هفت ماده غذایی که گربه شما نباید بخورد چیست؟

هفت ماده غذایی که گربه شما نباید بخورد چیست؟
هفت ماده غذایی که گربه شما نباید بخورد چیست؟
حیوانات خانگی (پت)

آیا گربه ها دوست ندارند خودشان شکار کنند و گوشت آنرا بخورند؟ آیا آنها عاشق شیر، پنیر و خامه و لبنیات نیستند؟ متأسفانه، برخی از غذا ّهای رایج “انسانی” که ما انسان ها میخوریم می توانند باعث ناراحتی های گوارشی در گربه ها شوند. حتی گاهی می توانند انواع دیگری مشکلات را برای سلامتی آنها ایجاد کنند. ما در این مقاله می خواهیم به شما در مورد غذاهایی که نباید به گربه خود غذا دهید صحبت کنیم.

گربه های ما اعضای خانواده، همراه و دوست ما هستند. و ما به عنوان سرپرست آنها، طبیعی است که بخواهیم آنها را لوس کنیم. اما برخی غذا ها و خوراکی ها می توانند خطرات جدی ای برای سلامتی آنها ایجاد کنند.

در ادامه به هفت ماده غذایی ای که باید از تغذیه گربه خود حذف کنید، می پردازیم.

۱. شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی

بسیاری از ما با تصویر بچه گربه هایی که در کارتون یا کتاب های تصویری شیر می نوشند بزرگ شدیم. اما در حقیقت، محصولات لبنی برای گربه ها اصلا گزینه مناسبی به حساب نمی آیند. همچنین اکثر گربه ها به طور طبیعی به لاکتوز حساسیت دارند و این بدین معناست که شیر گاو و محصولات لبنی تولید شده از آن (مانند پنیر یا خامه) می تواند باعث ناراحتی معده آنها شده و در نهایت ممکن است باعث اسهال و استفراغ شود.

ممکن است سوال پیش بیاید به بچه گربه ها هم نمی توانیم شیر و محصولات لبنی بدهیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این قانون در مورد بچه گربه ها نیز صدق می کند. یعنی از شیر گاو و محصولات تولید از آن باید دوری کنید.

برای بچه گربه هایی که برای خوردن غذا بسیار کوچک هستند و منبع شیر مادر خود ندارند، دامپزشکان توصیه می کنند از شیرهای مخصوص بچه گربه ها استفاده کنید که مواد مغذی ضروری برای بچه گربه های در حال رشد را تأمین می کند و با معده و دستگاه گوارش آنها سازگار است.

۲. شکلات

اگرچه اکثر مردم شکلات را دوست دارند، اما این خوراکی حاوی کاکائو حاوی دو ماده سمی برای گربه ها است که نامشان تئوبرومین (theobromine) و کافئین می باشد. شکلات شیری و شکلات تلخ نیز از این قاعده مستثنی نیستند و می توانند علائم خطرناکی از جمله موارد زیر را برای گربه شما ایجاد کنند:

  • استفراغ
  • اسهال
  • افزایش دمای بدن آنها
  • تنفس سریع یا افزایش ضربان قلب
  • تشنج
مشاهده کنید
میوه و سبزیجات در رژیم غذایی پرندگان

در صورت مصرف زیاد و بیش از اندازه تئوبرومین و کافئین، می تواند باعث نارسایی قلب و در مواردی به کما رفتن گربه شما شود.

۳. تخم مرغ، گوشت و ماهی خام

اگر گربه شما عاشق شکار است، ممکن است تصور کنید که می توانید به آنها تخم مرغ، گوشت یا ماهی خام نیز بدهید، به هر حال، چه چیزی طبیعی تر از مواد غذایی نپخته و خام است؟ اما باید بدانید این غذاهای خام ممکن است حاوی باکتری هایی خطرناک مانند E. coli و سالمونلا باشند که می تواند باعث اسهال، استفراغ و بی حالی در گربه ها شود. قرار دادن گربه در معرض این عوامل بیماری زا حتی می تواند برای آنها کشنده نیز باشد.

سفیده تخم مرغ خام همچنین دارای پروتئینی به نام آویدین است. که در صورت مصرف، آویدین می تواند از جذب درست و مناسب بیوتین ویتامین B در بدن گربه شما جلوگیری کند. که این موضوع اغلب باعث بیماری های پوستی در گربه شما می شود.

۴. غذای سگ

اگر سگ هم دارید، به احتمال زیاد گربه شما هر از چند گاهی از غذایش چشیده است. این موضوع اگر به صورت مکرر تکرار نشود به گربه شما آسیب نمی رساند، اما اگر از رژیم ثابت غذای سگ به جای غذای گربه برای گربه خود استفاده کنید، می تواند باعث سوء تغذیه در گربه شود. گربه ها به ویتامین A، تائورین و اسید آراشیدونیک نیاز دارند که همه ی این مواد مغذی در غذای سگ وجود ندارد.

اگر گربه شما فقط غذای سگ می خورد، در معرض ابتلا به چندین بیماری قرار دارد:

  • کمبود ویتامین A می تواند باعث مشکلات پوستی، کدری پوست، بیماری های عضلانی یا شب‌کوری شود.
  • کمبود تائورین می تواند باعث کاهش بینایی، بیماری های قلبی، رخوت و بی حالی شود.
  • کمبود اسید آراشیدونیک می تواند باعث مشکلات کبدی و کلیوی شود.
مشاهده کنید
چگونگی و علائم بروز اسهال در سگ ها چیست؟

۵. نان و مخمر

گربه ها می توانند گاه به گاه نان بخورند، اما توجه داشته باشید که نان هیچ ارزش غذایی برای آنها ندارد (زیرا عملاً فاقد چربی و پروتئین است)، بنابراین نباید در رژیم غذایی معمولی گربه قرار بگیرد.

مخمر و خمیر نان خام برای گربه ها خطرناک هستند.  اما اگر خورده شود، خمیر می تواند در معده و روده مشکلات گوارشی خطرناکی ایجاد کند.

۶. ماهی تن

کدام گربه از ماهی تن لذت نمی برد؟ تن ماهی می تواند به عنوان جایزه ای که هر از گاهی به گربه خود می دهید، گزینه خوبی باشد، اما نباید این غذا در رژیم غذایی روزمره او قرار گیرد.

ماهی تن فاقد مواد مغذی متعددی است که گربه ها برای سالم ماندن به آن نیاز دارند و مصرف بیش از حد ماهی تن می تواند منجر به مسمومیت با جیوه شود. و توجه داشته باشید همانطور که بالاتر ذکر کردیم، هرگز نباید به گربه خود تن ماهی خام بدهید.

۷. پیاز و سیر

پیاز، سیر و سایر اعضای خانواده آلیوم (allium) مانند پیازچه و تره فرنگی می توانند باعث کم خونی در گربه ها شوند. سیر و پیاز چه خام، چه پخته می توانند به گلبول های قرمز گربه آسیب برسانند و همچنین باعث تهوع، درد شکم، استفراغ و اسهال شوند.

به یاد داشته باشید که اکثر گربه ها موجودات کنجکاوی هستند و عاشق کنجاوی در مورد غذاهایی هستند که روی میزهای آشپزخانه یا سینک ظرفشویی رها شده اند. در نتیجه اگر می دانید گربه شما به راحتی می تواند روی میز یا پیشخوان بپرد، اطمینان حاصل کنید که غذاهای خطرناک یا سمی را دور از دسترس او نگه دارید. پشت درب انبار بسته شده یا در یک کابینت که دست او به آن نمی رسد، گزینه خوبی برای نگهداری این غذاهای سمی برای گربه شماست.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.