حقایقی درباره دنیای زنبور عسل ها که احتمالا نمیدانستید.

حقایقی درباره دنیای زنبور عسل ها
حقایقی درباره دنیای زنبور عسل ها

حقایقی درباره دنیای زنبور عسل ها

زنبور عسل ها یک عامل گرده افشان بسیار مهم برای گلها، میوه ها و سبزیجات هستند. این به این معنی است که به رشد سایر گیاهان کمک می کنند! و به گیاهان این اجازه را می دهند تا تکثیر یافته و رشد کنند.

زنبورهای عسل در کندوها (یا کلنی ها) زندگی می کنند. و به سه نوع زنبور تقسیم بندی می شوند:

 

ملکه:
ملکه تمام کندو را اداره می کند. وظیفه او تخمگذاری است که باعث تولید نسل بعدی زنبور ها و بقای آنها می شود. ملکه همچنین مواد شیمیایی ای تولید می کند که می تواند با آن رفتار سایر زنبور ها را کنترل کند.

زنبور های کارگر:
همه ی این زنبور ها ماده هستند و نقش آنها جستجوی غذا (گرده و شهد گلها)، ساخت و محافظت از سلول و تمیز کردن کندو و گردش هوا با تند تند بال زدن است. کارگران زنبور هایی هستند که بیشتر مردم آنها را در خارج از کندو و در حال پرواز مشاهده می کنند.

 

 

زنبور های نر:
هدف این زنبورهای نر جفت گیری با ملکه جدید است. در بهار و تابستان در هر کندو چند صد عدد از آنها در کندو زندگی می کنند. اما با آمدن زمستان، هنگامی که کندو وارد حالت بقا می شود  زنبور های نر از آنجا اخراج می شوند!

حقایقی درباره زنبورهای عسل

۱. آیا میدانید مهم ترین اشکال زنبور های عسل چیست؟ زمان تولید!

آیا می دانسید که آنها به صورت طبیعی فقط در زمستان به عنوان ذخیره مواد غذایی برای کندو عسل تولید می کنند؟ خوشبختانه خبر خوش برای ما این است که این کارگران کوچک ۲ الی ۳ برابر بیشتر از نیاز خود عسل تولید می کنند، بنابراین به همین دلیل است که ما نیز می توانیم از این غذای خوشمزه لذت می بریم!

مشاهده کنید
راهنمای مبتدیان برای زنبورداری

۲. اگر زنبور عسل ملکه بمیرد، کارگران با انتخاب یک لارو جوان (حشره تازه متولد شده) و دادن غذای مخصوص به آن “ژله رویال” یک ملکه جدید انتخاب می کنند. ژله رویال، لارو را قادر می سازد تا به یک ملکه بارور تبدیل شود.

 

۳. زنبور های عسل قدرت پرواز بسیار بالایی دارند. آنها با سرعت حدود ۲۵ کیلومتر در ساعت پرواز می کنند و در هر ثانیه حدود ۲۰۰ بار می توانند بال بزنند! در ضمن شما همه ی ابزارآلات برای شروع زنبور داری را میتوانید در ماکی کالا مشاهده و خریداری کنید.

۴. هر زنبور عسل ۱۷۰ گیرنده بویایی دارد. این بدان معناست که آنها بویایی بسیار قوی ای دارند! آنها از این طریق برای برقراری ارتباط درون کندو و تشخیص انواع مختلف گلها هنگام جستجوی غذا استفاده می کنند.

۵. زنبور های عادی کارگر فقط پنج تا شش هفته زندگی می کند. در این مدت تقریباً دوازده قاشق چای خوری عسل تولید خواهد کرد.

۶. ملکه می تواند پنج تا هقت سال زندگی کند. در ماه های تابستان که می تواند تا ۲۵۰۰ تخم در روز بگذارد جزو پرکار ترین روز های زندگی او است!

۷. زنبور عسل ها راهنما های فوق العاده ای نیز هستند! آنها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد بهترین منابع غذایی و محل گلها، “رقص خاصی همراه با تکان” را انجام می دهند. این بدان معناست که وقتی کارگر به کندو برمی گردد، بدن خود را به صورت هشت شکل حرکت می دهند و اینگونه خود را تکان می دهد تا جهت منبع غذا را نشان دهد. این موضوع شگفت آور است، نه؟ ولی کاملا واقعی و ثابت شده است.

مشاهده کنید
زنبور های عسل در 60 سال گذشته 85 درصد افزایش یافته اند.

۸. متأسفانه، طی پانزده سال گذشته، کُلُنی های زنبور عسل شروع به ناپدید شدن کردند و علت آن هنوز ناشناخته مانده است. میلیاردها زنبور عسل در سراسر جهان که معمولاً تحت عنوان “اختلال فروپاشی کلنی” شناخته می شوند، کندوهای خود را ترک می کنند و هرگز بر نمی گردند. در بعضی مناطق، تا ۹۰٪ زنبور های عسل ناپدید شده اند!

 

در آخر همه ما می توانیم وظیفه خود را انجام دهیم تا از این مشکلات که معمولا خودمان عاملش هستیم جلوگیری کنیم. برای مثال چرا گل هایی غنی از شهد مانند اسطوخودوس و دیگر گل هایی که به زنبورها کمک می کند تا غذای مورد نیاز خود را پیدا کنند، نمی کاریم؟ همچنین اطمینان حاصل کنید که عسل های محلی را انتخاب کنید که از زنبور های عسل و زنبورداران حمایت کنید!


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.