چگونه واکسیناسیون و تغذیه گاو به یکدیگر ارتباط دارند؟

دامداران موفق دامداران فعال هستند. آنها پیش بینی می کنند که با فشارهای اجتناب ناپذیر و سایر چالش هایی که گاوشان با آنها روبرو خواهد شد ، مبارزه کنند. به عنوان مثال با واکسیناسیون دقیق و متاسب. آنها می دانند که شیر گرفتن ، حمل و نقل و سایر دوره های طولانی استرس می تواند تأثیر منفی بر عملکرد ایمنی و در نهایت عملکرد حیوانات آنها داشته باشد. بنابراین آن‌ها برای کاهش این استرس و به نوبه خود، هرگونه مشکل بهداشتی که گاوهای آن‌ها با آن روبرو هستند عمل می کنند. آنها می دانند که پیشگیری ارزان تر از درمان است و می خواهند شاهد رشد گاوهای خود باشند. شیوه های پیشگیری برای داشتن گاوهای سالم از اهمیت زیادی برخوردار است.

واکسیناسیون و تغذیه از نظر حفظ عملکردهای ایمنی سالم در گاوها دارای یک رابطه همزیستی هستند. در حالی که برنامه های تغذیه ای با کیفیت ، بستر عملکرد ایمنی سالم است ، هر دو برنامه غذایی و واکسیناسیون برای مدیریت موفقیت آمیز سلامت در یک عمل گاو مهم هستند. مدیریت پیشگیرانه بر ترویج ایمنی طبیعی یک حیوان و به حداقل رساندن پاسخ های منفی رشد مرتبط با استرس و سایر چالش های بهداشتی متمرکز است.

نقش واکسیناسیون

واکسیناسیون گاوها سیستم ایمنی بدن آن‌ها را برای تولید آنتی بادی هایی که به طور خاص برای مبارزه با ویروس های ایجاد کننده بیماری یا باکتری ها کار می کنند ، تحریک می کند. پس از واکسیناسیون ، یک پاسخ ایمنی سالم باید به حافظه آن عوامل بیماری زا خاص برای سیستم ایمنی بدن ترجمه شود. اگر حیوان در معرض پاتوژن هایی باشد که در برابر آن واکسینه شده است ، این حافظه پاسخ سریع را تضمین می کند و به حیوان اجازه می دهد تا از عفونت خودداری کند. چالش های بیماری بین جغرافیای مختلف متفاوت است ، بنابراین مهم است که با دامپزشک خود برای تهیه پروتکل های واکسن همکاری کنید ، زیرا می توانند نیازهای خاص شما را شناسایی کنند.

اگرچه نیازهای شما ممکن است بر اساس گله و جغرافیای شما متفاوت باشد، اما چند واکسن وجود دارد که ما معمولاً برای گاوهای گوشتی بسیار مهم می دانیم.

اجرای برنامه واکسیناسیون گاوهای گوشتی
در حالی که واکسیناسیون به طور کلی مهم است ، ایجاد یک برنامه واکسیناسیون برای موفقیت واکسن بسیار مهم است. یک بخش از این طرح – یعنی زمان بندی – می تواند تفاوت بین عدم موفقیت و موفقیت را ایجاد کند. واکسیناسیون ها باید به گونه ای انجام شود که اوج آنتی بادی ها در زمانی که حیوان در بیشترین خطر عفونت قرار دارد ، وجود داشته باشد. به خاطر داشته باشید که سطح اوج آنتی بادی ها چند هفته طول می کشد تا بعد از واکسیناسیون آشکار شود ، بنابراین نیاز به برنامه ریزی مناسب دارید.

نوع و زمان واکسن بر اساس مرحله ای از تولید که گاو در آن قرار دارد تعیین می‌شود.

مشاهده کنید
چهار جزء مهم مراقبت از گوساله

قبل از زایمان: واکسن Scours در ماه های نهایی آبستنی باید تزریق شود. به این دلیل که سطح بالایی از آنتی‌بادی در کلستروم حضور داشته باشد. سیستم ایمنی گوساله تازه به دنیا آمده بسیار ضعیف است و به بیماری حساس است. خوراندن آغوز یا کلستروم به گوساله، در ساعات ابتدایی، می‌تواند ایمنی خوبی را برای آن ایجاد کند و سطوح آنتی‌بادی را در گوساله‌ها افزایش دهد.

قبل از تلقیح: برای محافظت بیشتر از تلیسه ها و گاوها  ، منظقی است که یک پروتکل واکسیناسیون قبل از تلقیح اجرا کنید. این کار باید حدود ۴۵ روز قبل از تلقیح انجام شود.

گاوهای نر: برای اینکه از گاوهای نر خود محافظت کنید، نیاز به برنامه سالانه واکسیناسیون دارید. درست مانند گاوهای ماده خود. واکسیناسیون در گاوهای نر ۴۵ روز قبل از جفت‌گیری بیشترین تاثیر را دارد.

گوساله‌های از شیر گرفته شده: واکسیناسیون چند هفته قبل از از شیرگیری باید انجام شود. به این دلیل که محافظت آنتی‌بادی در زمان خوراک دهی به خوبی انجام شود. در زمان از شیرگیری گوساله، تغییر محیط گوساله و وارد شدن به گروه بیشترین استرس به آن وارد می‌شود و نیاز است که از ایمنی بالایی برخوردار باشد. واکسیناسیون این ایمنی را به خوبی برای آن‌ها فراهم می‌کند.

این برنامه ها و پروتکل ها فقط به همان اندازه که مدیریت می شوند مؤثر هستند. وضعیت سلامت ضعیف حیوانات در زمان واکسیناسیون ، نگهداری نامناسب از واکسن و وضعیت ناکافی تغذیه ای همه می تواند منجر به نارسایی واکسن شود. یک واکسن شکست خورده بیش از مقداری که در سرنگ دارید هزینه مخرب دارد. این می تواند منجر به از دست دادن سود یا حتی مرگ در کل گروه گوساله ها شود. به همین ترتیب ، درک این نکته حائز اهمیت است که واکسن ها ۱۰۰ ٪ محافظت را تضمین نمی کنند و فقط ممکن است برای یک دوره محافظت کنند. با این وجود ، آیا می توانیم اثربخشی واکسن را از طریق تغذیه مناسب افزایش دهیم؟

نقش تغذیه

برآورده کردن نیازهای غذایی یک حیوان برای رشد مناسب ، نگهداری و عملکرد سیستم ایمنی بدن آن ضروری است. از دیگر مزایای سلامتی که تغذیه خوب عامل آن است ، می تواند تقویت اثربخشی واکسن ها و محافظت طولانی تر از گاوها باشد. برای دستیابی به وضعیت تغذیه ای که از پاسخ های ایمنی پشتیبانی می کند ، یک برنامه تغذیه گاو باید شامل انرژی ، پروتئین ، مواد معدنی و ویتامین ها باشد.
انرژی: پاسخ ایمنی نیاز به انرژی فراوانی دارد. هنگامی که گاوها در معرض بیماری قرار می گیرند ، سیستم ایمنی بدن آنها سخت کار می کند. از نظر سلسله مراتب انرژی ، پاسخ ایمنی قبل از انرژی نگهداری و تولید می آید. با این حال ، تغییر انرژی به پاسخ ایمنی باعث کاهش مواد مغذی موجود برای رشد یا نگهداری می شود و می تواند باعث کاهش رشد و وضعیت بدنی گاوها شود.
پروتئین: از پروتئین ها برای تولید آنتی بادی استفاده می شود. از آنجا که هدف واکسیناسیون افزایش تولید آنتی بادی ها است ، کمبود پروتئین می تواند منجر به تولید آنتی بادی عادی شود. مانند انرژی ، تغییر پروتئین از رشد به عملکرد سیستم ایمنی می تواند بر عملکرد حیوانات تأثیر منفی بگذارد.
مواد معدنی و ویتامین ها: میزان مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز در رژیم غذایی بر اساس سن ، نقش و جغرافیای گاو متفاوت است ، اما هر دو ویتامین ها و مواد معدنی نقش اساسی در عملکرد ایمنی دارند. نواقص در یک یا چند مورد از این مواد مغذی می تواند منجر به کاهش تولید آنتی بادی شود.

نیازهای تغذیه ای در مراحل مختلف زندگی

درست مانند واکسن ها ، نیازهای تغذیه ای گاوهای شما بر اساس گله و جغرافیای خاص شما متفاوت خواهد بود. عواملی که می توانند به بحث در مورد تغذیه در مورد عملکرد شما کمک کنند شامل نوع امکاناتی است که گاوها به آنها دسترسی دارند ، مواد اولیه مورد استفاده و اینکه آیا گاوهای شما در گذشته مسائل بهداشتی را تجربه کرده اند. با این حال ، مهمترین عامل مرحله زندگی فعلی گاو شما است ، زیرا این امر اساسی ترین نیازهای غذایی را که باید برآورده می شود ، دیکته می کند.

مشاهده کنید
مراحل پشم چینی چیست و چه نکاتی را باید در حین انجام کار رعایت کنید؟

گوساله های تازه متولد شده: همانطور که در بالا ذکر شد ، گوساله ها با حساسیت بالایی به بیماری متولد می شوند و آن‌ها  برای دستیابی به آنتی‌بادی‌های مهم ، به آغوز احتیاج دارند. گوساله ها از همان ابتدا باید روده سالم داشته باشند تا بتوانند مواد مغذی موجود در آغوز را جذب کنند و با انتقال به تغذیه از خوراک ، پتانسیل های خود را برای سودهای بزرگ به حداکثر برسانند.

Weaned calves:گوساله های از شیر گرفته شده: حفظ روده سالم در گوساله های شما در دوره از شیر گرفتن برای حمایت از یکپارچگی دستگاه گوارش ، کمک به موفقیت واکسن و سالم نگه داشتن آنها در شرایط استرس زا بسیار مهم است.
گاوهای بالغ: نیازهای گاوها در گله شما می تواند بر اساس سن و مرحله فعلی آنها در چرخه تولید متفاوت باشد. بسته به کیفیت علوفه ، گاوها ممکن است برای سلامت بهینه ، عملکرد سیستم ایمنی و موفقیت تولید مثل به مکمل مواد معدنی نیاز داشته باشند.
برنامه های واکسیناسیون گله نیاز به سرمایه گذاری در زمان و پول دارد و تغذیه با کیفیت برای حفظ سرمایه گذاری شما ضروری است. با دامپزشک خود در مورد قرار دادن یک برنامه واکسیناسیون و تغذیه مناسب برای عملکرد خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید: دامداران فعال دامداران خوبی هستند و پیشگیری از درمان ارزان تر است.