هرآنچه که باید در مورد حاملگی و زایمان گربه بدانید.

هرآنچه که باید در مورد حاملگی و زایمان گربه بدانید.
هرآنچه که باید در مورد حاملگی و زایمان گربه بدانید.
حیوانات خانگی (پت)

بارداری و زایمان در گربه ها:

پرورش گربه می‌تواند تجربه‌ای بسیار خاص و ارزشمند باشد. با این حال، قبل از این کار ضروری است که بدانیم پرورش گربه شامل چه چیزهایی می‌شود، از زمان جفت گیری تا زمان از شیر گرفتن و غیره.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که سالانه ده‌ها میلیون گربه ناخواسته کشته می‌شوند. باید بدانید که یافتن خانه‌های دائمی، مهرآمیز و صمیمی برای هر بچه گربه مسئولیت شما خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم به سوالات پرتکرار در مورد زایمان گربه پاسخ دهیم. پس با ماکی کالا مگ همراه شوید تا جامع‌ترین نکات در مورد بارداری گربه‌ها را به شما شرح دهیم.

۱. وقتی گربه من به دوره فحلی نزدیک می‌شود چه اتفاقی میافتد؟

گربه های ماده سالم بارها در طول سال وارد دوران فحلی می‌شوند. دوره فَحْلی یا دوره پذیرش (به انگلیسی: Estrous cycle) مدت زمانی است که در آن پستانداری ماده آماده باروری است و به دنبال شریکی برای زادآوری می‌گردد (منبع: ویکی پدیا)

گربه‌ها در این دوران بسیار بامحبت‌ می‌شوند، نیاز به توجه دارند و اغلب غلت می‌زنند و خودشان را به زمین می‌مالند. این تغییرات رفتاری می‌تواند صاحب گربه‌ی بی‌تجربه را گیج کند، که ممکن است آنها را به اشتباه به عنوان درد یا بیماری تعبیر کند. البته الگوی رفتاری در این دوران از گربه‌ای به گربه دیگر متفاوت است و معمولا فصلی است.

۲. جفت گیری گربه‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟ 

گربه‌ها تخمک گذارهای القایی هستند، به این معنی که تخمک‌ها در پاسخ به جفت گیری یا تماس جنسی، از تخمدان‌های او آزاد می‌شوند. در طول جفت گیری، گربه نر پشت گردن گربه ماده را در دندان‌های خود نگه می‌دارد و هنگام انزالش، گربه ماده صدا می‌کند و اغلب پرخاشگر می‌شود. اگرچه ممکن است خشن به نظر برسد، این رفتار جفت گیری کاملا طبیعی است.

دوره بارداری یا حاملگی بین ۶۰ الی ۶۷ روز و به طور متوسط ​​۶۳ الی ۶۵ روز متغیر است.

۳. آیا رژیم غذایی گربه من در دوران بارداری نیاز به تغییر دارد؟

در طول بارداری، نیاز گربه ماده به مواد مغذی به یک و نیم برابر قبل از بارداری او می‌رسد. در زمان از شیر گرفتن، ممکن است حتی تا دو برابر سطح قبل از بارداری بیشتر شود. افزایش تعداد وعده‌های غذایی و تنظیم یک رژیم غذایی مناسب برای گربه باردار یا بچه گربه‌ها ضروری است، زیرا این امر مواد مغذی اضافی مورد نیاز برای بارداری و شیردهی را فراهم می‌کند.

۴. آیا رفتار گربه من در دوران بارداری تغییر می‌کند؟

در دوران بارداری، رفتار گربه خیلی کم ممکن است تغییر کند، اگرچه برخی از گربه‌ها نیاز به توجه بیشتری پیدا می‌کنند و تعداد کمی از آنها نیز پرخاشگر می‌شوند. در هفته آخر، گربه ماده ممکن است به دنبال یک تخت یا مکان مناسب برای بچه گربه باشد. گربه باردار باید در این زمان در داخل خانه محبوس شود. مهم است که بتوانید گربه خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید تا بتوانید هر گونه تغییر و تحولی در او و رفتارش را متوجه شوید.

مشاهده کنید
آیا ترشحات بینی و عطسه در حیوانات خانگی نشانه بیماری است؟

۵. قبل از به دنیا آمدن بچه گربه‌ها، چه کارهایی لازم است انجام شود؟

تخت و محل به دنیا آوردن بچه گربه می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما یک جعبه مقوایی با پوشش روزنامه، ملحفه های قدیمی یا حوله بهترین گزینه است. این مکان باید گرم، دنج و خصوصی باشد اما طوری باشد که خودتان بتوانید او را زیر نظر داشته باشید.

مراحل زایمان چیست؟

مرحله اول زایمان

مرحله اول زایمان اساساً شل شدن دهانه رحم و واژن و شروع انقباضات متناوب در رحم است. عضلات لگن شل می‌شوند و پرینه، ناحیه بین مقعد و فرج، کش می‌آید. در این مرحله گربه اغلب به آن مکان که برایش درست کردید سر می‌زند و بسیاری از گربه‌ها از صاحبشان اطمینان می‌خواهند. ممکن است برخی از گربه ها شروع به نفس نفس زدن کنند.

در بسیاری از گربه‌هایی که اولین زایمان خود را تجربه می‌کنند، این مرحله اول می‌تواند تا سی و شش ساعت طول بکشد.

گربه مادر معمولاً در بیست و چهار ساعت قبل از زایمان غذا خوردن را متوقف می‌کند و دمای بدن او ممکن است به زیر ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷.۸ درجه سانتیگراد) برسد. ترشحات واژن به ندرت دیده می‌شود.

مرحله دوم زایمان

در مرحله دوم زایمان، ماهیچه رحم شروع به انقباضات قوی‌تر و مکرر می‌کند. هنگامی که هر جنین وارد لگن می شود، لایه بیرونی غشای آن برای مدت کوتاهی در فرج به عنوان کیسه آب ظاهر می شود که باز می‌شود. غشاهای داخلی روی جنین باقی می‌مانند و به عنوان روان کننده برای عبور جنین عمل می‌کنند.

با عبور سر جنین به داخل لگن، فشار آن باعث کشیدگی ارادی با استفاده از عضلات شکم می شود. این معمولاً نقطه ای است که می توانید ببینید که گربه واقعاً در حال زور زدن است. به طور معمول، وضع حمل یک بچه گربه از شروع مرحله دوم ممکن است از پنج تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. هنگامی که سر از فرج خارج شد، یک یا دو انقباض دیگر نیاز است که مسیر باریکتر باقی مانده از بدن گربه را طی کند.

مشاهده کنید
مراقبت آسان از زخم ها در حیوانات خانگی به چه صورت است؟

مرحله سوم زایمان

درست بعد از تولد بچه، به طور طبیعی جفت آن خارج می‌شود. با تولد هر بچه گربه، مادر غشاها را پاره می‌کند و ناحیه دهان و بینی بچه گربه را پاک می کند، بند ناف را جویده و می‌خورد.

گاهی اوقات گربه‌ای که برای اولین بار زایمان می‌کند، پس از زایمان بچه‌های خود را نمی‌لیسد و پرده‌های غشایی اطراف آنها را در محل مربوطه پاره نمی‌کند یا اینکه بند ناف را نمی‌بُرد. در چنین مواردی شما باید فوراً دخالت کنید وگرنه بچه گربه خواهد مُرد.

فواصل بین تولد بچه گربه‌ها متغیر است. به طور متوسط ​​این فواصل بین ده دقیقه تا یک ساعت می‌تواند طول بکشد.

زایمان باوقفه

زایمان باوقفه یا به اصطلاح زایمان منقطع در گربه‌ها بسیار رایج است که یک اتفاق طبیعی در نظر گرفته می‌شود. در این مورد، گربه مادر زور زدن را متوقف می‌کند، با خوشحالی استراحت می‌کند، بچه گربه‌هایی را که به دنیا آورده است شیر می‌دهد و خودش نیز غذا می‌خورد، با اینکه هنوز بچه گربه‌های بیشتری برای زایمان دارد. این مرحله استراحت ممکن است بیست و چهار یا حتی تا سی و شش ساعت طول بکشد، پس از آن مراحل قبلی دوباره شروع می‌شود و بقیه بچه‌ها به طور طبیعی متولد می‌شوند.

صاحبان گربه باید روند زایمان را از نزدیک مشاهده کنند، اما نباید با دخالت بیش از حد ضروری، گربه مادر را ناراحت کنند. اکثر آنها بچه گربه‌های خود را بدون هیچ مشکلی به دنیا می‌آورند. با این حال، برای اولین زایمان بهتر است در کنار او حضور داشته باشید. هنگامی که همه بچه گربه‌ها به دنیا آمدند، بستر کثیف را می‌توانید بردارید و بستر تمیزی جایگزین کنید.

چه مشکلاتی در حین زایمان ممکن است به وجود بیاید؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است در حین زایمان گربه‌ها بوجود بیاید، زایمان دیستوسی یا زایمان دشوار است. اگر متوجه موارد زیر شدید، باید فورا با دامپزشک تماس بگیرید.

  • بیشتر از بیست دقیقه تلاش برای زایمان گذشته اما هنوز گربه‌ای به دنیا نیامده است.
  • ده دقیقه از تلاش و زور زدن گربه ماده گذشته اما بچه گربه‌ای در فرج او دیده نمی شود.
  • کشیدن آرام جنین به سمت بیرون باعث درد او می‌شود.
  • گربه افسرده و بی حال است و یا تب دارد (دمای مقعدی بیش از ۱۰۳ درجه فارنهایت یا ۳۹,۴ درجه سانتیگراد).
  • گربه بیش از ده دقیقه است که خونریزی دارد و متوقف نمی‌شود.

برای مطالعه‌ی راهنمای کامل مراقبت و نگهداری از گربه مادر و نوزادش پس از زایمان اینجا کلیک کنید.