چند راهکار مفید برای رشد سریع پر های مرغ پس از دوره‌ی پرریزی

چند راهکار مفید برای رشد سریع پر های مرغ پس از دوره‌ی پرریزی
چند راهکار مفید برای رشد سریع پر های مرغ پس از دوره‌ی پرریزی

در مقاله قبلی توضیح دادیم که چه مواردی باعث ریزش پر و پرریزی در مرغ ها می شوند. همانطور که ذکر کردیم دلایل متعددی وجود داشت که باعث پرریزی می شود. اگر علاقه مند هستید بیشتر بدانید، اینجا کلیک کنید.

اما حالا در این مقاله می خواهیم راه حل هایی کاربردی برای افرایش سرعت رشد پر در مرغ ها ارائه دهیم. با ماکی کالا مگ همراه شوید تا اطلاعاتی را در این زمینه به شما بدهیم.

چگونه به مرغ خود کمک کنیم تا پرهایش سریع‌تر رشد کنند؟

۱. مکمل های حاوی پروتئین بیشتر

چه باور کنید چه نکنید، کوچکترین تغییر در رژیم غذایی مرغ ها می تواند باعث پرریزی در آنها شود. بنابراین، باید به آنچه که به مرغ های خود به عنوان غذا می دهید، توجه بیشتری داشته باشید تا مطمئن شوید که پرها پس از پرریزی به درستی رشد می کنند.

به طور کلی سعی کنید مصرف پروتئین مرغ ها را کنترل کنید. پرها تقریباً به طور کامل از پروتئین تشکیل شده اند و حاوی حدود ۸۵٪ بتا کراتین هستند. در طول پرریزی پروتئین زیادی به منظور جایگزین کردن پرهای از دست رفته مصرف می شوند. و در ادامه وقتی که مرغ شما سعی می کند پر های از دست رفته خود را (هر دلیلی که داشته باشند) جایگزین کند، تولید تخم کاهش می یابد.

بهترین کاری که می توانید برای مرغ خود انجام دهید، (زمانی که او سعی می کند پرهای از دست رفته اش را جایگزین کند)، افزایش مقدار پروتئین دریافتی در غذای او است. به یک خوراک پرنده حاوی پروتئین یا غذاهایی که حاوی پروتئین هستند، روی بیاورید. هر راهی که می خواهید انتخاب کنید، باید به دنبال پروتئین ۲۲ درصدی در خوراکش باشید. اگر نمی‌خواهید نوع جدیدی غذا را به او بدهید، می‌توانید غذاهای پر پروتئین مانند عدس، نخود فرنگی و کرم ها را به غذای او اضافه کنید.

در اینجا چند کرم خوشمزه وجود دارد که جوجه های شما مطمئنا از آنها لذت خواهند برد. اگر به دنبال راهی آسان برای بهبود کیفیت پر در جوجه‌ها یا تسریع رشد پرهای جدید در جوجه‌ها پس از پرریزی هستید، افزودن خوراکی‌هایی با پروتئین بالا مانند کرم‌های خوراکی آسان ترین راه برای این کار است. برای خرید روی لینک های زیر کلیک کنید.

  • کرم خشک میلورم ۲۵ گرمی (NPM):

    کرم خشک میلورم

  • کرم خشک میلورم ۴۰ گرمی (NPM):

کرم خشک میلورم

۲. استرس و اضطراب مرغ ها را به حداقل برسانید.

مرغ هنگامی که آرامش داشته باشد، راحت تر می تواند تخم بگذارد و پر هایش سالم هستند و نمی ریزند. چون همانطور که در مقاله قبلی ذکر کردیم استرس در مرغ ها باعث پرریزی می شود. اطمینان حاصل کنید که مرغ های شما تا حد امکان در معرض استرس و ناراحتی کمی قرار دارند. در نتیجه سعی کنید فضای مناسب و استاندارد را برای محل زندگی جوجه ها فراهم کنید و قفسشان را تمیز و مرتب نگه دارید.

دسترسی کافی به غذا و آب را برای مرغ های خود فراهم کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ مرغی به خاطر مرغ های قلدرتر از آبخوری یا دانخوری فاصله نداشته باشد تا به آن مرغ غذا و آب مورد نیاز نرسد.

همچنین باید مدتی را برای بهتر کردن امنیت قفس مرغ ها در برابر شکارچیان و سایر تهدیدها بگذارید. اغلب مرغ ها به دلیل استرس پرهای خود را از دست می دهند. اگر شکارچی ای دارید که به آزار و اذیت پرندگان شما می پردازد و مرتبا به مرغداری شما بر می گردد و اینکار را ادامه می دهد، می تواند منجر به مشکلات جدی از جمله از دست دادن پر در مرغ هایتان شود.

در ادامه نیز دقت داشته باشید که تهویه هوای قفس را نیز بررسی کنید. قفس مرغان شما باید از تهویه خوبی برخورددار باشد. این به مرغ‌های شما کمک می‌کند تا در محیطی سالم، آسان تر به به حالت قبلی خود بازگردند.

پرریزی در مرغ ها

۳. بدانید چه زمانی و چگونه باید به رژیم غذایی قبلی که داشتید، برگردید.

بعد از اینکه جوجه های شما پرریزی کردند یا از هر شرایط استرس زا (مانند بیماری ها شپش، کنه، خروس تهاجمی یا هر موردی که ممکن است باعث آزار آنها شده باشد) عبور کردند، وقت آن است که انرژی خود را برای بازگشت به حالت عادی متمرکز کنید.

هنگامی که پرها دوباره رشد کردند، می توانید برنامه مواد مغذی پرندگان خود را تنظیم کنید و به تغذیه همان مرغ تخم گذار بازگردید.

دقت داشته باشید که نباید این کار را خیلی ناگهانی انجام دهید. به آرامی پرندگان خود را در طی هفت تا ده روز از برنامه غذایی پر پروتئینی که داشتید جدا کنید. اگر اینکار را انجام دهید، دیگر نگران ناراحتی های گوارشی که ممکن است بر اثر تغییر رژیم غذایی در گله ایجادشود، نخواهید بود.

۴. به نسبتِ تعداد خروس ها به تعداد مرغ ها دقت کنید و تعادلی بین آن برقرار کنید.

اگر در گله خود هم خروس و هم مرغ دارید، باید کمی دقت کنید تا مطمئن شوید نسبت های مناسب بین آنها حفظ می شود.

هرگز نسبت خروس به مرغ ۱:۱ در نظر نگیرید. این تعداد خروس نسبت به مرغ ها بسیار زیاد است! در عوض، به ازای پنج مرغ یا بیشتر، فقط یک خروس نگه دارید. با اینکار فشار کمتری به مرغ وارد می شود.

۵. به مرغ هایی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، کمک کنید.

اگر مرغ شما مورد آزار و اذیت قرار می گیرد و این موضوع باعث از دست دادن پرهای او شده است، باید زمان را از دست ندهید. معمولاً بهترین راه حل در اینجا برای شما این است که مرغ قلدر را از دیگر مرغ ها جدا کنید. سعی کنید به مرغ مورد آزار قرار گرفته نیز کمی فضا دهید تا دوباره آرامش خود را بدست بیاورد.

مرغ قلدر را برای چند روز در جایی جداگانه و دور از دیگر مرغ‌ها نگه دارید. وقتی به قفس بازگردد، احتمالاً مطیع‌تر خواهد بود. اصطلاحی در مرغداری وجود دارد که نام آن سلسله مراتب سلطه یا pecking order می باشد.

در هر گروه از طیور گونه های خاصی وجود دارند که بر طیور هم جنس خود در آن گروه غالب و برتر هستند. این برتری نتیجه مبارزه و جنگیدن، نوک زدن و دنبال کردن یکدیگر است تا به یک سلسله مراتب منظم اجتماعی دست یابند که در آن هر پرنده نسبت به پرنده برتر از خود، ضعیف تر است. از ظهور و تثبیت نظم اجتماعی در گله نمی توان و نباید جلوگیری کرد. مطالعات نشان داده اند که چنین ساختارهای اجتماعی‌ای، به‌واسطهٔ کاهش‌دادن ستیز میان گروه‌های پرندگان، موجب باثبات‌تر شدن گروه‌های جمعیتیِ آن‌ها می شود. (منبع: ویکی پدیا)

در نتیجه پس از بازگشت مرغ قلدر به گله، احتمالا سلسله مراتب سلطه در گله عوض شده است. به همین دلیل دیگر آن مرغ، مرغ قلدر محسوب نمی شود.

۶. هنگام معرفی مرغ های جدید به گله سعی کنید احتیاط کنید.

زمانی که پرنده های جدید را معرفی می کنید، همیشه ممکن است کمی درگیری بین مرغ‌های جدید و قدیم شکل بگیرد. اما می توانید با معرفی آهسته پرندگان جدید، احتمال این اتفاق را به حداقل برسانید. همچنین اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای مرغ جدید در قفس دارید.

۷. کنه و شپش را درمان کنید

بهترین راه برای کمک به رشد پرهای مرغ خود (در صورت ابتلا به انگل ها) این است که از شر آنها خلاص شوید. در هر صورت، اگر پرها دوباره رشد کنند، اما عفونت یا انگل درمان نشده باشند، تغییر خاصی رخ نخواهد داد.

با پخشِ گرد و غبار، کنه های موجود در مرغداری خود را از بین ببرید. (شما می توانید شپش را با استفاده از گرد و غبار به طور مستقیم درمان کنید). شما همچنین می توانید از درمان های طبیعی مانند خاک دیاتومه (diatomaceous earth) استفاده کنید.

خاک دیاتومه یکی از موارد پرکاربرد برای کنترل آفات است. می توان از آن در دامداری ها و مرغداری ها برای رفع شپش، انواع کرم های ریز و کنه نیز استفاده کرد. این خاک با جذب آب بدن حشرات موجب شکسته شدن اسکلت خارجی حشرات می شود و از این طریق موجب مرگ آن ها می شود. (منبع: میهن سم)

البته دقت داشته باشید که اولین و بهترین راه برای از بین بردن کنه ها و شپش ها، شستن و تمیز کردن منظم مرغداری می باشد.

چه مدت طول می کشد تا پرهای مرغ دوباره رشد کنند؟

در نهایت، هیچ “درمان معجزه آسایی” وجود ندارد که به مرغ شما کمک کند تا به طور جادویی پرهای خود را یک شبه دوباره بدست آورد. با این حال، نکات و ترفندهای کف گفتیم می تواند برای به حداقل رساندن استرس به مرغ های شما کمک کند. همچنین این راه ها می تواند به رشد مجدد پرهایی که از دست رفته اند، کمک کنند.

در اکثر موارد، جوجه ها می توانند پرهای از دست رفته خود را طی چند هفته یا چند ماه دوباره رشد دهند. با کمی صبر و توجه به سلامت هر یک از مرغ های خود، گله مرغ زیبایی خواهید داشت که روزانه تعداد زیادی تخم مرغ برای شما می گذارد. فقط لازم است کمی صبر داشته باشید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.

مشاهده کنید
طریقه نگهداری از تخم مرغ به چه صورت است؟ چه نکاتی را باید رعایت کنید؟