چرا جوجه‌ها تخمگذاری را متوقف کرده اند؟ دلایل کاهش تخمگذاری مرغ

چرا جوجه‌ها تخمگذاری را متوقف کرده اند؟
چرا جوجه‌ها تخمگذاری را متوقف کرده اند؟

اگر جوجه‌های شما تخمگذاری را متوقف کردند، احتمالاً تقصیر شما نیست. تخم‌گذاری نکردن جوجه‌ها زمانی که قرار است تخم‌گذاری کنند، واقعاً ناامیدکننده است. احتمالا با خود فکر می‌کنید که همه کارها را درست انجام داده‌اید، اما چرا تولید تخم‌مرغ متوقف شده است؟ و چرا جوجه‌هایتان تخم‌گذاری نمی‌کنند؟

ممکن است دلیل این اتفاق را پرس و جو کرده باشید اما به نتیجه خاصی نرسیده باشید. به هرحال باید بدانید که عوامل زیادی مانند استرس وجود دارند که می‌توانند جوجه‌های شما را از تخمگذاری باز دارد.

با این حال، اگر فقط یک یا چند جوجه تخمگذاری را متوقف کرده‌اند، ممکن است کمبود پروتئین، ویتامین یا مواد معدنی داشته باشند. زمانی که این نیازها برآورده شوند، جوجه‌ها دوباره شروع به تخمگذاری خواهند کرد.

به صورت خلاصه چرا جوجه‌ها تخم نمی‌گذارند:

  1.  جوجه‌ها به خوراک با ۱۶ تا ۱۸ درصد پروتئین احتیاج دارند و اگر پروتئین مورد نیاز به بدنشان نرسد، ممکن است تخمگذاری را متوقف کنند.
  2. جوجه‌ها ممکن است دچار استرس شده باشند. برای خواندن بیشتر در مورد استرس اینجا کلیک کنید.
  3. اطمینان حاصل کنید که جوجه‌های شما ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی در رژیم غذایی خود را دارند.
  4. مطمئن شوید که جوجه های شما کلسیم، آهن و نمک کافی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند.
  5. سن جوجه هایتان را مشخص کنید. اگر آنها خیلی پیر باشند، ممکن است به دلیل سن زیادشان دیگر تخم نگذارند.
  6. متوجه شوید که آیا جوجه های شما تخم های خود را پنهان می کنند یا خیر.

در حالی که برای جلوگیری از این مشکلات همیشه یک رژیم و برنامه غذایی خوب حاوی پروتئین ۱۶ تا ۱۸ درصد توصیه می‌شود، اما گاهی اوقات عوامل دیگری بر گله مرغ شما تأثیر می‌گذارد که مانع از تخمگذاری آنها می‌شود.

چرا جوجه ها تخم نمی‌گذارند؟

اگر جوجه‌های شما کم تخمگذاری میکنند یا به طور کامل تخم نمی‌گذارند، دلایل آنها می‌تواند یکی از موارد زیر باشد.

۱. پروتئین کافی دریافت نمی‌کنند.

رایج ترین دلیلی که جوجه ها تخمگذاری را متوقف می‌کنند، میزان ناکافی پروتئینی است که دریافت می‌کنند. این مقدار نسبت به نژادهای مختلف مرغ نیز تغییر پیدا می‌کند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که به مرغ‌های خود فقط علوفه می‌دهید، ممکن است آنها پروتئین کافی دریافت نکنند. شما همچنین می‌توانید از خوراک حاوی پروتئین بالاتر و یا از عدس، نخود و لوبیا استفاده کنید.

۲. کمبود ویتامین یا مواد معدنی

کمبود ویتامین و مواد معدنی یکی دیگر از دلایلی است که جوجه ها تخمگذاری را متوقف می‌کنند. توجه داشته باشید که آنها مکمل‌های خود را به صورت روزانه دریافت کنند.

مشاهده کنید
15 نکته برای مدیریت مزارع پرورش طیور
۳. غذای ناکافی

اگر جوجه‌های شما تخمگذاری را متوقف کرده‌اند، ممکن است به این دلیل باشد که غذای کافی دریافت نمی‌کنند،حتی اگر شما به اندازه کافی غذا می‌دهید.

برای رفع این مشکل می‌توانید تعداد دانخوری‌ها را افزایش دهید یا پرندگان کم‌تسلط و کوچک را از گله در طول شام جدا کنید.

۴. سن

یکی دیگر از مسائل احتمالی برای عدم تخمگذاری جوجه ها سن است. با بالا رفتن سن (چه در جوجه ها، چه انسان‌ها یا دیگر حیوانات) جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است دشوار شود.

اگر جوجه های شما تخمگذاری را متوقف کرده‌اند، ممکن است ارائه مکمل ویتامین ضروری باشد. در حالی که تشخیص کمبود دقیق آن بدون آزمایش خون یا حداقل معاینه دامپزشکی دشوار است، اما اگر جوجه‌های شما تخمگذاری را متوقف کرده باشند، احتمالی وجود دارد که ممکن است مرغ‌های شما کمبود ویتامین یا مواد معدنی داشته باشند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی که جوجه‌های شما به آن نیاز دارند:

ویتامین D :

کمبود ویتامین D (که برای جذب کلسیم و متابولیسم صحیح لازم است) یکی از عوامل احتمالی در صورت توقف تخمگذاری جوجه‌های شما است. شایع ترین علت این کمبود، کمبود نور خورشید است.

اگر جوجه های شما دائماً در قفس اند و در معرض نور خورشید قرار ندارند، می تواند منجر به کاهش جذب ویتامین D آنها شود. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به بیماری‌های گوناگونی از جمله نرمی استخوان در آنها شود.

در این صورت بهتر است ابتدا با دامپزشک تماس بگیرید. علاوه بر این، افزودن مقداری ویتامین D به خوراک آنها برای حدود ۳ هفته ممکن است تخمگذاری را افزایش دهد.

جالب است بدانید مایکوتوکسین‌های موجود در غذای آنها می‌تواند جذب ویتامین D را برای جوجه‌ها دشوار کند. مایکوتوکسین‌ها توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شوند.

کلسیم:

هنگامی که جوجه ها شروع به تخمگذاری می‌کنند، نیاز جوجه ها به کلسیم چهار برابر می‌شود. جوجه‌ها کلسیم را از طریق روده‌های خود جذب می‌کنند و بدون کلسیم کافی، یا تخمگذاری نمی‌کنند یا تخم‌هایی با پوست بسیار نرم می‌گذارند.

اگر جوجه‌های شما کمبود ویتامین D دارند، احتمالا در جذب کلسیم نیز مشکل خواهند داشت. به عنوان راه حل می‌توانید پوسته تخم مرغ یا پوسته صدف را به گله خود به عنوان مکمل بدهید. به هر حال باید جیره روزانه جوجه‌های خود را با کلسیم تکمیل کنید.

آهن:

تا به حال دیده‌اید که جوجه‌هایتان مدام دهانشان را باز و بسته کنند؟ این‌می تواند از نشانه‌های کمبود آهن و یا حتی آنمی یا کم‌خونی باشد. (اگر به این مرحله رسید، باید جوجه را نزد دامپزشک ببرید).

مشاهده کنید
چرخه سالمونلا را در مزرعه خود شکست دهید

گاهی اوقات کم خونی زمانی اتفاق میافتد که مرغ شما به اندازه کافی غذا نمی‌خورد، یا رژیم غذایی او آهن کمی دارد، یا از آلودگی شدید کنه رنج می‌برد. هرچقدر که جوجه‌ها کم خون‌تر می‌شوند، گلبول‌های قرمز خون آنها در رساندن اکسیژن به بدن مشکل پیدا می‌کنند. (به همین دلیل به نظر می رسد که او نفس نفس می‌زند).

اگر این موضوع ادامه پیدا کند، جوجه‌های شما کم کم تخمگذاری را متوقف می‌کنند. احتمالا متوجه کاهش وزن آنها نیز خواهید شد.

نمک:

جوجه‌هایی که نمک کافی دریافت نمی‌کنند اشتهای خود را از دست می‌دهند و در نتیجه ممکن است تخمگذاری را متوقف کنند. علائم کمبود نمک نیز شامل افزایش نوک زدن پر، کاهش وزن و عصبی‌تر جوجه‌ها می‌باشد.

اگر گله شما خوراک خوبی دریافت می‌کنند ( که شامل علوفه نیز باشد)، بعید است که کمبود نمک داشته باشند. جوجه‌هایی که از یک رژیم غذایی مبتنی بر غلات تغذیه می‌شوند (مانند مرغ‌هایی که فقط با جو دوسر تغذیه می‌شوند) ممکن است به مکمل نمک نیاز داشته باشند.

اما در مصرف نمک احتیاط کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مشکلات کلیوی و حتی مرگ شود. مانند هر چیزی، اعتدال بهترین گزینه است.

آیا جوجه‌های شما تخم‌های خود را پنهان می‌کنند؟

در حالی که مطمئناً دلایل دیگری وجود دارد که جوجه‌های شما تخم‌گذاری نمی‌کنند، اما این امکان نیز وجود دارد که مرغ‌های شما در یک منطقه پنهان لانه‌ای برای خود ساخته باشند. این بیشتر از آنچه فکر می کنید اتفاق میافتد (مخصوصا اگر مرغ‌های شما آزادچر یا پرورش آزاد هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مرغ آزادچر اینجا کلیک کنید.)

آیا فصل زمستان است؟

بیشتر جوجه‌ها برای تخمگذاری به ۱۴ ساعت نور روز احتیاج دارند. البته گاهی بعضی نژاد از مرغ‌ها در زمستان هم تخم می‌گذارند به عنوان مثال هیبرید‌های قرمز معمولا در فصل زمستان نیز به تخمگذاری خود ادامه می‌دهند.

پس اگر جوجه‌های شما از تخمگذاری بازماندند، زمان و فصل سال را نیز در نظر بگیرید. اگر زمستان است، کاملا طبیعی است. با این حال، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید تا جوجه‌های شما در طول زمستان نیز تخمگذاری کنند!


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.