هفت غذای رایجی که برای سگ ها سمی هستند.

هفت غذای رایجی که برای سگ ها سمی هستند.
هفت غذای رایجی که برای سگ ها سمی هستند.
حیوانات خانگی (پت)

اگرچه ممکن است سگ‌ هایمان را جزو اعضای خانواده بدانیم، اما برخی از غذا هایی که ما می‌ خوریم می‌تواند باعث ایجاد عوارض جدی برای سلامتی آنها شود. معده و سیستم گوارش سگ‌ ها با ما بسیار متفاوت است، و غذاهای رایج «انسانی» زیادی وجود دارد که آنها نباید بخورند. در نتیجه مهم نیست سگ شما چقدر می خواهد غذای شما را بخورد، شما نباید به او بدهید.

۱. شکلات

شکلات برای انسان ساخته شده است. شکلات حاوی ماده ای به نام تئوبرومین است که برای سگ ها بسیار سمی است. حتی مقادیر کمی از این محرک می تواند باعث استفراغ، اسهال و کم آبی در بدن آنها شود. در دوزهای بزرگتر و بیشتر می تواند منجر به بی قراری، از بین رفتن عضلات و حتی مرگ شود.

شکلات تلخ حاوی تئوبرومین بیشتری نسبت به شکلات شیری است، بنابراین به عنوان یک قاعده، هر چه شکلات تیره تر باشد، خطر آن برای سلامتی سگ شما بیشتر است. اگر شکلات حاوی کافئین نیز باشد، می تواند خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد.

۲. کافئین

کافئین محرک دیگری است که می تواند اثرات مشابهی با تئوبرومین موجود در شکلات داشته باشد و ممکن است منجر به تپش قلب یا مرگ شود. هرگز اجازه ندهید سگ شما نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه های گازدار، قهوه یا چای بنوشد.

بسیاری از محصولات شکلاتی حاوی کافئین نیز هستند، که دلیل دیگری برای دور نگه داشتن این خوراکی از دسترس سگ شماست.

۳. آووکادو

آووکادوی خوشمزه و به ظاهر بی خطر، همچنین حاوی یک سم (قارچ‌کش طبیعی پرسین) است که می‌تواند معده سگ شما را ناراحت کند و باعث استفراغ و اسهال شود.

مشاهده کنید
6 نکته برای نگهداری از توله‌ سگ‌های جدید

هسته آووکادو نیز می تواند مشکلات بیشتری را برای سگ شما ایجاد کند. هسته آن نه تنها حاوی پرسین است، بلکه اگر بلعیده شود می‌تواند باعث انسداد دستگاه گوارش سگ شما شود که برداشتن آن نیاز به جراحی دارد.

۴. آجیل ماکادمیا

ماکادمیا یا فندق استرالیایی دانه چند گونه درخت از خانواده Proteaceae است. ماکادمیا میوه‌ای همسان فندق و مغذی‌ترین خشکبار جهان است. (منبع: ویکی پدیا)

همه آجیل ها سرشار از چربی هستند که دلیل کافی ای برای دور نگه داشتن آنها از سگ شماست. اما آجیل ماکادمیا ضرر بیشتری دارد زیرا حاوی سمی است که می تواند بر سیستم عصبی سگ شما تأثیر بگذارد و باعث ضعف و مشکل در راه رفتن، به ویژه در پاهای عقبی او شود.

اثرات دیگر این آجیل عبارتند از نفس نفس زدن، استفراغ و لرزش که همه این موارد برای سگ شما خطرناک و ناخوشایند هستند.

۵. انگور و کشمش

بسیاری از سگ ها از بو و طعم انگور و کشمش لذت می برند، که متاسفانه برای سلامتی آنها بسیار مضر است، زیرا آنها به طور بالقوه بسیار سمی هستند، حتی زمانی که پخته شوند.

اگرچه این دو خوراکی می توانند برخی نژاد از سگ ها را بیشتر از دیگر نژادها تحت تأثیر قرار دهند، اما به طور کلی می توانند باعث استفراغ، اسهال و در موارد شدید نارسایی کلیه شوند. اقدامات پیشگیرانه انجام دهید تا مطمئن شوید سگ شما هرگز یکی از این میان وعده های را نمی خورد.

۶. پیاز

پیاز و سبزیجات مشابه مانند سیر، تره فرنگی، پیازچه و موسیر از گروه سبزیجات آلیوم هستند و برای سگ ها بسیار سمی هستند. این سبزیجات حاوی ارگانوسولفیدها هستند، گروهی از مواد که می تواند به گلبول های قرمز خون آسیب برساند و باعث خواب آلودگی، بی حالی و ضعف در سگ شما شوند.

مشاهده کنید
راهنمای خوراک مرغ و جوجه های خانگی چیست؟

در موارد شدید، قرار گرفتن در معرض ارگانوسولفیدها ممکن است منجر به کم خونی شود که می تواند منجر به این شود که سگ شما به انتقال خون احتیاج پیدا کند. این خطر برای پیاز خشک و پخته یکسان است، بنابراین اجازه ندهید سگ شما غذاهای باقی مانده حاوی خانواده آلیوم را بخورد.

۷. زایلیتول

زایلیتول یک جایگزین قند است که در آدامس، نعناع، کیک ها و برخی از کره های آجیل مانند کره بادام‌ زمینی و سایر کره‌های آجیل استفاده می‌شود. دو بیماری اصلی ای که مصرف زایلیتول در سگ ها ایجاد می کند هیپوگلیسمی و نکروز کبدی می باشد. اینکه حیوان خانگی شما دچار کدام یک از آنها می شود، بستگی به مقداری که مصرف کرده دارد.

علائم بالینی هیپوگلیسمی (استفراغ، ضعف و علائم عصبی) می تواند در عرض چند دقیقه رخ دهد، در حالی که سندرم کبدی ممکن است علائمی مانند افسردگی، استفراغ، زردی، اسهال، اختلال در انعقاد خون و آنسپتالوپاتی کبدی را تا ۷۲ ساعت پس از مصرف نشان دهد.

درمان سریع و اولیه و مراقبت از سگ به کمک دامپزشک برای دوز های کم، می تواند تا حد بسیار خوبی از بیماری جلوگیری کند. اما اگر مقادیر زیادی مصرف شده باشد، حتی اگر سریع متوجه شده باشید، می تواند خیلی خوب جواب ندهد. بنابراین بهتر است سعی کنید غذاهای حاوی زایلیتول را دور از دسترس حیوان خانگی و سگ خود نگه دارید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.