خود ایمنی که بر مجاری بینی تأثیر بگذارد. (خودایمنی در پزشکی به شرایطی گفته می شود که بدن پادتن های مضر تولید کند.)
  • فشار خون بالا
  • سرطان

اگر حیوان خانگی شما بیش از ۲ هفته است که آبریزش بینی دارد یا اگر خون در ترشحات خارج شده از بینی او وجود دارد، بهتر است یک قرار ملاقات با دامپزشک او بگذارید تا حیوان خانگی شما را معاینه کند و در مورد اینکه آیا نیاز به انجام هر گونه تشخیص گسترده تری برای ارزیابی علل نادرتر اما جدی که در بالا ذکر شد، صحبت کنید.

مشاهده کنید
هرآنچه که باید در مورد حاملگی و زایمان گربه بدانید.

علل عطسه چه می تواند باشد؟

عطسه زمانی اتفاق می افتد که چیزی باعث تحریک مجرای بینی شود. این یک مکانیسم محافظتی بدن است که سعی می‌کند از ورود آلرژن‌ها، عفونت‌ها و اجسام خارجی به مسیر جریان هوایی و لوله های تنفسی جلوگیری کند. اغلب اوقات، دلایل عطسه می تواند با عللی که باعث آبریزش بنی می شوند یکی باشد.

برخی از دلایل متداولی که ممکن است باعث عطسه در حیوان خانگی شما شوند عبارتند از:

  • محرکی مانند گرد و غبار، گرده، عطر و … که استنشاق شده باشد.
  • آلرژی
  • عفونت های ویروسی (عفونت های تنفسی فوقانی)
  • عفونت های باکتریایی (عفونت های تنفسی فوقانی)
  • چیزی مانند یک تیغه چمن در مجرای بینی گیر کرده باشد.

گاهی اوقات این موارد در عرض چند روز خود به خود برطرف می شوند. اما اگر متوجه ترشحات سبز رنگ و مخاطی در عطسه، یا خون ناشی از عطسه شدید شدید یا اگر عطسه در عرض ۵ تا ۷ روز کمتر نشد، باید با دامپزشک برای معاینه حیوان خانگی خود قرار ملاقات بگذارید.

ترشحات و آبریزش بینی و عطسه لزوماً ترسناک یا تهدید کننده زندگی حیوان خانگی شما نیستند. در واقع، در برخی موارد، ترشحات بینی می تواند نشان دهنده چیز خوبی باشد، به خصوص اگر به حیوانات خانگی شما کمک کند تا اجسام خارجی را از مجرای بینی خود بیرون ببرد. با این حال، اگر حیوان خانگی شما هر یک از علائم ذکر شده در بالا را نشان داد، حتما از دامپزشک او کمک بگیرید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.