طریقه نگهداری از تخم مرغ به چه صورت است؟ چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

طریقه نگهداری از تخم مرغ
طریقه نگهداری از تخم مرغ

اگر شما جزو پرورش دهندگان خانگی مرغ و تخم مرغ هستید حتما تا به حال با این سوال مواجه شده اید که آیا شست شو و نگهداری از تخم مرغ در یخچال کار درستی محسوب می شود؟ مسئله شست و شو و نگهداری تخم مرغ ها از سری مسایل بحث برانگیز در این عرصه محسوب می شود.

از یک طرف برخی معتقدند تمام تخم مرغ ها باید قبل از انبار شدن شسته شوند این در حالیست که برخی دیگر بر این باورند این کار ضرورتی نداشته و تنها تخم مرغ های خیلی کثیف باید قبل از انبار شدن تمیز شوند و مابقی تخم مرغ ها تنها کافیست قبل از مصرف شسته شوند.

نگهداری در یخچال:

در رابطه با قرار دادن تخم مرغ ها در یخچال نیز  اختلاف نظر وجود دارد، عده ای معتقدند این عمل باید در سریع ترین حالت ممکن انجام پذیرد اما عده ای دیگر قرار دادن تخم مرغ ها در یخچال جهت انبار کردن را امری ضروری نمی بینند.

نویسنده این مقاله بعد از نوشتن مقاله ای در باب تشخیص تازگی تخم مرغ با سوالات زیادی پیرامون شست و شو و نگهداری تخم مرغ مواجه شد و این امر سبب شد تا بخواهد در این مورد عمیق تر تحقیق کند.

شست و شو و نگهداری:

حقیقت این است که قبل از انبار کردن تخم مرغ های جدید شما نیازی به شستن آن ها ندارید مگر تنها در مواردی که قصد دارید زیر یک هفته از آن ها استفاده کنید.

اگر به هر دلیلی احساس کردید باید تخم مرغ ها را بشویید، در حالی که تا یک هفته بعد قصد ندارید آن ها را مصرف کنید اطمینان حاصل کنید دمای آب برای شست و شو ۲۰ درجه از دمای تخم مرغ هایتان گرم تر باشد و گرمای آب کم تر از ۴۹ درجه سانتی گراد باشد.

برخی از یک  ترکیب تمیز کننده متشکل از چهار قاشق غذاخوری محلول سفید کننده و دو قاشق غذاخوری مواد شوینده در یک گالن آب جهت شست و شو تخم مرغ ها استفاده می کنند. سپس به کمک یک پارچه خشک لکه ها و مدفوع مرغ را از سطح تخم مرغ پاک می کنند.

مشاهده کنید
سندرم کاهش تخم‌مرغ

شما هم می توانید با این روش تخم مرغ ها ی خود را شست و شو دهید و در آخر با آب گرم آبکشی نمایید. توجه داشته باشید هرگز تخم مرغ ها را با پارچه خشک نکنید بلکه اجازه دهید با قرار گرفتن در معرض هوا به آرامی خشک شوند.

گاهی برای انجام برنامه های تبلیغاتی از وایتکس و مایع صابون جهت سفید کردن بیشتر تخم مرغ ها کمک می گیرند، به خاطر داشته باشد این روش فقط جهت پروژه های تبلیغاتی مناسب است. در نتیجه هرگز در دنیای واقعی این کار را انجام ندهید.

نگهداری از تخم مرغ های نطفه دار

آیا تخم مرغ های نطفه دار نیاز به شست و شو دارند؟

جواب این سوال به یک حقیقت علمی بر میگردد که دیواره تخم مرغ با یک غشای نازک محافظتی پوشیده شده است که این غشاء در اثر شست و شو از بین می رود. با نشستن تخم مرغ این غشاء دست نخورده باقی می ماند عمر تخم مرغ را طولانی تر می کند.

این حقیقت وجود دارد که هر تخم مرغ تعدادی باکتری بر روی پوسته خود دارد و همین امر موجب می شود عده ای تصمیم به شستن تخم مرغ ها بگیرند. بد نیست بدانید که با شستن تخم مرغ و از بین بردن غشای محافظ، باکتری های نام برده فرصت نفوذ به داخل تخم مرغ را پیدا می کنند.

باکتری ها به دنبال مکان های مرطوب برای تکثیر هستند و با از بین بردن غشاء محافظ، خطر نفوذ آن ها به درون تخم مرغ که محیطی مساعد برای رشد محسوب می شود، دو چندان برابر خواهد شد. در هر حال تصمیم پیرامون شستن یا نشستن تخم مرغ ها با شماست. اما نویسنده این مقاله شستن تخم مرغ های نطفه دار را اصلا پیشنهاد نمی کند.

آیا تخم مرغ ها نیاز به نگهداری در یخچال دارند؟

در عصر خنک کننده های مدرن شاید سوال فوق مضحک به نظر برسد اما در بسیاری از کشور ها نگهدارنده های خانگی مرغ، تخم مرغ های خود را در یخچال نگهداری نمی کنند. در حقیقت قدیمی تر ها از یخچال برای این کار استفاده نمی کردند. پدربزرگ و مادربزرگ ها یک سبد مخصوص جهت نگهداری تخم مرغ هایشان در بیرون از یخچال قرار می دادند.

مشاهده کنید
ایمنی پرورش دهندگان مرغ در طول COVID-19

در آمریکا یخچال های خنک بهترین مکان برای انبار کردن تخم مرغ محسوب می شوند. این در حالی است که در دیگر کشور های اروپایی نظیر فرانسه و انگلیس از یخچال استفاده نمی شود.

روش های تجاری معتقدند اگر تخم مرغ ها در دمای بین ۳۰ تا ۴۰ درجه و با رطوبت مورد نیاز نگهداری شوند تا ۱۰۰ روز نیز دوام می آورند. پیشنهاد می شود در کنار تخم مرغ های خود پیاز قرار دهید تا بو را به خود جذب کند.

تحقیقات علمی زیادی پیرامون این سوال که آیا تخم مرغ ها به یخچال نیاز دارند صورت پذیرفته است و در نهایت این نتیجه حاصل شد که تفاوتی در میزان باکتری های روی پوسته تخم مرغ های در یخچال و تخم مرغ های موجود در هوای اتاق نیست. انتخاب با شماست که با کدام روش راحت تر هستید.

در قدیم تخم مرغ ها در خمره، بشکه یا سبد نگهداری می شدند و اگر تعدادشان زیاد بود ظرف مورد نظر را با کاه و پوشال پر میکردند و آن ها را در مکان های خنکی نظیر سردابه و زیرزمین نگهداری می کردند.

نتیجه گیری:

به عنوان یک قانون به خاطر داشته باشید که عمر مفید تخم مرغ نهایت تا ۶ هفته است. هر چند همانطور که گفتیم طرفداران نگهداری تخم مرغ در یخچال معتقدند، تخم مرغ ها در یخچال و در رطوبت مناسب تا ۱۰۰ روز میتوانند سالم بمانند. اما ثابت شده شستن تخم مرغ عمر آن را به کم تر از یک ماه تقلیل می دهد.

نویسنده خودش تخم مرغ های خود را در یک سبد و در دمای اتاق نگهداری می کند. تخم مرغ ها نباید زیر نور خورشید مستقیم و یا در هوای گرم قرار بگیرند. اگر بچه کوچک دارید، تخم مرغ را دور از دسترس اون نگهداری کنید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.

حیوانات خانگی (پت)