چگونه تشخیص دهیم تخم مرغ سالم است یا خراب شده است؟

چگونه تشخیص دهیم تخم مرغ سالم است یا خراب شده است؟
چگونه تشخیص دهیم تخم مرغ سالم است یا خراب شده است؟

ممکن است برایتان پیش آمده باشد، در یخچال را باز می کنید، می خواهید املت یا نیمرو بپزید اما در کارتن تخم مرغ را باز می کنید، متوجه می شوید که تاریخ انقضا که روی مقوا نقش بسته است خیلی وقت است گذشته است.

اینجا به نظرتان چه کاری باید انجام دهید؟ برای انداختن کارتن تخم مرغ در سطل زباله عجله نکنید.

بوی متعفن و گندیده گوگرد نشانه ای است مبنی بر اینکه تخم مرغ های شما دیگر قابل خوردن نیستند، اما این تنها راهی نیست که نشان دهنده خراب شدن تخم مرغ ها باشد. تاریخ انقضا تخمین خوبی از مدت زمانی است که می توانید تخم مرغ ها را در یخچال خود نگه دارید. اما آنها همیشه به تنهایی قابل اعتماد نیستند.

در این مقاله برخی از بهترین روش ها برای تشخیص مرغوب بودن تخم مرغ (چه تاریخ انقضا داشته باشد، چه نداشته باشد) برای شما آورده شده است.

معمولاً چه زمانی تخم مرغ ها خراب می شوند؟

چه باور کنید چه نکنید، همه تخم مرغ ها همگی دقیقاً در یک زمان خراب نمی شوند. در نتیجه همیشه نمی توانید به تاریخ های درج شده روی کارتن ها اعتماد کنید.

میزان سلامت و طول عمر تخم‌مرغ توسط هیئت تخم‌مرغ آمریکا (American Egg Board) تعیین می‌شود، انجمنی که وظیفه آن افزایش تقاضای ملی برای محصولات از طرف تولیدکنندگان تخم‌مرغ ایالات متحده است. هدف این انجمن این است که خرید تخم‌مرغ شما را افزایش دهد. در نتیجه روی تاریخ انقضا نیز تاکید بسیار زیادی دارد.

با این وجود، این تاریخ‌ها اولین محافظ شما در برابر بیماری های ناشی از تخم مرغ گندیده هستند. تخم‌مرغ‌ها معمولاً پس از بسته‌بندی می‌توانند حدود ۳۰ روز در یخچال باقی بمانند. وقتی به کارتن تخم مرغ خود نگاه می کنید، ممکن است تاریخ های مختلفی از جمله تاریخ فروش، انقضا یا تولید را مشاهده کنید. معمولا، شما می توانید تخم مرغ ها را ظرف ۲۱ تا ۳۰ روز پس از هر یک از این تاریخ ها بخورید.

به هر حال کیفیت تخم‌مرغ معمولاً پس از یک تاریخ مشخص شروع به کاهش می‌کند، اما همچنان برای خوردن بی‌خطر خواهند بود. معمولاً تخم‌مرغ‌های کاملاً خام برای حدود چهار الی پنج هفته بی‌خطر هستند و می توانید آنها را بخورید. در حالی که تخم‌مرغ‌هایی که به هر طریقی فرآوری شده باشند (مثلاً سفیده و زرده تخم‌مرغ جدا شده یا تخم‌مرغ پخته شده باشد) فقط برای حدود دو تا هفت روز بی‌خطر هستند. زیرا تخم مرغ ها هنگامی که حرارت می بینند یا پوسته آنها برداشته می شود، این احتمال وجود دارد که باکتری ها باعث خراب شدن تخم مرغ ها شوند.

چگونه تشخیص دهیم که تخم مرغ پس از تاریخ انقضا هنوز قابل خوردن است؟

تا زمانی که تخم مرغ ها را نپخته اید یا به نحوی تغییرشان نداده اید، آنها را فقط به این دلیل که تاریخ مصرفشان گذشته است، دور نریزید. مانند گوشت و بسیاری از محصولات دیگر، تشخیص اینکه آیا تخم مرغ خراب شده است یا نه، بسیار آسان است. حتی اگر تاریخ مصرف آن گذشته باشد.

مشاهده کنید
طراحی پایدار در مرغداری

به یاد داشته باشید، یخچال کیفیت تخم‌مرغ را به‌طور چشمگیری حفظ می‌کند، بنابراین تا زمانی که تخم‌مرغ‌های شما به‌درستی نگهداری شده باشند، می توانید اطمینان حاصل کنید که شاید هنوز خراب نشده باشند.

اگر می خواهید طریقه نگهداری از تخم مرغ را بدانید، اینجا کلیک کنید.

در ادامه چند روش آسان برای تشخیص خوب بودن تخم مرغ را معرفی کرده ایم.

۱. مرحله اول: بازرسی بصری

اگر قبلاً تخم‌مرغ‌هایتان را بو کرده‌اید و نمی‌توانید تشخیص دهید که خراب شده اند یا نه، استفاده از چشم‌هایتان راه عالی دیگری برای تشخیص اینکه آیا تخم‌مرغ‌هایتان قابل خوردن هستند یا خراب شده اند، می باشد.

قبل از شکستن تخم مرغ، مطمئن شوید که پوسته آن ترک نخورده است. یک ترک کوچک نه تنها می تواند نشان دهنده وجود باکتری باشد، بلکه یک ترک می تواند باعث خراب شدن تخم مرغ سریعتر از زمانی شود که پوسته اش نشکسته باشد.

همچنین باید مراقب ظاهر لزج یا پودری روی تخم مرغ باشید. ظاهر پودری می تواند نشان دهنده کپک باشد، در حالی که لزجی می تواند نشان دهنده رشد باکتری باشد.

۲. مرحله دوم: گذاشتن تخم مرغ در آب

این روش به سادگی به عمل قرار دادن تخم مرغ در یک کاسه آب برای تعیین اینکه آیا هنوز تازه است یا نه اشاره دارد. به این آزمایش “تست شناوری تخم مرغ” نیز می گویند.

تخم‌مرغ‌ها متخلخل هستند. در نتیجه مایعی که در داخل تخم‌مرغ است با گذشت زمان تبخیر می‌شود و هوای بیرونی تخم مرغ جایگزین مایع تبخیر شده می‌شود. هنگامی که تخم مرغ از هوا پر باشد، روی آب شناور می شود. بنابراین، با قرار دادن تخم مرغ در کاسه ای پر از آب سرد، می توانید تشخیص دهید که آیا خوردن آن بی خطر است یا خیر.

در نتیجه تخم‌مرغی که کف ظرف می‌رود و یا صاف روی کناره های ظرف قرار می گیرد، هنوز تازه است. در حالی که تخم مرغی که روی سطح آب شناور شود، دیگر تازه نیست و قابل خوردن نخواهد بود.

۳. مرحله سوم: تست تخم مرغ با کمک صدا

تست صوت برای تعیین تازگی تخم مرغ مطابق با دستورالعملی که در مورد قبلی ذکر کردیم، عمل می کند. یعنی تخم مرغ های قدیمی شروع به پر شدن از هوا می کنند.

برای انجام این آزمایش، کافی است یک تخم مرغ را کنار گوش خود نگه دارید و آن را تکان دهید. در اینجا باید خیلی خوب دقت کنید، اگر تخم مرغ صدای چلپ و چلوپ می دهد، می تواند نشان دهنده شل شدن تخم مرغ باشد و باید آنرا دور بیاندازید، زیرا خوردن آن بی خطر نیست.

۴. مرحله چهارم: شکستن تخم مرغ 

ممکن است شما تمام مراحل بالا را امتحان کرده باشید، اما هنوز متقاعد نشده باشید که تخم مرغ تازه است یا فاسد شده است. در اینجا تنها راه شما این است که تخم مرغ را بشکنید.

تخم مرغ را در تابه یا ظرفی بشکنید. اما قبل از شروع پخت و پز، مهم است که مطمئن شوید تخم مرغ حاوی باکتری های آلوده نیست.

مشاهده کنید
مرغ‌ های تخمگذار و روش های پرورش آنها

به تخم مرغ دقت کنید. اگر تازه باشد، زرده به رنگ زرد یا نارنجی روشن است  و قسمت سفیده باید درست در جای خود باقی بمانند. ممکن است کمی پخش شوند، اما نباید بیش از حد پخش شوند (حالت مایع داشته باشند). به طور کلی، مراقب هر گونه سایه و لکه سیاه، آبی، صورتی یا سبز در سفید و زرده باشید، زیرا این موارد می تواند نشان دهنده رشد باکتری در تخم مرغ باشد.

اگر هنگام شکستن تخم مرغ ها هر یک از این موارد را مشاهده کردید، تخم مرغ را سریعاً دور بریزید. اگر هنوز متقاعد نشده اید، تخم مرغ مشکوک در تابه را بو کنید. اگر بویی نداشته باشد، احتمالاً خوردن آن بی خطر است. اما اگر بوی بد یا گندیده بدهد، باید آنرا دور بریزید.

۵. مرحله پنجم: تست با کمک چراغ قوه

اگر قبلا خودتان جوجه از تخم بیرون آورده باشید، ممکن است با آزمایش چراغ قوه آشنا باشید. شما به راحتی می توانید با کمک شمع یا چراغ قوه در خانه به عنوان راهی برای تشخیص خوب بودن تخم مرغ استفاده کنید.

برای انجام این کار کافی است با یک چراغ قوه وارد یک اتاق تاریک شوید. فرقی ندارد چراغ قوه ای کوچک باشد یا چراغ مطالعه. چراغ قوه را طوری قرار دهید که نور به انتهای بزرگ تخم مرغ بتابد. تخم مرغ را کمی کج کرده و به سرعت از چپ به راست حرکت دهید.

این کار به شما اجازه می دهد تا محتویات تخم مرغ را راحت تر ببینید. از نزدیک به آنچه در داخل است نگاه کنید. شما باید بتوانید سلول های هوا را در تخم مرغ ببینید. هرچه یک تخم مرغ تازه تر باشد، این سلول‌های هوا نازک تر و کوچکتر خواهند بود.

تخم مرغ

چرا مهم است که بدانیم چگونه تخم مرغ خراب نشده است؟

شما ممکن است از آن دسته افرادی باشید که هر روز تخم مرغ می خورند، یا شاید گهگاهی هوس کنید و تخم بخورید. در هر صورت، مهم است که بدانید تخم مرغ شما هنوز قابل خوردن است یا خراب شده است. این استراتژی‌ها نه تنها می‌توانند از دور انداختن بی‌رویه و اصراف تخم‌مرغ‌های خوشمزه و سالم جلوگیری کند، بلکه می‌تواند به شما در مصون ماندن از بیماری‌ها و مسمویت‌های ناشی از تخم مرغ گندیده کمک کند.

بیماری هایی مانند سالمونلا که از غذا منتقل می شوند، توسط باکتری ها ایجاد می شوند. اغلب تخم مرغ هایی که ناقل این بیماری هستند، ظاهر و بو کاملا طبیعی دارند. بنابراین، انجام این آزمایش‌ها بسیار مهم اند.

و در آخر به یاد داشته باشید، حتی اگر نمی خواهید تخم‌مرغ‌های خود را بخورید (زیرا تاریخ مصرف آنها گذشته است) راه‌های زیادی برای جلوگیری از هدر دادن آن‌ها وجود دارد. شما می توانید از پوسته های تخم مرغ در حیاط خود به عنوان کود یا دافع آفات استفاده کنید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.