آلرژی در سگ‌ها

حیوانات خانگی (پت)

آلرژی چیست؟

آلرژی حالتی از واکنش یا حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن به ماده خاصی به نام آلرژن است. بیشتر آلرژن‌ها پروتئین‌های گیاهان، حشرات، حیوانات یا غذاها هستند. قرار گرفتن در معرض آلرژن، معمولاً در موارد متعدد از ماه‌ها تا سال‌ها، سیستم ایمنی را حساس می‌کند و قرار گرفتن بعدی در معرض همان آلرژن یا مرتبط با آن باعث واکنش بیش از حد می شود.
به طور معمول، سیستم ایمنی از سگ در برابر عفونت و بیماری محافظت می کند، اما با آلرژی، پاسخ ایمنی میjواند برای بدن مضر باشد. آلرژی ممکن است یک پاسخ ایمنی غیرضروری طبیعی به یک ماده خارجی خوش‌خیم در نظر گرفته شود.
واکنش های ایمنی درگیر در آلرژی پیچیده است. بیشتر واکنش ها شامل مولکول های پروتئین آلرژن همراه با آنتی‌بادی‌های موجود در خون است که به سلولی به نام ماست سل متصل می‌شوند. ماست سل ها در بسیاری از بافت های بدن یافت می شوند. هنگامی که آنتی ژن و آنتی بادی با ماست سل ها واکنش می دهند، ماست سل ها مواد شیمیایی قوی مانند هیستامین ها را آزاد می کنند که باعث التهاب موضعی مانند قرمزی، تورم و خارش می شود. این التهاب باعث ایجاد علائم مختلفی در ارتباط با یک واکنش آلرژیک می شود.

علائم آلرژی در سگ چیست؟

در سگ‌ها، شایع‌ترین علامت مرتبط با آلرژی، خارش پوست است. یا موضعی (در یک ناحیه) یا عمومی (در سراسر بدن). در موارد دیگر، علائم آلرژیک بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد و در نتیجه استفراغ و اسهال ایجاد می شود.

آلرژی در سگ چقدر شایع است؟

متأسفانه، آلرژی در سگ‌ها با هر نژاد و پیشینه بسیار رایج است. اکثر آلرژی ها بعد از شش ماهگی ظاهر می شوند و بیشتر سگ ها در طول یک یا دو سال مبتلا می شوند.

آیا آلرژی ارثی است؟

تصور می شود که برخی از آلرژی ها ارثی هستند. آلرژی ارثی درماتیت آتوپیک (آتوپی) یا آلرژی به مواد موجود در محیط، مانند گرده ها است.

مواد رایج آلرژی زا (آلرژن ها) کدامند؟

تعداد بسیار زیادی از مواد می توانند به عنوان آلرژن عمل کنند. بیشتر آنها پروتئین های حشرات، گیاهی یا حیوانی هستند، اما مولکول های شیمیایی کوچک نیز می توانند باعث آلرژی شوند. آلرژن‌های رایج شامل گرده‌ها، هاگ‌های کپک، کنه‌های گرد و غبار، سلول‌های پوست ریخته شده (مانند حساسیت به حیوانات خانگی در انسان)، پروتئین‌های حشرات مانند بزاق کک و برخی داروها هستند.

انواع مختلف آلرژی چیست؟

روش های مختلفی برای طبقه بندی آلرژی وجود دارد. برخی از نمونه های طبقه بندی عبارتند از:

آلرژن: آلرژی به کک، آلرژی غذایی
مسیری که آلرژن وارد بدن می کند: آلرژی استنشاقی، حساسیت تماسی با پوست، یا آلرژی غذایی
زمان لازم برای واکنش ایمنی: حساسیت از نوع فوری، که آنافیلاکسی یا شوک نیز نامیده می شود، و حساسیت از نوع تاخیری
علائم بالینی: مناطقی از بدن که تحت تأثیر آلرژن قرار گرفته اند
اشکال ارثی: آتوپی یا آلرژی فصلی

آلرژی به نیش کک یا حشره چیست و چگونه درمان می شود؟

آلرژی به نیش حشره پاسخ التهابی اغراق آمیز به نیش یا نیش حشره است. عنکبوت ها مانند عنکبوت ها و کنه ها و حشرات از جمله کک، مگس سیاه، پشه گوزن، مگس اسب، پشه، مورچه، زنبور عسل، هورنت و زنبورها می توانند باعث واکنش آلرژیک در سگ های حساس شوند.
بزاق کک شایع ترین آلرژن حشرات در سگ ها است که باعث درماتیت آلرژیک کک (FAD) می شود. بیشتر سگ ها در اثر نیش کک، تحریک موضعی جزئی را تجربه می کنند. سگ FAD به یک گاز گرفتن با خارش شدید موضعی واکنش نشان می دهد. سگ مبتلا به FAD خود را گاز می گیرد و می خراشد و ممکن است مقادیر زیادی مو را از بین ببرد، به خصوص در ناحیه پایه دم. یک عفونت باکتریایی ثانویه ممکن است در نواحی پوست شکسته ایجاد شود. از آنجایی که یک کک می تواند برای سگ مبتلا به FAD مشکل ساز باشد، کنترل دقیق کک ضروری است. با توجه به چرخه زندگی کک‌ها، این کار دشواری است، اما روش‌های مدرن ماهانه پیشگیری از کک و گزینه‌های درمان خانگی به شما این امکان را می‌دهد که محیطی عاری از کک را برای سگ خود فراهم کنید (برای اطلاعات بیشتر به جزوه «کنترل کک در سگ‌ها» مراجعه کنید). دامپزشک شما می تواند در مورد محافظت از سگ و سایر حیوانات خانگی در برابر کک توصیه کند. هنگامی که کنترل دقیق کک امکان پذیر نباشد، یا در موارد خارش شدید، دامپزشک ممکن است آنتی هیستامین ها یا کورتیکواستروئیدها (استروئیدها) را برای جلوگیری از واکنش حاد آلرژیک و تسکین فوری تجویز کند. در صورت وجود عفونت باکتریایی ثانویه، آنتی بیوتیک مناسب تجویز می شود.

درماتیت آتوپیک (آتوپی) چیست و چگونه درمان می شود؟

اصطلاح درماتیت آتوپیک در سگ اغلب به عنوان مترادف برای آتوپی استفاده می شود. آلرژن های اصلی عبارتند از: گرده درختان (سدر، خاکستر، بلوط و غیره)، گرده چمن، گرده علف های هرز (راگوس)، کپک ها، کپک و کنه های گرد و غبار خانگی. بسیاری از این آلرژی ها به صورت فصلی رخ می دهند، مانند گرده های ابروسیا، سرو و علف. با این حال، کپک‌ها، کپک‌ها و کنه‌های گرد و غبار خانگی در تمام طول سال رخ می‌دهند. در سگ ها، درماتیت آتوپیک با خارش پوست (خارش) ظاهر می شود. سگ شما ممکن است صورتش را بمالد، پاهایش را لیس بزند و زیر بغل (زیر بغل) را خراش دهد.

مشاهده کنید
هرآنچه که باید در مورد حاملگی و زایمان گربه بدانید.

بیشتر سگ‌های مبتلا به درماتیت آتوپیک بین یک تا سه سالگی علائم خود را نشان می‌دهند. سگ‌های مبتلا اغلب به چندین ماده حساسیت‌زا واکنش نشان می‌دهند و همزمان آلرژی به کک یا غذا را تجربه می‌کنند. اگر آلرژن های متخلف را بتوان با آزمایش های پوستی داخل پوستی (آزمایش پوست) یا آزمایش خون شناسایی کرد، سگ باید تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض آنها محافظت شود. از آنجایی که بیشتر این آلرژن ها محیطی هستند، این کار دشواری است و احتمال حملات مکرر وجود دارد. علائم آتوپی را می توان کنترل کرد، اما درمان دائمی معمولا امکان پذیر نیست.

درمان تا حد زیادی به طول فصل آلرژی خاص بستگی دارد. ممکن است شامل یک یا چند مورد از سه درمان زیر باشد:

درمان ضد التهابی

درمان با داروهای ضد التهابی، مانند کورتیکواستروئیدها یا آنتی هیستامین ها، در اکثر موارد به سرعت واکنش آلرژیک را مسدود می کند. مکمل اسیدهای چرب در رژیم غذایی گاهی اوقات می تواند پاسخ به استروئیدها و آنتی هیستامین ها را بهبود بخشد. جایگزین های جدیدتری برای مسدود کردن سیگنال های شیمیایی خاص مرتبط با خارش در سگ ها وجود دارد. این داروها شامل داروهای خوراکی روزانه مانند اکلاسیتینیب (Apoquel®) و تزریق‌های طولانی اثر مانند لوکیوتماب (Cytopoint®) هستند. دامپزشک شما می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا این داروها ممکن است برای سگ شما مناسب باشند یا خیر.

شامپو درمانی

حمام کردن مکرر با شامپوی ضد حساسیت می تواند خارش و التهاب پوست را تسکین دهد. حمام کردن همچنین مواد آلرژی زا را در داخل و روی پوشش که می توانند از طریق پوست جذب شوند، شستشو می دهد. برخی از شامپوهای درمانی نیز حاوی مواد ضدالتهابی هستند که ممکن است برای حیوان خانگی شما مفید باشد.

درمان کاهش حساسیت یا حساسیت زدایی

اگر آنتی ژن های متخلف خاص با آزمایش آلرژی شناسایی شوند، می توان یک سرم تزریقی آلرژی یا واکسن های آلرژی به سگ شما تزریق کرد. با این درمان، مقادیر بسیار کمی از آنتی ژن به صورت هفتگی تزریق می شود. هدف این دوز مکرر برنامه ریزی مجدد یا حساسیت زدایی سیستم ایمنی است. میزان موفقیت با این درمان متفاوت است. تقریباً ۵۰٪ از سگ های تحت درمان بهبود قابل توجهی در علائم بالینی خود مشاهده می کنند، در حالی که تقریباً ۲۵٪ بیشتر شاهد کاهش مقدار یا دفعات یا استفاده از کورتیکواستروئید خواهند بود.

مشاهده کنید
آیا سگ ها می توانند کلم بروکلی بخورند؟ فواید و مضرات کلم بروکلی برای سگ شما

تغذیه درمانی

رژیم های غذایی خاصی برای کاهش خارش ناشی از درماتیت آتوپیک فرموله شده اند. با موادی که سلامت پوست را بهبود می بخشد و پاسخ التهابی را کاهش می دهد، این رژیم ها می توانند خارش را در حیوانات خانگی آلرژیک کاهش دهند. این رژیم ها معمولاً توسط دامپزشک در دسترس هستند.

آلرژی غذایی چیست و چگونه درمان می شود؟

آلرژی یا حساسیت غذایی می تواند تقریباً به هر پروتئین یا کربوهیدرات جزء غذا ایجاد شود. معمولاً در پاسخ به پروتئین موجود در غذا ایجاد می شود. گوشت گاو، مرغ، بره، تخم مرغ، محصولات لبنی و سویا معمولاً با آلرژی غذایی در سگ ها مرتبط هستند. آلرژی غذایی تقریباً در هر سنی ممکن است ایجاد شود. علائم بالینی شایع شامل خارش، اختلالات گوارشی و ناراحتی تنفسی است. یک سگ ممکن است انواع مختلفی از آلرژی ها مانند آلرژی غذایی و آتوپی داشته باشد که تشخیص دقیق خارش سگ را چالش برانگیز می کند.

آلرژی غذایی تقریبا در هر سنی ممکن است ایجاد شود.
آلرژی های غذایی معمولاً به کورتیکواستروئیدها یا سایر درمان های پزشکی پاسخ نمی دهند. درمان مستلزم شناسایی مؤلفه(های) آزاردهنده رژیم غذایی و حذف آنها است. دقیق ترین راه برای آزمایش آلرژی غذایی، آزمایش رژیم غذایی حذفی با استفاده از یک رژیم کم آلرژی دامپزشکی است. از آنجایی که حداقل هشت هفته طول می کشد تا تمام محصولات غذایی دیگر از بدن حذف شوند، سگ شما باید به طور انحصاری از رژیم غذایی مخصوص به مدت هشت تا دوازده هفته استفاده کند. اگر پاسخ مثبت و بهبود علائم بالینی سگ شما وجود داشته باشد، دامپزشک شما را در مورد چگونگی ادامه توصیه می کند.

باید تاکید کرد که در صورت عدم تغذیه انحصاری رژیم غذایی، آزمایش غذا بی اعتبار خواهد بود. تمام غذاهای سفره، خوراکی‌ها و ویتامین‌های طعم‌دار باید در طول دوره آزمایش قطع شوند. ممکن است با انواع خاصی از قرص های جویدنی یا داروها، مانند داروهای پیشگیری کننده از کرم قلب، مشکلاتی وجود داشته باشد. دامپزشک شما در مورد رژیم غذایی خاص و محدودیت های توصیه شده برای سگ شما صحبت خواهد کرد.

آلرژی تماسی چیست؟

آلرژی تماسی کمترین نوع آلرژی در سگ است. این در نتیجه تماس مستقیم با مواد آلرژی زا، مانند پیرترین ها، موجود در قلاده کک، آفت کش ها، علف ها، و موادی مانند پشم یا مواد مصنوعی که در فرش یا ملافه استفاده می شود، ایجاد می شود. آلرژی تماسی می تواند به هر چیزی و در هر سنی تبدیل شود.

آلرژی تماسی کمترین نوع آلرژی در سگ ها است.
اگر سگ شما به هر یک از این مواد حساسیت داشته باشد، در نقاط تماس، معمولا پاها و معده، سوزش و خارش پوست ایجاد می شود. حذف آلرژن (پس از شناسایی) اغلب مشکل را حل می کند، اگرچه ممکن است نیاز به درمان های موضعی یا سیستمیک باشد.

احتیاط: علائم آلرژی ممکن است با سایر اختلالات اشتباه گرفته شود یا همزمان رخ دهد. بنابراین، سعی نکنید سگ خود را بدون کمک دامپزشکی تشخیص دهید. برای رد کردن سایر علل خارش و مشکلات پوستی برای حیوان خانگی خود آماده باشید تا یک ارزیابی تشخیصی کامل دریافت کند. اگر آلرژی تشخیص داده شود، تمام خانواده شما باید توصیه های دامپزشک خود را به دقت دنبال کنند تا با موفقیت ناراحتی حیوان خانگی خود را کاهش دهند.