مرغ آزادچر یا پرورشِ آزاد چیست؟

مرغ آزادچر یا پرورشِ آزاد چیست؟
مرغ آزادچر یا پرورشِ آزاد چیست؟

لغت “مرغ آزادچر” ما را یاد فضاهای باز به همراه حیواناتی که در طبیعت زندگی می ‌کنند، غذاهای طبیعی می‌ خورند و در زیر نور آفتاب پرسه می ‌زنند، می ‌اندازد. هرچند، هیچ قانون دولتی در ایالات متحده آمریکا وجود ندارد که این موضوع را تضمین کند.

مرغ آزادچر چیست ؟

“پرورش آزاد” اصطلاحی است که به روشی برای دامپروری اشاره دارد که در آن حیوانات می ‌توانند آزادانه در فضای باز پرسه بزنند بجای اینکه ۲۴ ساعته در یک محیط بسته محصور شوند.

USDA می‌گوید: “مرغِ آزادچر باید اجازه دسترسی به فضای خارج را داشته باشد.” مرغداری آزادچر (پرورش در فضای باز)، به مرغ‌ ها اجازه می‌ دهد که برای مدتی از روز آزادانه پرسه بزنند، هرچند آنها معمولا شب در اتاقک‌هایی حبس می ‌شوند تا از آنها در برابر شکارچیان محافظت کنند یا در صورت نامساعد بودن هوا در آنجا نگهداری شوند.

اما این قانون را به روش‌ های متفاوتی می‌ توان تفسیر کرد. متأسفانه نشان داده شده است که تولیدکنندگان بزرگتر فقط از نص قانون پیروی می ‌کنند، نه از حقیقت آن، و فقط پنجره‌ های باز یا درهای کوچکی را در طویله قرار می ‌دهند. این مرغ ها از نظر قانونی می‌ توانند “آزادچر” به حساب بیایند، حتی اگر زیستگاه آن‌ها خیلی دورتر از آن چیزی باشد که مردم آن را پرورش آزاد می ‌دانند.

اما نکته ‌ی قابل توجه این است که بعضی از دامداران اینکار را انجام می ‌دهند و در حقیقت فضای بسیار زیادی به مرغ ‌های آزادچرشان می ‌دهند، مرغ‌ هایی که در به فضای باز دسترسی واقعی و حقیقی دارند و حتی اجازه‌ی پرسه زدن و شکار و نوک‌زنی برای یافتن غذا را در مرغزار و مراتع واقعی دارند. بسیاری از کشاورزان حتی از بسته‌های یونجه و علف خشک یا تجهیزات مزرعه‌ای قدیمی برای ایجاد محیطی برای مرغ‌ها استفاده می‌ کنند تا رفتارهای طبیعیشان مانند لانه‌سازی و پرسه‌زنی را کشف کنند.

مشاهده کنید
ویروس گامبورو چیست؟

مرغ‌ها در زیستگاه واقعی خود:

در بعضی مزارع کوچکتر در طول روز به جوجه‌ها آزادی واقعی برای جستجوی در فضای باز را می دهند (مرغ‌ها را طبیعتا شب‌ها جمع می‌کنند تا هم به رفتار طبیعی آن‌ها احترام گذاشته شود و هم هنگام شب که درون قفس قرار می‌گیرند از آن‌ها در برابر شکارچیان محافظت شود.)

این مرغ‌ها حتی ممکن است مقدار قابل توجهی از غذایشان را خودشان جمع‌آوری کنند. این مزارع غالباً برچسب “مرتعی” را که هیچ معنای قانونی و نوشته شده ندارد را روی مرغ‌های خود می ‌گذارند، تا آن‌ها را از تعریف قانونی مرغ‌های آزادچر که حقوقی کمتر از آن‌ها داشتند، متمایز کند.

از کجا مرغ‌ آزادچر بخریم؟

اگر نگران چگونگی پرورش مرغی که می‌خرید هستید، بهترین راه برای جستجوی مزارع محلی یا منطقه‌ای که در بازارهای مجاز فروش دارند، می‌ توان در فروشگاه‌ های تخصصی یا تعاونی‌ هایی با استانداردهای انسانی و یا از طریق مدل های CSA پیدا کرد.

بعضی از این نوع مزارع حتی هر چند وقت یک بار بازدید از مزرعه را برگزار می‌ کنند تا بتوانید ببینید که غذای شما از کجا تأمین می شود.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.

حیوانات خانگی (پت)