دلایل تلفات بره ها در بدو تولد و در فصل سرما چیست و چه راه حلی دارد؟

تلفات بره ها در بدو تولد و در فصل سرما
تلفات بره ها در بدو تولد و در فصل سرما

کاهش دمای بدن (سرمازدگی) و گرسنگی دو دلیل اصلی مرگ و میر بره ها در بدو تولد هستند. و ممکن است باعث تلفات ۵ الی ۲۰ درصدی در بره های زنده متولد شده شود.

مطالات نشان داده که ۳۰ درصد تلفات بره ها تا پس از شیرخواری بره ها به دلیل کاهش دمای بدن و گرسنگی آنها است. در نتیجه اغلب در ۳ هفته آغازین زندگی آنها اتفاق می افتد.

این موارد چگونه بوجود می آیند؟

یک بره تازه متولد شده برای نگهداری دمای بدن خود در شرایط محیطی سرد، باید همان مقدار گرما تولید کند که از دست می دهد. اگر او نتواند این کار را انجام دهد دمای بدن شروع به پایین آمدن می کند.

جالب است بدانید یک بره کوچک زودتر از بره بزرگ تر سرما زده می شود.  بنابراین آن ها بیشتر در معرض سرمازدگی و گرسنگی قرار دارند. این موضوع نشان می دهد که ما باید مصرف انرژی در بره تازه متولد شده را افزایش دهیم.

بره های با پوشش ضخیم تر گرمای کمتری از دست می دهند. بره هایی که در دمایی سرد و زمستان متولد شده اند و همچنین بره هایی که در بیرون از آغل و بدون هیچ سرپناهی متولد می شوند گرمای بدن خود را سریع تر از دست می دهند. در نتیجه  میشی که بلافاصله پس از زایمان بره اش را می لیسد نیز احتمال سرمازدگی بره را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

علائم موارد گفته چیستند؟

بره های نا سالم و سرمازده، در ایستادن بسیار ضعیف عمل می کنند و بدن خود را جمع می کنند و قوز دارند. در نمونه های شدید و خطرناک تر ممکن است بره در بالا نگهداشتن سر ناتوان بوده و گوش هایش حالت افتاده داشته باشد. و اگر دست به گوش ها و دهان بره بزنید احتمالا بسیار سرد خواهند بود.

مشاهده کنید
آبله در گوسفند و بز چه علائمی دارد و روش های انتقال آن به چه صورت است؟

همچنین ممکن است بره قادر به مکیدن شیر نباشد. بره های ضعیف به سرعت سرمازده می شوند و آب بدن خود را از دست می دهند. بهتر است بدانید دمای طبیعی بدن بره ها ۳۸.۵ الی ۳۹.۵ درجه سانتی گراد است. بره‌های با دمای بدن پائین تر از ۳۷.۸ درجه سانتی گراد، می توانند دچارر سرمازدگی شده باشند.

راهکار های مقابله با تلفات چیست؟

خوراندن آغوز به بره‌های تازه متولد شده که دچار کاهش دمای بدن شده اند بسیار اهمیت دارد. زیرا باعث بالا رفتن دمای بدن آنها می شود.

همچنین ممکن است انتقال بره به محیط گرم تر ضروری باشد تا دمای بدن او به تدریج بالاتر رود.

چندین روش دیگر نیز برای گرم کردن بره وجود دارد. اگر بره خیس است او را خشک کنید و در یک حوله بپیچید. می توانید از سشوار برای گرم کردن بره استفاده کنید. سپس می توانید بره را در یک جای گرم قرار دهید. ممکن است احتیاج باشد یک بره رو به مرگ برای سریع تر گرم شدن در آب گرم حدود ۴۰ الی ۴۵ درجه سانتی گراد قرار داده شود. پس از بالا رفتن دمای بدن با استفاده از حوله بره را خشک کنید و اجازه دهید شیر بنوشد تا کاملا گرم شود.

در صورتی که بره تازه زا تا ۲ ساعت شیر ننوشید باید برای شیر خوردن به او کمک کنید. اگر بره ضعیف است باید شیر با کمک یک شیشه شیر یا لوله به او خورانده شود. اگر بره دچار اسهال یا کمبود آب است باید الکترولیت به او بدهید.

در بره های تازه متولد شده کاهش دمای بدن معمولا به علت در معرض هوای سرد بودن اتفاق می افتد، اما در بره های بالای ۲۴ ساعت سن، معمولا کاهش دمای بدن درنتیجه گرسنگی اتفاق می افتد. برای گرم کردن بره‌های بزرگ تر نیز باید همین کار ها انجام شود به جز اینکه آن ها نیاز به شیر ندارند . در نتیجه می توان از یک جایگزین شیر به کمک شیشه شیر یا لوله تغذیه کننده استفاده کنید.

مشاهده کنید
نقش دام و طیور بر تغییرات جوی
نتیجه گیری:

بره های یتیم نیاز به مراقبت های بیشتری دارند. ممکن است نیاز باشد به میش دیگر به عنوان دایه بپپیوندد یا به طور مصنوعی پرورش یابد. پس از دریافت مقدار شیر مورد نیاز یک جایگزین شیر با کیفیت بالا برای تغذیه بره ها کافی خواهد بود.

گرسنگی، قاتل شماره یک بره هاست. این موضوع ممکن است به دلایل زیادی بوجود بیاید که این دلایل شامل موارد رو به رو می باشند. مصرف ناکافی آغوز، پس زدن بره توسط مادر، ورم پستان ، سرپستانک هایی که بسیار بزرگ هستند یا نزدیک به زمین اند ، تولید ناکافی شیر ، صدمات مفاصل یا بیماری در بره ، زخم دهان از دلایل بوجود آمدن گرسنگی در بره‌ها هستند.

گرسنگی اغلب طی ۳ روز ابتدائی زندگی اتفاق می افتد. بره ضعیف به نظر می رسد. علائم گرسنگی گوش های افتاده ، ضعف در ایستادن ، معده خالی بره هنگام دست زدن به آن می باشد. در نتیجه همان طور که گفتیم به دنبال گرسنگی لرزش و کاهش دمای بدن نیز ممکن است اتفاق افتد. با این تفاوت که معمولا این نوع کاهش دمای بدنی (درنتیجه گرسنگی) بیش از ۱۲ ساعت پس از زمان تولد ممکن است رخ بدهد.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.