چهار روش در مورد چگونگی جابجایی مرغ‌ها و کاهش شانس استرس گرفتن آن‌ها

استرس مرغ ها

آیا میدانستید یکی از اصلی‌ترین دلایل استرس در مرغ‌ها حمل و نقل آنهاست؟

استرس برای مرغ‌ها یک مفهوم در سلامتی است و می‌تواند منجر به کاهش تولید و هزینه‌ی بیشتر شود.

بعضی از مهم‌ترین نشانه‌های روانشناسی استرس ‌گرفتن مرغ‌ها شاملِ موارد زیر است :

  • کاهش وزن
  • از بین رفتن ایمنی
  • افزایش آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌ها

جابجایی مرغ‌ها از مکانی به مکان دیگر معمولا ضروری است، اما می‌تواند باعث مریض شدن آن‌ها شود و – در مواردی حاد – این استرس باعث مرگشان شود.

در ادامه می خواهیم چهار روش در مورد چگونگی جابجایی مرغ‌ها و کاهش شانس استرس گرفتن آن‌ها را بیاموزیم.

استرس مرغ‌ها و چگونگی جابجایی مرغ‌ها

چهار جنبه کلیدی در چگونگی حمل و نقل مرغ‌ها وجود دارد که استرس مرغ  را به حداقل می‌رساند و از کاهش تولید جلوگیری می‌کند.

مرغ‌ها حیواناتی حساس و عصبی هستند که باعث می‌شود جابجایی آنها کاری سخت و دشوار باشد. صدا‌های بلند، تکان های شدید ، نور زیاد و فضاهای باز همگی می‌توانند در ایجاد استرس مرغ‌ها حین جابجایی اثر بگذارد. هرچند، چهار راه ثابت شده وجود دارد که ریسک بوجود آمدن استرس را کاهش می‌دهند. هر یک از این روش‌ها به کنترل دقیق محیطِ جابجایی نیاز دارند و در نتیجه کمترین اختلال ممکن را به وجود می‌آورد.

۱.  ایجاد یک محیط ِ سالم

دسترسی به آب و هوای آزاد ضروری است. مرغ‌ها غدد عرق ندارند و به راحتی می‌توانند در هوای گرم، گرمازده شوند، مخصوصا هنگامی که محیط آنها دارای تهویه هوای مناسب نباشد.

وسیله نقلیه‌ای باید انتخاب شود که جریان هوا را حین حمل و نقل تأمین کند و اطمینان حاصل کند که جعبه‌ی هر مرغ دارای شکاف‌ و سوراخ‌های هوایی است. مرغ‌ها وقتی باد جریان دارد، آسوده و آرام‌تر هستند، همانند نسیم خنک تابستانی است که ما انسان‌ها از آن لذت می‌بریم.

مشاهده کنید
پرورش مرغ در آب و هوای سرد

هرچند، باید حواستان جمع باشد تا وسیله ی نقلیه کاملا باز نباشد، زیرا وسایل نقلیه‌ی روباز از مرغ‌ها در برابر بارش احتمالی باران، برف، خورده سنگ های پرتاب شده از جاده یا تندباد های ناگهانی سنگین محافظت نمی‌کنند.

مرغ‌ها همچنین باید هرچند ساعت یک‌بار به آب تازه دسترسی داشته باشند، در غیر این صورت آب بدنشان را از دست می‌دهند و بیشتر استرس می‌گیرند. همچنین در مسافت‌های طولانی غذا دادن به مرغ‌ها ضروری است.

در نتیجه سعی در ساخت یک محیط با گردش هوا و وجود آب و غذا و کمترین اختلال ممکن را داشته باشید.

۲.  جعبه‌های تاریک و کوچک

همزمان به همراه یک نسیم خنک، شما باید دسترسی مرغ‌ها به نور را نیز محدود کنید. جعبه‌های تاریک و کوچک باعث کاهش سطح استرس ‌آن‌ها می‌شود. سوراخ‌های ایجاد شده روی جعبه‌ها را واررسی کنید تا آنقدر بزرگ نباشند که نور به داخل جعبه بیاید. مرغ‌ها در محیط تاریک به حالتی مانند خواب فرو می‌روند که باعث آرام نگه داشتن آن‌ها می‌شود. هرچقدر صندوق‌ها درعین تاریک بودن امکان جریان هوا نیز داشته باشد، بهتر است.

صندوق‌هایی با گنجایش دو تا سه مرغ بهترین روش حمل و نقل طیور است. یک جای دنج و راحت از تکان خوردن مرغ حین جابجایی جلوگیری می‌کند و همچنین همراهی با بقیه‌ی مرغ‌ها، آن‌ها را آرام نگه می‌دارد.

۳.  سفری آرام و بی‌دردسر

از جاده‌های پر سرصدا و دارای ترافیک و ساخت‌وساز و ناهموار دوری کنید. سواری‌ای آرام و خوشایند احتمال تجربه‌ی استرس مرغ‌ها را به حداقل می‌رساند.

قبل از شروع جابجایی مرغ‌ها، با قرار دادن جعبه‌ها روی سطوح جاذبِ صدا مانند پتو یا تشک‌های لاستیکی، میزان سر و صدایی را که ممکن است مرغ‌ها با آن روبرو شوند را کاهش دهید. همچنین استفاده از یک وسیله نقلیه عایق بندی شده ایده‌ی بسیار خوبی است.

مشاهده کنید
عوامل تأثیرگذار بر کاهش تخم مرغ

جابجایی مرغ ها

۴.   آماده‌سازی فضایِ جابجایی

قبل از جابجایی گروه ‌مرغ‌ها از مکانی به مکان دیگر، امکانات جای جدید را با استفاده از این نکته‌ها از قبل آماده کنید:

  • آب و غذای تازه
  • نشیمنگاه (بستر) تمیز (پوشال یا خاشاک)
  • یک فضای سرپوشیده که محافظت در برابر شکارچیان را فراهم می‎‌کند.

شما می‌خواهید که محیط، حس نرمالی و همیشگی را داشته باشد و مرغ‌های شما تا زمان رسیدن به مکان جدید تا حد ممکن خوشحال باشند. برای بهترین نتیجه، قبل از جابجایی مرغ‌ها، برای آماده‌سازی همه‌چیز از قبل زمان بگذارید.

اگر این چهار گام را رعایت کنید به مقدار خیلی زیادی شانس استرس گرفتن مرغ‌های خود را به حداقل می‌رسانید.

قبل از حمل گله‌ی خود، معقول است که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید و یک برنامه مدیریت استرس را اجرا کنید. این کار با استفاده از اجازه دادن به مرغ‌ها به رسیدن سلامتی مطلوب از بروز استرس جلوگیری می‌کند.

چگونه یک برنامه‌ی مدیریتِ استرس کمک می‌کند :

هنگامی که مرغ‌ها دچار استرس می‌شوند، بدن آن‌ها از ذخایر غذایی خود استفاده می‌کند و تلاش می‌کند تعادل فیزیولوژیکی سالم را به حالت اولیه برگرداند. وقتی این ذخایر تمام شود، استرس طیور می‌تواند کشنده باشد. یک برنامه مدیریت استرس، با استفاده از مکمل‌های غذایی غیر دارویی در جهت بازیابی ذخایر بدن با استفاده از پنج ماده مغذی زیر عمل می‌کند:

  1. الکترولیت‌ها
  2. اسیدهای آمینه (آمینواسید‌ها)
  3. ویتامین‌ها
  4. مواد معدنی
  5. پروبیوتیک‌ها و محصولات تخمیر

با استفاده از یک برنامه مدیریتِ استرس مرغ‌های شما نه تنها از استرس احتمالی ناشی از حمل و نقل آماده می‌کند، بلکه می‌تواند به احیای سلامتی آنها و بهبود نرخ تولید کمک کنند.


اکنون که این چهار روش در مورد چگونگی جابجایی مرغ‌ها و کاهش شانس استرس گرفتن آن‌ها را خواندید، برای موضوعات بیشتر می توانید به ماکی کالا مگ رجوع کنید.

 

حیوانات خانگی (پت)