چگونه دام های خود را در آب و هوای سرد و زمستانی ایمن نگه داریم؟

دام های خود را در آب و هوای سرد و زمستانی ایمن نگه دارید
دام های خود را در آب و هوای سرد و زمستانی ایمن نگه دارید

در سال ۲۰۱۳، یک کولاک در ماه اکتبر داکوتای جنوبی را غافلگیر کرد و با برف و یخ حاصل از آن تلفات عمده ای را در دامداری ها و برای دام ها به دنبال داشت. در حالی که یخ، باران و برف ممکن است برای بسیاری از افراد خوشایند باشد، اما برای کشاورزان و دامداران، روز برفی می تواند به معنای یک روز بسیار بد باشد.

کارهای بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید برای دام های خود انجام دهید تا در فصل زمستان از آنها محافظت کنید. ما در این مقاله ۷ توصیه و راهکار برای ایمن نگه داشتن دام های خود در فصل زمستان و هوای سرد آورده ایم.

۱. آنها را در فضای بسته نگه دارید.

هوای بسیار سرد می تواند بر دام های شما تاثیرات بدی بگذارد. این آسیب ها می تواند شامل آسیب سم حیوان تا سرمازدگی تا حتی وزن بیشتر گوساله هنگام تولد باشد. نگه داشتن دام های خود در پناهگاه بهترین راه برای محافظت از آنها در برابر آب و هوای سرد و یخ زدگی است.

آیا منطقه تحت پوشش شما آنقدر کوچک است که تمام دامهای شما را پوشش نمی دهد؟

راه حل پیشنهادی ما این است که یک برنامه چرخشی برای نگهداری دام ها در پناهگاه بریزید، به طوری که هر حیوان کمی از هوای سرد در امان باشد و سپس گروه جدیدی جایگزین گروه قبلی شود. این کار از یخ زدگی دام های شما جلوگیری می کند.

اگر پناهگاه سرپوشیده در دسترس ندارید، می توانید از بادشکن ها نیز استفاده کنید. بادشکن به ردیفی از درختان، حصار، پرچین یا مواردی از این قبیل می گویند که می توانند جلوی باد و سرما را بگیرند تا دام های شما محلی برای پناه بردن از باد شدید و گزنده زمستانی داشته باشند.

۲. غذای اضافی آماده داشته باشید.

با کاهش دما، اشتها دام ها افزایش می یابد. برای اینکه دمای بدن آنها در هوای سرد تنظیم شود، دام های شما باید بیشتر غذا بخورند. گاوها، اسب ها و خوک ها دو برابر غذای معمول خود در هوای سرد غذا می خورند. زیرا دام ها در هوای سرد کالری بیشتری می سوزانند تا خود را گرم نگه دارند. به همین دلیل، اغلب ایده خوبی است که غذای اضافی داشته باشیم که در صورت نیاز به آنها بدهیم تا مطمئن شویم که دام های ما همه مواد مورد نیاز خود برای سلامتی را در دسترس دارند.

مشاهده کنید
بررسی جامع ورم پستان در گاوها

Semalex (یک تبدیل به اسید کننده) و Fixar (یک اتصال دهنده مایکوتوکسین) دو مکمل غذایی هستند که می توانند برای نشخوارکنندگان، طیور، خوک ها، گوزن ها، آبزیان و حیوانات خانگی مفید باشند.

غذاها و مکمل های ضد استرس مانند Pollstress نیز می توانند به ایمن نگه داشتن گله طیور شما کمک کنند.

۳. زمین محل نگهداری دام های خود را با شن یا تراشه های چوب بپوشانید.

حیوانات سم دار بر روی یخ راحت نیستند و می تواند باعث مشکل در راه رفتن آنها شود و حتی می تواند باعث سر خوردن حیوان شود. داشتن یک روکش جایگزین زمین های شما که در فضای آزاد اند می تواند به جلوگیری از آسیب دیدن حیوان و ایمن نگه داشتن دام شما کمک کند.

ترک خوردگی و کبودی سم حیوانات همگی می تواند ناشی از مرطوب و یخ بودن زمین باشند.

اداره مزرعه داری آمریکا توصیه می کند برای جلوگیری از این نوع آسیب ها، از پوشش هایی مانند شن، تراشه چوب و ماسه به عنوان جایگزین بتن استفاده شود.

۴. گوش و بینی آنها را گرم نگه دارید.

سرمازدگی در دام ها اغلب ابتدا در گوش و بینی رخ می دهد. (دو ناحیه از بدن آنها که به بیشترین میزان در معرض هوای سرد قرار دارد.) در نتیجه اگر به دلیل محدودیت فضا نمی توانید همه حیوانات خود را در پناهگاه قرار دهید و باید به صورت چرخشی آنها نگهداری کنید، حتماً قسمت های مرطوب یا نمدار بدن آنهاخ خشک کنید، زیرا رطوبت می تواند به سرعت باعث سرمازدگی شود.

۵. از نوزادان بیشتر محافظت کنید.

بره ها، گوساله ها و کره اسب ها بیشتر در معرض آسیب های هوای سرد قرار دارند، بنابراین از این موضوع آگاه باشید و اطمینان حاصل کنید که بچه های دام شما مکانی امن و گرم برای پناه گرفتن دارند. اگر سرپناه محدود است، ابتدا از جوانترین و آسیب پذیرترین حیوانات محافظت کنید.

مشاهده کنید
نحوه دوشیدن شیر بز با استفاده از دستگاه بزدوش و نکات مهم مربوط به آن

اگر هیچ سرپناهی در دسترس نداشته باشید، درست کردن بادشکن هایی که بالاتر توضیح دادیم می تواند بسیار حیاتی باشد. این بادشکن های ساده می توانند از وزش بادهای شدید و گزنده و آسیب به دام های شما جلوگیری کنند.

۶. برای برف های سنگین برنامه ریزی داشته باشید.

هنگامی که آب و هوای بدی مانند کولاک در راه است، ممکن است ایده خوبی باشد که گله خود را از زمین های مرتفع خارج کنید و به زمین های پست تر و نزدیک تر به خودتان بیاورید. اطمینان از اینکه دام های شما در این نزدیکی هستند به این معنی است که شما می توانید به آنها برسید، به آنها غذا دهید و حتی در برف و یخبندان شدید از آنها محافظت کنید.

اگر به هر دلیلی مشکلی در دامداری شما وجود دارد، داشتن مواد غذایی زمستانی مانند کاه، آب و علف تازه در مکان های مختلف می تواند به شما کمک کند تا زمستان راحت تری را بگذرانید.

۷. فعال باشید.

آماده شدن برای زمستان قبل از آب و هوای زمستانی به این معنی است که شما و گله شما برای هر آنچه در آینده ممکن است پیش بیاید، آماده هستید. برنامه بریزید، سرپناهی ایجاد کنید و برنامه های چرخشی پناهگاه را برای دام های خود تنظیم کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که تمام افراد در دامداری شما از این موضوع اطلاع دارند. در نتیجه همه بدانند در زمان سرما چه کاری باید انجام دهند.

مهم نیست که زمستان چه اتفاقی قرار است بیافتد یا چقدر سرد و غیر قابل تحمل باشد، آمادگی شما می تواند به معنای مرگ و زندگی برای دام های شما باشد. در نتیجه از الان و قبل از شروع فصل سرمااطمینان حاصل کنید که تمام اقدامات حیاتی را انجام داده اید تا آمادگی لازم را برای فصل زمستان داشته باشید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.