آیا مرغ و خروس ها می توانند پرواز کنند؟

آیا مرغ و خروس ها می توانند پرواز کنند؟
آیا مرغ و خروس ها می توانند پرواز کنند؟

ممکن است از خود بپرسید: “آیا جوجه ها می توانند پرواز کنند؟” خب، مانند بسیاری از مواردی که در مورد جوجه ها وجود دارد جواب این است که: بستگی دارد.

برخی از نژادهای مرغ می توانند پرواز کنند و برخی دیگر نمی توانند پرواز کنند. و حتی گاهی ممکن است در یک نژاد خاص، برخی از آنها بتوانند پرواز کنند و برخی دیگر نتوانند پرواز کنند.

با ماکی کالا مگ در این مقاله همراه شوید تا با هم نگاه عمیق‌تری به سوال “آیا جوجه‌ها می‌توانند پرواز کنند؟” بیاندازیم.

پرنده فاقد قدرت پرواز واقعا چه پرنده ای است؟ 

پرندگان فاقد قدرت پرواز یا اصطلاحاً بدون پرواز نسبتاً پرندگانی کمیاب هستند. تنها حدود ۶۰ گونه پرنده‌ بدون پرواز روی زمین وجود دارد. یکی از مهمترین پرندگان بدون پرواز، شترمرغ است. که بزرگترین پرنده است و می تواند با سرعت ۴۰ مایل در ساعت (۶۴.۳۷ کیلومتر در ساعت) بدود.

این دونده‌های عظیم الجثه در آفریقا زندگی می‌کنند و از چشم‌های خود که ۲ اینچ قطر دارند، برای آگاه شدن از تهدیداتی مانند شیرها، پلنگ‌ها و دسته‌ ی کفتارها استفاده می‌کنند. اگرچه ممکن است مشخص نباشد که چه زمانی این پرندگان باورنکردنی توانایی پرواز خود را از دست داده اند.

درست در بالای لیست نمادین ترین پرندگانِ بدون پرواز همراه با شترمرغ، پنگوئن قرار دارد. پنگوئن‌ها بال‌های کلفتی دارند که به عنوان باله برای کردن شنا کردن از آن استفاده می کنند. پنگوئن‌ها در جاهای سردسیر نیمکره جنوبی زمین زندگی می‌کنند.

پرندگان بدون پرواز

در حالی که پرندگان قادر به پرواز از بال های خود برای پرواز استفاده می کنند، پنگوئن ها در عوض از بال های خود به عنوان باله استفاده می کنند که به آنها امکان می دهد به راحتی در آب حرکت کنند. پنگوئن ها خود را با اکتشافات زیر آب وفق داده اند. موجوداتی که غذای آنها هستند نیز در آب‌ها زندگی می کنند. به نوعی پنگوئن‌ها را می‌توان پرنده‌های قادر به پرواز در نظر گرفت که اتفاقاً در محیطی بسیار متفاوت نسبت به سایر پرندگان یعنی در آب‌ها پرواز می‌کنند.

آیا مرغ و خروس ها قادر به پرواز هستند؟

حالا گذشته از تمامی مواردی که گفته شد، در مورد مرغ و خروس ها چه چیزی می گویند؟ آیا مرغ ها می توانند پرواز کنند؟

در جواب باید گفت مرغ و خروس ها ابزار مناسب برای پرواز یعنی بال را دارند. آنها (معمولاً) در جناغ سینه خود پر دارند که بال‌هایشان به آن می چسبد و در نتیجه قطعاً ماهیچه نیز در بال‌هایشان دارند. با تمام این جزئیات، این سوال باقی می ماند: آیا آنها می توانند پرواز کنند؟

مشاهده کنید
10 راه برای توقف و جلوگیری خوردن تخم مرغ توسط مرغ های شما

جواب این است که بله، به نوعی می توانند پرواز کنند. و این بستگی به نژاد آنها دارد.

همه جوجه ها ماهیچه های قوی دارند و پرواز یکی از معدود راه هایی است که این گونه می توانند از شکارچیان در امان بماند. اکثر نژادها قادر به پروازهای انفجاری هستند، که در واقع این بدان معنا است که سریع از خود عکس‌العمل نشان می دهند و این موضوع می تواند جوجه ها را در چند لحظه به مکانی امن منقل کند.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، اکثر آنها شب‌ها دوست دارند به سمت لانه ی خود بالای درخت پرواز کنند، که به آنها موقعیت خوبی می‌دهد تا متوجه شکارچیان مانند راکون، سگ و غیره بشوند.

این یعنی پرندگانی که اهلی شده اند، اکثراً توانایی پرواز کردن را از دست داده اند. چرا؟

مرغ ها معمولاً برای دو مورد پرورش می یابند: تخم مرغ و گوشت. گوشت سفید ماهیچه ای است و این گوشت سفیدی است که اجداد ما به آن علاقه داشتند. این پرورش انتخابی برای بدست آوردن گوشت مورد علاقه‌مان، اندازه ماهیچه های سینه جوجه ها را به حداکثر رسانده است.

با توجه به مواردی که گفته شد در واقع مرغ ها را باید جزو موجودات قادر به پرواز دانست. با این حال، در واقعیت، این قضیه درست نیست. برای پرواز، مرغ‌ها باید بدن های سبک با عضلات قوی داشته باشند تا بتوانند وزن خود را تحمل کنند. اما اینطور نیست.

بدنی برای پرواز ایده آل است که بتواند خود را از روی زمین به حرکت درآورد و به اندازه‌ای سبک باشد که بتواند در هوا بماند. پرواز پایدار مستلزم استقامت است. جوجه های پرورش یافته توسط انسان به ندرت قدرت، سبک وزنی و استقامت لازم برای پرواز را دارند.

برخلاف شترمرغ‌ها و پنگوئن‌ها، مرغ های امروزی که بدون پرواز هستند، این موضوع به خلقت آنها برنمی گردد. (زیرا شترمرغ‌ها و پنگوئن‌ها ماهیچه‌های مورد نیاز برای پرواز را نداشتند)، بلکه علت آن این است که مرغ‌های امروزی اینگونه پرورش یافته اند تا قادر به پرواز نباشند.

به عبارت دیگر: ما مرغ‌های خود را طوری پرورش داده‌ایم که بزرگ‌تر از واقعیت و خلفت آنهاست و در نتیجه  توانایی پرواز را از دست داده اند. یک مرغ معمولی که دستکاری نشده باشد، ​​می تواند در حدود ۱۰ فوت ارتفاع از سطح زمین پرواز کند.

مشاهده کنید
آیا باید مرغ خام را بشویید؟ نظر معروف‌ترین سایت مرغداری در این زمینه چیست؟

مرغ ها از نظر مهارت های پروازی مشابه پرندگان شکار بودند. اما آنها فقط به مدت ۱۳ ثانیه و مسافت ۳۰۱.۵ فوتی می توانستند پرواز کنند. ممکن است یک پرواز کوتاه باشد، اما به احتمال زیاد برای تنها منظور آنها از پرواز کافی بود یعنی: دور کردن آنها از خطر.

کدام نژاد از مرغ ها می توانند پرواز کنند؟

اکثر نژاد مرغ هایی که جثه بزرگی دارند، توانایی کمتری برای پرواز کردن دارند. اما تعدادی از نژادها هستند که می توانند پرواز کنند که عبارتند از:

۱. آنکونا (ancona)

پرواز

۲. لگورن ها (Leghorns)

پرواز

۳. مینورکا (minorca)

۴. اسپانیایی سیاهِ صورت سفید (White-faced black Spanish)

۵. ساسکس خالدار (Speckled Sussex)

پرواز

این ۵ نژاد از مرغ ها شناخته شده ترین مرغ های قادر به پرواز در جهان هستند. این مرغ ها بدن لاغرتری دارند و این برای پروازهای کوتاهی که دارند بسیار مناسب خواهد بود.

کدام نژاد از مرغ ها نمی توانند پرواز کنند؟

برخی از نژادها وجود دارند که حتی اگر بال داشته باشند هم اصلا به سادگی نمی توانند پرواز کنند. یا برخی از آنها فاقد پر هستند، یا برخی دیگر خیلی سنگین هستند.

برخی از نژادها، مانند سیلک ها (Silkies)، اصلاً نمی توانند پرواز کنند. آنها پرهای پروازی روی بال های خود ندارند.

نژاد های Mille Fleur و Cochin bantams هم اکثراً نمی توانند پرواز کنند. این پرندگان اگرچه پر بال دارند، اما بال های آنها خیلی کوچک است.

چگونه می توانم جلوی پرواز کردن جوجه هایم را بگیرم؟

ممکن است از آن دسته افرادی باشید که از پرواز کردن پرندگان یا مرغ های خود ناراضی هستید. گاهی ممکن است آنها باعث مزاحمت برای همسایگان شده باشند یا حتی ممکن است گاهی به خود آسیب بزنند.

ساده ترین راه برای جلوگیری از پرواز جوجه های خود این است که یک حصار بزرگ در اطراف مرغداری خود بسازید. این امر باعث می شود پرندگان نتوانند پرواز کنند و فرار کنند. هرچه پرندگان شما سنگین تر باشند، ارتفاع حصارتان می تواند کمتر باشد.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.