جوجه ها دقیقا چه زمانی شروع به تخم گذاری می کنند؟

مرغ ها دقیقا چه زمانی شروع به تخم گذاری می کنند؟
مرغ ها دقیقا چه زمانی شروع به تخم گذاری می کنند؟

ممکن است از خود بپرسید “جوجه ها دقیقا چه زمانی شروع به تخم گذاری می کنند؟”

اکثر مردم تمایل دارند جوجه های خود را در ماه مارس (۱۰ اسفند تا ۱۱ فروردین) خریداری کنند. سپس در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر)، زمانی که آنها شش الی هشت هفته دارند، توقع دارند جوجه ها شروع به تخم گذاری کنند. اما شروع به تخم گذاری نمی کنند و این موضوع باعث نگرانی و سرگردانی صاحبان مرغ یا مرغداری ها خواهد شد.

جوجه ها کی آماده تخم گذاری می شوند؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که آنها هنوز برای تخم گذاری آماده نیستند.

اگر می خواهید دلیل کامل تر و اصلی این اتفاق را بدانید، باید بگوییم مربوط به وضعیت بلوغ جنسی جوجه ها می باشد. جوجه هایی که دو ماهه هستند آماده تخم گذاری نیستند. در واقع، برای دیدن اولین تخم‌ مرغ باید حداقل تا شش تا هفت ماهگی آنها صبر کنید. البته این موضوع به چند عامل مختلف بستگی دارد.

با ماکی کالا مگ همراه شوید تا پاسخ این سوالات شما را بدهیم.

چه عواملی در تخم گذاری جوجه ها تاثیر می گذارد؟

داشتن تخم مرغ تازه یکی از دلایلی است که مردم تصمیم میگیرند جوجه پرورش دهند. با این حال، عواملی وجود دارد که این امر را به تاخیر می اندازد. سن یکی از آنها، رژیم غذایی یکی دیگر از آنها و محیط زیست سومی است.

۱. سن 

پنج تا هفت ماهگی کمترین سنی است که جوجه ها مایل به تخم گذاری خواهند بود. این بدان معناست که به احتمال زیاد قبل از این سن تخم نخواهند گذاشت. اما بسته به نژاد، جوجه های شما ممکن است حتی تا یک سالگی هم تخمی نگذارند.

علاوه بر این، گاهی ممکن است سیستم تولید مثل آنها سالم نباشد و دچار مشکل باشند. بنابراین ممکن است عملکرد آنها در این سن کمتر باشد و کمتر از حد معمول تخم بگذارند. یا ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا آنها تخم بگذارند. حتی برخی مرغ ها هستند که ممکن است هرگز در طول زندگی خود تخمی تولید نکنند.

۲. فصل 

فصلی که در آن هستیم نیز یکی از عواملی است که روی تولید تخم مرغ اثر می گذارد. به عنوان مثال، اگر جوجه ها را در ژانویه خریداری کنید، ممکن است به دو دلیل در ماه جولای (یعنی در ۶ ماهگی) شروع به تخم گذاری کنند. دلیل اول همان سن است که قبلا ذکر کردیم. آنها به حداقل سن مورد نیاز برای تخم گذاری رسیده اند. اما دلیل دوم، به علت گرمای هوا است. در تابستان در طول روز ۱۲ تا ۱۴ ساعت به نور خورشید دسترسی داریم. جوجه ها نیز به دلایل پاسخ هورمونی به گرما، بیشترین تخم را در این زمان می گذارند.

مشاهده کنید
آنچه باید در مورد آنفولانزای پرندگان بدانیم

اما از طرفی دیگر، اگر جوجه‌ ها را در ماه آگوست (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) که اواخر تابستان است خریداری کنید، فوریه به ۶ ماهگی می‌رسند، اما احتمال زیادی وجود دارد که جوجه ها تخم‌گذاری نکنند. و این احتمال در نیمکره شمالی بیشتر است.

این کاهش میزان تولید تخم مرغ می تواند به دلیل کمبود گرما و نور طبیعی باشد. بنابراین، اگر این اتفاق افتاد باید حداقل تا ماه می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) صبر کنید تا جوجه ها بتوانند به طور فعال تخم بگذارند.

۳. رژیم غذایی

مرغ ها نیز مانند انسان ها اگر رژیم غذایی مناسبی نداشته باشند، قادر به تولید نخواهند بود. فقدان یا کمبود یک ماده یا ویتامین می تواند منجر به سستی و سایر مشکلات جسمی در آنها شود. شما باید به آنها یک خوراک مناسب بدهید تا مواد مغذی کافی برای شروع تولید تخم را دریافت کنند، تا بتوانند تخم بگذارند.

منابع اضافی مواد معدنی و ویتامین های ضروری در سبزیجات تازه، میوه ها، حشرات خشک و بادام زمینی خام (یعنی نمک نخورده و بو داده نشده) یافت می شود.

دادن همه این موارد گفته شده به جوجه ها، تضمین می کند که آنها کامل ترین طیف مواد مغذی مورد نیاز بدنشان را دریافت می کننند. اما اگر جوجه هایی دارید که تا الان رژیم غذایی مناسبی دریافت نکرده اند، بدانید ممکن است شروعِ تخمگذاری، بیشتر طول بکشد زیرا بدن آنها به سالم ترین حالت خود نرسیده است.

به همین دلیل است که توصیه نمی کنیم به جوجه های خود به عنوان غذا فقط علوفه بدهید. اما این شما هستید که در آخر باید بهترین خوراک را برای جوجه های خود انتخاب کنید. اما بدانید جوجه هایی که فقط علوفه می خورند به احتمال زیاد کمتر تخم می‌گذارند.

رابطه بین خوراک مرغ و کیفیت تخم مرغ ها

به یاد داشته باشید، آنچه جوجه های شما می خورند در تخم مرغ ها می رود. به همین دلیل است که توصیه می کنیم از رژیم غذایی مناسبی برای جوجه‌های خود استفاده کنید. اگر جوجه های شما یک رژیم غذایی سالم پر از مواد مغذی داشته باشند، در سلامتی ما نیز که تخم مرغ‌ها را می‌خوریم تاثیر مثبتی می گذارد. این یعنی اگر مرغ‌های سالمی داشته باشید، به احتمال زیاد شما نیز از این موضوع سود خواهید برد.

مشاهده کنید
اسهال بیماری شایع پرندگان

۴. محیط

آخرین موردی که در مورد آن بحث خواهیم کرد، محیط زندگی جوجه ها است. شرایطی مانند استرس گرمایی، سرمای شدید و هجوم شکارچیان می تواند تولید تخم را به حداقل برساند. آب و هوای بد نیز به ویژه در تابستان یک مسئله مهم و نگران کننده است.

در اوایل بهار، یعنی هنگامی که شب‌ها خنک و روزها معتدل اند، جوجه‌ها تخم‌های زیادی می‌گذارند. با این حال، در ماه آگوست (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور)، ممکن است تولید آنها به دلیل گرمای بیش از اندازه کاهش یابد. دمای بدن جوجه ها معمولا حدود ۴۰ درجه است. وقتی هوا گرم می شود، آنها مانند انسان ها توانایی خنک کردن بدن خود را ندارند و این باعث آسیب به آنها می شود.

اگر جوجه های شما در ماه آگوست (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) ۶ ماهه می‌شوند، ممکن است تا ماه مهر یا آبان حتی تخمی تولید نکنند. البته، این برای مناطقی است که در پاییز، هوای بسیار سردی دارند.

جانداران دیگر

علاوه بر آب و هوا، شما باید به وضعیت زندگی جوجه های خود نیز توجه کنید. اگر آنها در یک قفس با جای بسیار کم زندگی می‌کنند، یا با تعدادی خروس در یکجا زندگی می‌کنند، می‌تواند تولید تخم آنها را کاهش دهد. شکارچیان یا جانوران موذی کوچک مانند موش نیز می توانند باعث کاهش تخم‌گذاری شوند.

جانوران غیرمنتظره می توانند هم جوجه های بالغ و هم جوجه های جوان را تحت فشار قرار می‌دهند و در نتیجه تولید تخم آنها را کاهش می‌دهند. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که آنها در قفس‌هایی زندگی می‌کنند که تا حد امکان از شکارچی و سایر حیوانات موذی دور باشد.

 

اگر توصیه‌های ذکر شده در این مقاله را برای حفظ سلامت و ایمنی جوجه‌های خود انجام دهید، به زودی متوجه تخم‌گذاری بیشتر جوجه‌های خود خواهید شد.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.