چگونه وقتی گربه ام بیمار است از او مراقبت کنم؟

چگونه وقتی گربه ام بیمار است از او مراقبت کنم؟
چگونه وقتی گربه ام بیمار است از او مراقبت کنم؟
حیوانات خانگی (پت)

مراقبت از گربه بیمار:

هنگامی که گربه شما به دلیل بیماری تحت درمان قرار می گیرد، بسیار مهم است که توصیه ها و دستورالعمل های دامپزشک او را به دقت دنبال کنید. در صورت نیاز، گربه خود را برای معاینه مجدد ببرید. و اگر وضعیت گربه شما به طور غیر منتظره ای بدتر شد، بلافاصله برای مشاوره با دامپزشک او تماس بگیرید.

در دوران نقاهت، گربه شما باید در مکانی گرم، خشک، آرام و ساکت باشد. باید نور کافی وجود داشته باشد تا شما بتوانید او را مشاهده کنید و مواظبش باشید. ممکن است لازم باشد منبع حرارتی اضافی مانند تشک برقی، کیسه آب گرم یا مواردی از این قبیل را تهیه کنید. اما دقت کنید اینها باید با احتیاط استفاده شوند تا از سوختگی یا گرم شدن بیش از حد بدن گربه تان جلوگیری کنند.

یک سطل زباله باید در فاصله کمی از تخت گربه خود قرار دهید تا دسترسی به گربه بیمار راحت تر شود.

آیا باید به گربه ام غذای رژیم همیشگی اش را بدهم؟ 

برای بهبودی، گربه بیمار شما باید هم غذا و هم آب را در دسترس خود داشته باشد. هنگامی که گربه ها بیمار می شوند، اغلب تمایل خود به خوردن و آشامیدن را از دست می دهند. بنابراین مهم است که بر غذا و آب گربه خود نظارت داشته باشید تا بدانید چه زمانی باید مداخله کنید و به او به زور غذا و آب  بدهید.

اگر حیوان خانگی دیگری نیز در منزل دارید، مهم است که گربه بیمار خود را از سایر حیوانات خانگی در منزل جدا کنید تا متوجه شوید که چه کسی غذا اش را می خورد.

آب تازه باید همیشه در دسترس او قرار داشته باشد. گربه های سالمی که غذای کنسرو می خورند اغلب بسیار کم آب می نوشند زیرا کنسرو ها حاوی مقادیر زیادی آب هستند. اگر گربه شما تمایلی به غذا خوردن ندارد، حتما باید به او مایعات بیشتری بدهید.

مایعات را می توان از طریق دهان با استفاده از سرنگ نیز به او داد. دامپزشک او دستورالعمل های مخصوصش در مورد میزان و دفعات مصرف مایعات به شما می دهد. اگر گربه شما به هیچ طریقی نمی تواند مایعات را از طریق دهان بنوشد، دامپزشک شما ممکن است گربه را در بیمارستان بستری کند تا مراقبت های لازم را برای او انجام دهد.

مشاهده کنید
بچه گربه‌ها چه زمانی چشم باز می‌کنند؟

غذاهایی که دکتر آنها را پیشنهاد می کند، چیست؟

دامپزشک گربه تان احتمالا توصیه خواهد کرد که چه غذاهایی را نباید به او در دوره نقاهت بدهید.  اما سعی کنید گربه خود را به خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر از یک غذای خوش طعم، پر انرژی و قابل هضم که دوست دارد تشویق کنید. گرم کردن غذا ها نیز می تواند باعث لذت بخش تر شدن غذا برای گربه تان شود.

برخی از گربه های بیمار را می توان با دادن غذا به کمک دست خودتان تشویق به خوردن بیشتر کرد. اگر گربه شما وسوسه نمی شود که به طور داوطلبانه غذا بخورد، دامپزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد که از طریق سرنگ به او غذای مایع بدهید. یک راه دیگر این است که گربه خود را در بیمارستان بستری کنید تا از طریق لوله تغذیه به او غذا بدهند.

گربه من نظافت و لیس زدن خود را متوقف کرده است. باید چکار کنم؟

بسیاری از گربه های بیمار نظافت و لیس زدن خود را متوقف می کنند. مهم است که حداقل یک بار در روز با شانه زدن موهایش به  او کمک کنید. به گربه خود کمک کنید. هرگونه ترشح و آبریزش از چشم، بینی یا دهان او را باید به آرامی با استفاده از پارچه های پنبه ای گرم، مرطوب و نرم پاک کنید.

چگونه به گربه ام دارو بدهم؟

به گربه خود دوز و دفعات تجویز شده توسط دامپزشک خود را به طور دقیق و سرتایم بدهید و دوره درمان او را تکمیل کنید. اگر در دادن قرص به گربه خود مشکل دارید، ممکن است بتوانید آنها را خرد کرده و با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا با سرنگ به او داده شود. از دامپزشک او بپرسید که آیا این کار برای دارویی که گربه شما مصرف می کند مناسب است یا خیر. سپس اگر این کار مناسب دارو اش نبود می توانید با دامپزشک او تماس بگیرید تا ببینید آیا داروی خوردنی و مایع از این ترکیب وجود دارد یا خیر.

دقت کنید که هرگز به گربه خود هیچ دارویی غیر از داروهای تجویز شده توسط خود دامپزشک او ندهید. و در ادامه همچنین هرگز به گربه خود داروهای بدون نسخه ندهید مگر اینکه فقط خود دامپزشک او نسخه اش را نوشته باشد که دقیقا ذکر کرده باشد گربه شما به چه مقدار از آن دارو احتیاج دارد.

آیا برای تمیز کردن خانه باید از ضدعفونی کننده های مخصوص استفاده کنم؟

در اتاقی که گربه شما حضور دارد از مواد ضدعفونی کننده مبتنی بر فنول استفاده نکنید، زیرا این مواد برای گربه ها بسیار سمی هستند. با دامپزشک خود در مورد هرگونه پاک کننده ای که می خواهید از آن در خانه، نزدیک گربه یا به گربه خود در دوران نقاهت بزنید، صحبت کنید و از او نظرش را در مورد مواد ضد عفونی کننده بپرسید.

مشاهده کنید
آشنایی با تغذیه مناسب سگ

آیا کار دیگری باید برای نظارت بر گربه ام انجام دهم؟

گربه خود را زیر نظر داشته باشید و توجه کنید که چقدر غذا می خورد و چقدر آب می نوشد، آیا ادرار یا مدفوع می کند و آیا علائم جدید یا غیرطبیعی ای مانند استفراغ، اسهال، عطسه یا سرفه در او ظاهر شده است یا نه. در صورت مشاهده هرگونه از این تغییرات باید سریعا به دامپزشک او اطلاع دهید.

گربه ها در پنهان کردن درد، بیماری و ناراحتی استاد هستند. به همین دلیل است که اگر متوجه تغییراتی در رفتار گربه خود شدید ، باید سریعا به دامپزشک او مراجعه کنید. تشخیص و درمان زودهنگام بهترین نتیجه را برای بهبودی گربه شما فراهم می کند.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.