دلایل کچلی در پرندگان قفسی چیست و چه راه حل هایی دارد؟

دلایل کچلی در پرندگان قفسی چیست
دلایل کچلی در پرندگان قفسی چیست
حیوانات خانگی (پت)

اگر پرنده خانگی دارید ممکن است دقت کرده باشید که پرنده شما دچار کچلی شده است. ما در این مقاله می خواهیم دلایل احتمالی این اتفاق را شرح دهیم و سپس درمان های ممکن را نیز مطرح کنیم.

۱. عدم تغذیه مناسب و کمبود ویتامین

عدم تغذیه مناسب و کمبود ویتامین در بدن پرنده و ضعیف شدن آنها است که باعث می‌شود قبل از پرریزی، پرهای دور گردن و سر پرنده فرسوده شده و بریزد. به طوری که پرها از ابتدای سطح پوست که پر به آن چسبیده، شکسته می شود و ریشه پر داخل پوست می ماند. در نتیجه به دلیل وجود ریشه زیر پوست پرها مجددا رویش پیدا نمی‌کنند.

درمان: استفاده از ویتامین های دارای امینو اسید و مواد معدنی و دانه ها و سبزیجات متنوع.

۲. تهویه نامناسب

تهویه نامناسب محل نگهداری پرنده و همچنین نوسان دما و عدم تشخیص فصل توسط پرنده باعث می‌شود که این اتفاق هم باعث کچلی در ناحیه سر و گردن پرنده شود.

درمان: پرنده را به محیط باز مثلا بالکن انتقال داده تا فصل را تشخیص دهد و در انتهای تابستان با گذران دوران لک پرهای سرش مجددا رویش پیدا کند. در این مورد هم استفاده از ویتامین های دارای امینو اسید و مواد معدنی و دانه ها و سبزیجات متنوع توصیه میشود

۳. وجود شپشک های خونخوار

وجود شپشک های خونخوار در بدن پرنده باعث می‌شود بدن پرنده و مخصوصا ریشه پرها ضعیف شوند و بر اثر خاراندن یا ضعف ریشه پر در این ناحیه پرها بریزند.

درمان: در این مورد می‌توانید از قطره های مخصوص پس گردن ضد انگل به صورت یک قطره و بعد از یک هفته آبتنی‌ های مداوم و همه روزه برای پرنده استفاده کنید.

مشاهده کنید
هفت غذای رایجی که برای سگ ها سمی هستند.

۴. بیماری قارچ پوستی در پرندگان

مورد بعدی بیماری قارچی در پرندگان است که باعث خشک شدن پوست و ضعیف شدن پرها می شود. و پس از افتادن پر مانع رشد پرهای جدید می شود.

درمان: اگر متوجه شدید پرنده شما دچار قارچ شده بهتر است در این مورد به دامپزشکی مراجعه کنید.

۵. مشکلات ژنتیکی

مشکلات ژنتیکی دراثر تداخل دو نژاد همسان مثلا گلاستر کاکل دار نیز عموما باعث ایجاد عارضه کچلی ژنتیکی خواهد شد.

درمان: از جفت کردن دو کاکل دار با هم خودداری کنید.

نتیجه گیری:

توجه داشته باشید که با رعایت نظافت قفس و تغذیه و تهویه مناسب پرنده هیچگاه دچار این بیماری نمی‌شود.

در مورد کچلی پرنده پماد ویتامین آ، وازلین، روغن زیتون و مالیدن اب سیر نیز می‌تواند پوست موضع را نرم کرده و باعث شود ریشه پرها از جای خود خارج و باعث رویش مجدد پرهای سر و گردن پرنده شود.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.