راهنمای کامل مراقبت و نگهداری از گربه مادر و نوزادش پس از زایمان

راهنمای کامل مراقبت و نگهداری از گربه مادر و نوزادش پس از زایمان
راهنمای کامل مراقبت و نگهداری از گربه مادر و نوزادش پس از زایمان
حیوانات خانگی (پت)

در مقالات قبلی اطلاعات کاملی در مورد نحوه زایمان گربه و مراقبت‌های مربوط به آن دادیم. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی در مورد مراقبت‌های پس از زایمان و نحوه نگهداری از گربه مادر و کودک تازه متولد شده‌اش بدهیم.

برای مطالعه مقالات قبلی اینجا کلیک کنید.

چگونه یک بچه گربه تازه متولد شده که علائم حیاتی ندارد را احیا کنم؟

اولین و مهم‌ترین مسئله در این بخش، احیا کردن گربه‌هایی است که نمی‌توانند نفس بکشند. این کار مراحلی دارد که در اینجا به طور کامل همه‌ی آنهارا برای شما شرح داده‌ایم.

  • اگر دیدید بچه گربه نمی‌تواند نفس بکشد، غشای باقی مانده روی بینی او را پاره کنید، بینی را پاک کنید، دهانش را باز کنید، سر بچه گربه را به سمت پایین خم کنید و مایعات را از دهانش خارج کنید.
  • اگر بند ناف در هنگام زایمان پاره نشده است، آن را به اندازه یک اینچ از بچه گربه قیچی کنید و قسمت عمده غشاها را بردارید. برش و گره زدن پیچیده بند ناف ضروری نیست.
  • اگر بچه گربه نفس نمی‌کشد، یا به علت اینکه از دم و برعکس زایمان صورت گرفته، مایعات و ترشحات وارد مجاری بینی و دهانش شده، لازم است که مایعات و مواد آلوده را از مجرای هوایی‌اش پاک کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از سرنگ مخصوص بیماری‌های کودکان یا مخاط گیر انجام دهید.
    دقت داشته باشید که تاب دادن و سرو ته کردن بچه گربه‌ها برای خارج کردن مایعات دیگر توصیه نمی‌شود زیرا می تواند باعث آسیب مغزی شدید شود. رنگ زبان بچه گربه یک شاخص قابل اطمینان و نشان‌دهنده‌ی سلامتی بچه گربه است. اگر بچه گربه اکسیژن کافی دریافت کند، زبانش صورتی خواهد بود. در غیر این صورت یک رنگ مایل به آبی خواهد داشت.
  • سپس به کمک مالش و نوازش بچه گربه با یک حوله تمیز و خشک، تنفس را تحریک کنید. اگر بچه گربه شروع به تنفس منظم کرد، به خشک کردن سریع او با حوله ادامه دهید. اگر تنفس نباشد، ممکن است به شکل دیگری از تنفس مصنوعی نیاز باشد. احیای دهان به دهان اگر با دقت انجام شود احتمالاً مفیدترین راه‌حل است.
نکته:

در اینجا چندین نکته ضروری برای یادآوری وجود دارد: اولاً، هرگز نباید مایعات و مواد زائد را بیشتر در مجرای تنفسی بچه گربه فرو ببرید. ابتدا باید این ترشحات را با مکش و ساکشن خارج کنید و از بین ببرید.

دوم اینکه ظرفیت ریه‌های بچه گربه در مقایسه با انسان بسیار ناچیز است. بادهای کوچک هوا را به آرامی به داخل دهان دمیده و برای بازدم کمی مکث کنید. این چرخه را هر سه تا پنج ثانیه تکرار کنید. در حالت ایده‌آل، از یک نی کوتاه برای دمیدن استفاده کنید، زیرا این کار بهداشتی‌تر است و خطر آسیب دیدن ریه‌های بچه گربه در اثر باد بیش از حد را کاهش می‌دهد.

بچه گربه‌های تازه متولد شده را کجا بگذارم؟

گرما برای نوزادان ضروری است. بچه گربه‌ها نمی‌توانند دمای بدن خود را تا دو هفته اول زندگی کنترل کنند. در طبیعت، بچه گربه‌ها با تماس مستقیم با بدن مادر و دیگر نوزادان در بستر لانه محصور گرم می‌مانند. یک بچه گربه تازه متولد شده، گرمای بدنش را خیلی سریع از دست می‌دهد، بنابراین بسیار اهمیت دارد که مطمئن شوید به سرعت بدنش خشک شود.

مشاهده کنید
18 غذایی که هرگز سگ شما نباید بخورد

اگر مادر مریض است یا همکاری نمی‌کند، به آرامی بچه گربه را روی یک بطری آب گرم که روی آن حوله ای پهن کرده اید بخوابانید و با پوشاندن او به کمک پتو، گرمای بدنش را حفظ کنید. باید بسیار مراقب بود که با داغ بودن بیش از حد بطری باعث سوختگی در بدن بچه گربه نشوید.

دمای جعبه یا محل نگهداری گربه‌ها در چهار روز اول باید بین ۸۵ تا ۹۰ درجه فارنهایت (۲۹.۴ تا ۳۲.۲ درجه سانتیگراد) باشد. دما را می توان به تدریج تا ۷ الی ۱۰ روز بعد به ۸۰ درجه فارنهایت (۲۶.۷ درجه سانتیگراد) و در آخر در پایان ماه اول به ۷۲ درجه فارنهایت (۲۲.۲ درجه سانتیگراد) کاهش داد.

اگر نمی توانید دمای اتاق را تا این حد بالا نگه دارید، یک جایگزین قابل قبول استفاده از یک لامپ حرارتی معلق بالای سر گربه‌ها است. معایب لامپ حرارتی این است که بسیاری از گربه‌ها از آن متنفرند زیرا ممکن است مادر و بچه‌هایش را بیش از حد گرم کند و تماس نزدیکِ معمولی آنها را کاهش دهد. در ضمن توجه داشته باشید که جعبه باید به اندازه ای بزرگ باشد که بچه گربه‌ها در صورت گرم شدن بیش از حد بتوانند از گرما دور شوند.

آیا باید به گربه‌ام کمک کنم تا بچه‌هایش را بزرگ کند؟

گاهی اوقات بچه گربه‌ها زودتر از موعد به دنیا می‌آیند. آنها کوچک، سبک و کم مو یا بدون مو و ضعیف خواهند بود. این بچه گربه‌ها به مراقبت‌های ویژه احتیاج دارند. بچه گربه‌های نارس اغلب نمی‌توانند شیر مادر را بنوشند و باید با سرنگ یا شیشه شیر تغذیه شوند. همچنین اگر گربه مادر آنها را رد کرد نیز باید آنهارا گرم نگه دارید.

بچه گربه سالم، وقتی گرم و خشک باشد، برای یافتن پستان مادرش و شیردهی نیازی به کمک ندارد.

گاهی اوقات ممکن است گربه مادر خسته، بیقرار، عصبی یا بیمار باشد و در کمک به بچه گربه‌هایش شکست بخورد. اگر گربه مادر نتواند از بچه‌هایش پرستاری کند، باید توسط دامپزشک مورد بررسی قرار بگیرد. در کل اگر مادر نتواند به بچه گربه‌ها غذا بدهد، نیاز است شما مداخله کنید و به او در این کار کمک کنید.

آیا عوارض بعد از زایمان وجود دارد که باید در مورد آنها بدانم؟

بله. این عوارض شامل احتباس غشاهای جنینی (بعد از زایمان/جفت)، متریت رحم (ورم رحم)، ورم پستان و اکلامپسی (تشنج آبستنی) می‌شود.

۱. احتباس غشای جنینی:

گاهی اوقات یک گربه مادر ممکن است پس از کامل شدن تولد، آخرین مجموعه غشای جنین را نتواند عبور دهد و در رحم او تجزیه شود. اگر این اتفاق بیفتد، او اغلب نشانه‌هایی از بی قراری و ناراحتی شکمی را نشان می‌دهد و ممکن است تمایلی به ارتباط گرفتن با بچه گربه‌هایش نداشته باشد. ممکن است اشتهای کمی داشته باشد و ترشحات قهوه ای رنگ واژن دیده شود.

مشاهده کنید
۶ بیماری رایج در گربه ها چیست؟ علائم، تشخیص و درمان آنها به چه صورت است؟

در این صورت مراقبت‌های دامپزشکی فوری مورد نیاز است. درمان آنتی بیوتیکی نیاز است و ممکن است داروهای دیگری برای دفع غشاهای باقی مانده لازم باشد.

۲. متریت یا اندومتریت:

متریت و اندومتریت انواع مختلفی از التهاب رحم هستند که معمولاً در عرض سه روز پس از زایمان رخ می‌دهند. بیماری گربه مادر قطعا بسیار آشکارتر از احتباس غشاهای جنینی خواهد بود.

از علائم آن کسلی و بی حالی است و همچنین بچه گربه‌هایش را کاملا نادیده می‌گیرد و از خوردن غذا نیز امتناع می‌کند. او ممکن است عطش بیشتری داشته باشد و حتی در مواردی استفراغ کند. ترشحات چرکی و بدبو از واژن او خارج می‌شود و تب می‌کند. اگر لمسش کنید، شکمش حساس و رحم ضخیم است. در این صورت به مداخله فوری دامپزشک نیاز است.

۳. ورم پستان:

ماستیت یا التهاب غده پستانی گاهی در اوایل دوران شیردهی رخ می‌دهد که معمولاً به یک غده محدود می‌شود. غده آسیب دیده سفت، داغ، دردناک و بزرگ می‌شود. اگر این عارضه ناشی از جمع شدن شیر باشد، اعمال حرارت ملایم و متعاقباً ماساژ ملایم، شیر را از نوک پستان خارج می‌کند و ممکن است با دوشیدن غده مورد نظر، مشکل به سرعت برطرف شود.

اما در صورت وجود عفونت، علاوه بر درد و تورم در غده، ممکن است ترشحات رنگی از نوک پستان نیز خارج شود و گربه دچار بی اشتهایی، بی حالی و تب شود. اگر آبسه ایجاد شده باشد، ممکن است یک ناحیه ارغوانی رنگ از چرک انباشته شده وجود داشته باشد. در کل ورم پستان نیاز به درمان فوری به کمک دامپزشک دارد.

۴. اکلامپسی:

در گربه‌ها، اکلامپسی ممکن است سه تا پنج هفته پس از تولد بچه گربه‌ها رخ دهد. این به دلیل کاهش ناگهانی مقدار کلسیم در گردش خون رخ می‌دهد که به خاطر تولید شیر سنگین و به مقدار زیاد است.

اولین علائم اکلامپسی شامل بی قراری، نفس نفس زدن، لرزش ماهیچه ها و عدم هماهنگی است. این می‌تواند به اسپاسم عضلانی و به دنبال آن تشنج یا حتی کما تبدیل شود. اگر این علائم را دیدید و مشکوک شدید، فورا شیر دادن بچه گربه‌ها را متوقف کنید و بسیار سریع به دامپزشکی مراجعه کنید.

درمان با تزریق داخل سیاهرگ آماده سازی کلسیم منجر به معکوس شدن وضعیت می‌شود. ممکن است برای بهبودی کامل نیاز به تزریق زیر جلدی (زیر پوست) نیز باشد. اگر بچه گربه‌ها به اندازه کافی بزرگ شده باشند، باید از مادر جدا شوند. در غیر این صورت، باید به آنها غذای تکمیلی داده شود.

توجه داشته باشید که هر گربه آسیب دیده‌ای فقط باید اجازه داشته باشد که تعداد کمی از بچه‌ها را پرورش دهد.