پنج روشی که می توانید سگ خود برای فصل سرد آماده کنید.

سگ خود برای فصل سرد آماده کنید
سگ خود برای فصل سرد آماده کنید
حیوانات خانگی (پت)

اگرچه ایران به هوای سرد شناخته شده نیست، اما گاهی زمانی که ماه های زمستان فرا می رسد، اقداماتی وجود دارد که باید برای حفظ سلامت و گرم نگه داشتن سگ خود انجام دهید. البته، برخی از نژادهای سگ بهتر از بقیه آب و هوای زمستان را مدیریت می کنند، اما با کاهش دما، تحمل سگ شما نیز در برابر سرما نیز کاهش می یابد.

در انی مقاله تا با ماکی کالا مگ همراه شوید تا یاد بگیرید چگونه در زمستان سگ خود را گرم و ایمن نگه دارید.

هوا چند درجه باشد می توانیم بگوییم برای سگ سرد است؟

به طور کلی، سگ شما در دمای سرد زیر ۰ درجه سانتیگراد احساس ناراحتی و سرما می کند. اگر زمانی دمای هوا به منفی صفر رسید، سگ خود را برای مدت طولانی بیرون نگه ندارید.

سگ‌های کوچک‌تر و همچنین سگ‌هایی با موهای کوتاه، سرما را شدیدتر از سگ‌های بزرگ‌تر یا نژادهایی با موهای ضخیم و بلند احساس می‌کنند. همچنین سگ‌ های سالمند بیشتر از سگ‌ های جوان‌ سرما را احساس می کنند و سرما بیشتر آنها را آزار می دهد. با این حال، به یاد داشته باشید که حتی موهای ضخیم سگ شما فقط تا حدی می تواند از بدن سگ شما در برابر سرما محافظت کند و مانند عایق سرما عمل کند. زیرا گوش ها، بینی، دم و پنجه های او مویی ندارند و در نتیجه بیشتر از بقیه بدنش در معرض سرما قرار دارند.

چگونه در زمستان سگ خود را گرم و ایمن نگه داریم؟

در اینجا ۵ نکته را می خواهیم ذکر کنیم که به شما کمک می کند در فصل های سردتر دیگر نگران آسایش و ایمنی سگ خود نباشید.

۱. مکانی گرم و دنج برای خواب او فراهم کنید.

یک تخت نرم و یک پتوی ضخیم می تواند در طول زمستان گرمای زیادی را برای توله سگ شما فراهم کند. با این حال، اگر سگ شما در قسمت  سردی از خانه می‌خوابد، یک تشک خانگی گرم کننده مخصوص حیوانات می تواند گزینه مناسبی برای سگ شما باشد. این تشک ها گرمای بدن سگ شما را حفظ می‌کنند.

فقط مراقب ایمنی او باشید. سگ شما باید بتواند به راحتی خودش از رختخوابش بیرون بیاید. اگر در مورد تخت گرم مناسب برای حیوانات خانگی خود سوالی دارید، بهتر است با دامپزشک خود درباره آن مشورت کنید.

۲. برای سگ خود یک ژاکت یا لباس گرم تهیه کنید.

بدیهی است که برخی از نژادهای سگ ها با مو های ضخیم مانند هاسکی و مالاموت ها نسبت به نژادهای کم مو یا بدون مو راحت تر  می توانند با هوای سرد کنار بیایند. اما برای نژادهایی کوچک تر مانند شیواوا ها، پامرانین ها، پودل ها، تریر ها و …بهتر است برایشان یک ژاکت یا لباس گرم مخصوص سگ تهیه کنید، تا وقتی با هم از خانه بیرون می روید، آنرا بپوشد.

مشاهده کنید
راهنمای کامل مراقبت و نگهداری از گربه مادر و نوزادش پس از زایمان

اگر مطمئن نیستید لباس چه سایزی باید برایش بگیرید. برای اینکار کافی است اندازه دور گردن، عرض شانه ها و دور سینه او را بگیرید. به دنبال لباس هایی باشید که کامل اندازه تن سگ‌تان باشید و نه خیلی گشاد باشد و نه خیلی سفت و چسبان. دقت داشته باشید لباسش زیپ‌ی که بدنش را اذیت کند نداشته باشد. همچنین لباس هایی که تزئینات دارند نخرید زیرا می‌توانند خطر خفگی را افزابش دهند.

همه سگ ها دوست ندارند ژاکت یا سوییشرتی تنشان کنید و این موضوع ایرادی ندارد. اگر نمی‌خواهند بپوشند، می توانید به سادگی مدت زمانی را که بیرون می‌گذرانند محدود کنید.

۳. سرپناهی مناسب برای او فراهم کنید.

در هوای بسیار سرد باید سگ خود را هنگامی که بیرون است تحت نظر داشته باشید. (مخصوصا اگر در فضای باز از او نگهداری می کنید.) اگر زمان زیادی را در یک باغ یا فضای باز سرد بگذراند، گوش ها، دم و پنجه هایش مستعد سرمازدگی هستند.

اطمینان حاصل کنید که لانه یا پناهگاه سگ شما باید در فضای باز و خشک قرار داشته باشد. جریان هوا نیز داشته باشد. در حالت ایده آل، پناهگاه باید ۱۰ سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشد و سقفی شیبدار داشته باشد. سقف آن نیز باید عایق باشد تا در برابر سرما، باران و برف از سگ شما محافظت کند.

۴. مواظب پنجه های سگ خود باشید.

در هوای سرد عاقلانه است که به پنجه های سگ خود کمی بیشتر توجه کنید. پنجه های برهنه سگ شما مستعد سرمازدگی هستند و برف روی زمین نیز می تواند حاوی اشیاء خطرناکی باشد که می تواند به پنجه های سگ شما آسیب برساند.

پس از بازگشت سگ شما از بیرون، پاهایش را بررسی کنید که دچار بریدگی یا ساییدگی نشده باشد. و سپس یخ یا برف را به طور کامل از کف پایش پاک کنید.

برای نژادهای مو بلند، در زمستان، باید بیشتر مواظب پنجه های سگ خود باشید. سعی کنید با کوتاه کردن موهای زائد بین انگشتان پای او از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. اگر سگتان به شما اجازه می‌دهد و دوست دارد، برای محافظت بیشتر از پاها، چکمه‌ پایش کنید.

مشاهده کنید
هر آنچه که باید در مورد آبستنی و زاد و ولد گربه ها بدانید.

اگر متوجه شدید که هوای سرد باعث ترک خوردن و خشک شدن پای سگ شما شده است، بهتر است با دامپزشک خود در مورد استفاده از یک مرطوب کننده مناسب برای سگ مشورت کنید. هرگز از مرطوب کننده های ساخته شده برای انسان استفاده نکنید، زیرا می توانید به جای کمک به سگ خود به پنجه های سگ بیشتر آسیب برسانید.

۵. از او در برابر هیپوترمی محافظت کنید. (هیپوترمی = در اصطلاح پزشکی به کمبود ناهنجار حرارت بدن گفته می شود.)

اگر سگ خود را در هوای بسیار سرد در بیرون از منزل رها کنید، دمای بدنش می‌ تواند به زیر سطح طبیعی برسد که می‌تواند منجر به هیپوترمی شود.

هیپوترمی خفیف سگ ها را ضعیف و غیر فعال می کند و باعث لرز در بدن آنها می شود. با بدتر شدن هیپوترمی، سگ ها واکنش بیشتری نشان نمی دهند و فقط تنفس و ضربان قلب آنها کند می شود. اگر متوجه هر یک از این علائم در بدن سگ خود شدید، سگ خود را فورا به مکانی گرم ببرید و در صورت نیاز به تزریق او را نزد دامپزشک ببرید. سگ خود را با یک بطری آب گرم که در یک حوله پیچیده شده است، در راه گرم نگه دارید.

سایر نکات ایمنی مهم در زمستان برای سگ شما

  • سگ ها می توانند (و باید) در ماه های سردتر به ورزش خود ادامه دهند. اما به یاد داشته باشید که در پنج دقیقه اول به آرامی ورزش کند. درست مانند انسان ها، سگ ها نیز باید عضلات خود را گرم کنند.
  • مراقب شومینه ها در داخل و خارج خانه خود باشید. هرگز حیوان خانگی خود را در نزدیکی آتش به او رها نکنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که از یک صفحه ایمنی استفاده می کنید تا حیوان خانگی خود را از دوده و شعله آتش در امان نگه دارید.
  • ضدیخ را دور از دسترس سگ خود نگه دارید. این ماده برای سگ ها بسیار سمی است.
  • مراقب بخاری ها باشید. اگر سگ شما خیلی به بخاری نزدیک شود ممکن است خودش را بسوزاند. یا حتی بخاری را واژگون کرده و آتش ایجاد کند.

برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.