چه اتفاقی باعث پرریزی در مرغ ها می شود؟

چه اتفاقی باعث ریزش پر در مرغ ها می شود؟
چه اتفاقی باعث ریزش پر در مرغ ها می شود؟

اگر به تازگی پر مرغ های شما کمی کم به نظر می رسد، ممکن است اشتباه نکرده باشید. زیرا ممکن است واقعا این اتفاق واقعا افتاده باشد. ممکن است از خود بپرسید دلیل ریزش پر در مرغ و جوجه هایم چیست؟

دلایل متعددی پشت ریزش پر های مرغ شما وجود دارد، اما اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این مورد هستید، با ماکی کالا مگ همراه شوید تا دلایل آنرا برای شما ذکر کنیم.

چه چیزی باعث ریزش پر در مرغ ها می شود؟

۱. پرریزی یا تولک رفتن پرندگان

پرریزی یکی از شایع ترین دلایلی است که باعث می شود مرغ های شما پرهای خود را از دست بدهند. معمولاً برای اولین بار در سن ۱۸ ماهگی این اتفاق برای جوجه هایتان می افتد. سپس این اتفاق به صورت سالانه تکرار می شود.

در اکثر موارد، پرهای ریخته شده حداکثر تا حدود دو ماه پس از دست دادن مجدد رشد می کنند. اما این ممکن است بسته به سن، آب و هوا، نژاد و وضعیت فردی جوجه های شما متفاوت باشد. در واقع، برای برخی از مرغ ها، ممکن است تا چهار ماه نیز طول بکشد تا دوره پرریزی آنها تمام شود و موهایشان مجدد رشد کنند.

-چگونه مطمئن می شوید که پرریزی است؟

پرریزی برای هر مرغ متفاوت به نظر می رسد. پرریزی مرغ بسته به رژیم غذایی، محیط و سن او متفاوت است. می تواند به آرامی شروع شود، و شما کم کم متوجه می شوید که پر های مرغ های شما دارند کم کم شروع به از دست دادن درخشش خود می کنند. از طرف دیگر، ممکن است اتفاق یک شبه بیافتد و شما صبح که بیدار شدید متوجه شوید که مرغ شما یک دسته بزرگ از پرهایش را در طول شب از دست داده است.

به طور کلی، پرریزی ۸ تا ۱۲ هفته طول می کشد. و معمولا در زمانی که روزها کوتاه هستند شروع می شوند. (بنابراین در بیشتر موارد، شما متوجه خواهید شد که پوست اندازی در پایان تابستان یا ابتدای پاییز شروع می شود).

هر چه که باشد، به طور کلی، پرندگان تخم‌گذار و مرغ‌های جوان‌تر زودتر از مرغ‌ های مسن‌تر پرریزی‌شان کاهش می یابد و متوقف می شود.

مشاهده کنید
آنفلوانزا حاد پرندگان چگونه است و راه‌های مبازه با آن چیست؟

۲. کرچ شدن مرغ

کُرچ شدن به حالتی از مرغ گفته می‌شود که در طی آن مرغ آمادهٔ خوابیدن بر روی تخم و درآوردن جوجه می‌شود. در این فرایند مرغ به دلیل تمایل به تولید مثل کرچ می‌شود و طی تخم‌گذاری و با جمع‌آوری تخم دیگر آنچنان تمایلی به خوردن و بازیگوشی ندارد. و بیشتر اوقات را در لانه سپری می‌کند و این باعث می‌شود که مرغ طی روزهای آتی روی تخم بخوابد و بعد از بیست و یک روز جوجه‌هایش سر از تخم در آورند. (منبع: ویکی پدیا)

اگر متوجه شدید که فقط یک مرغ از تمایم مرغ هایتان پرهای خود را از دست داده است و او به شیوه‌ای عجیب رفتار می‌کند، احتمال زیادی وجود دارد که پرریزی نکرده باشد. او صرفا به حالت کرچ رفته است. مرغ‌هایی که اینکار را می کنند، آنهایی هستند که تصمیم گرفته‌اند جوجه‌های خود را از تخم بیرون بیاورند. آنها در تمام طول روز بالای تخم های خود می نشینند و فقط برای خوردن و نوشیدن گهگاهی حرکت می کنند.

این مرغ ها معمولا پرهای خود را از دست می دهند زیرا می خواهند روی تخم های خود بنشینند. این کار به این دلیل انجام می شود که پوست آنها بتواند مستقیماً با تخم ها تماس داشته باشد. اگر نشستن روی تخم مرغ ها دلیل از دست دادن پر در مرغ‌هایتان باشد، جای نگرانی نیست. احتمالاً این پرریزی فقط در این ناحیه خاص رخ داده و ریزش پر در مقیاس بزرگ و گسترده رخ نداده است.

۳. قلدری و زورگویی دیگر مرغ ها

برخی از جوجه ها هنگامی که توسط سایر اعضای گله مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، پرهای خود را از دست می دهند. اگر مدتی مرغ پرورش داده باشید احتمالا متوجه شده اید که مرغ ها دائما به یکدیگر نوک می زنند. این رفتار معمولاً بی‌خطر است.

اما گاهی اوقات مرغ های قلدرتر برای نشان دادن قدرت خود به مرغ های کوچک تر نوک می زنند یا پر های آنها را می کشند. اینجاست که موضوع کمی جدی می شود.

مشاهده کنید
اولین لایه دفاعی برای سلامت طیور

مجدداً، اگر مرغ شما در حال از دست دادن پرهای خود است و به نظر می رسد تنها مرغ شما در گله است که به این مشکل دچار شده است، یکی از دلایل آن می تواند مسائل مربوط به قلدری و نوک زدن دیگر مرغ ها باشد.

این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا می تواند منجر به ایجاد لکه هایی روی پوست مرغ شما شود و اگر مرغ قلدر باز هم به کارش ادامه دهد می تواند گاهی حتی منجر به مرگ شود. برخی از مرغ هایی که بیش از حد مورد آزار و اذیت قرار می گیرند ممکن است حتی قربانی کانیبالیسم در گله شوند. (کانیبالیسم بیماری است که در آن پرنده ها شروع به خوردن خود و یا همنوعان خود می کند.)

۴. بیماری ها و انگل ها

مسئله دیگری که می تواند باعث از بین رفتن گسترده پر مرغ ها در گله شما شود وجود یک بیماری یا انگل است. هر دو این موارد گفته شده می توانند باعث از بین رفتن پر شوند. و حتی گاهی در مواردی شدیدتر می توانند باعث توقف تخم گذاری در پرندگان شما شوند.

شپش‌ها و کنه‌ها شایع‌ترین مواردی هستند که باعث از بین رفتن پرهای گسترده در سراسر بدن یا فقط در مناطقی خاص از بدن مرغ ها مانند اطراف مقعد می‌ شوند. اگر این اتفاق برای مرغ هایتان افتاد، بهتر است از دامپزشک برای درمان این بیماری ها کمک بگیرید.

۵. خروس ها

اگر مرغ های شما پرهای خود را از دست می دهند، دلیل آن حتی خروس ها نیز می توانند باشند! هنگامی که خروس با مرغ جفت می شود، با منقار خود به پشت او می چسبد. این می تواند باعث شود خروس پرهای پشت و گردن او را بیرون بکشد. بنابراین اگر متوجه شدید که مرغ های شما پرهای خود را از دست می دهند و شما یک خروس در گله خود دارید، مقصر می تواند آن خروس باشد.


اگر می خواهید بدانید چگونه می توانید به مرغ خود کمک کنید تا پرهایش سریع تر رشد کنند، اینجا کلیک کنید.