چه حیواناتی می‌توانند شیر گاو را بنوشند؟

چه حیواناتی می‌توانند شیر گاو را بنوشند؟
چه حیواناتی می‌توانند شیر گاو را بنوشند؟

قند اولیه موجود در شیر گاو، لاکتوز نام دارد و عدم تحمل لاکتوز موجود در شیر گاو در حال تبدیل شدن به یک موضوع مهم در جوامع غربی است. پستانداران معمولاً در سنین جوانی مصرف شیر از مادر خود را متوقف می‌کنند، اما در اکثر موارد حداقل تا حدودی می‌توانند لاکتوز را هضم کنند.

اینکه حیوانی بتواند شیر گاو مصرف کند، تقریباً همیشه به این بازمی‌گردد که آیا می‌تواند لاکتوز را هضم کند؟ در اینجا لیست ۶ حیوانی که می‌توانند شیر گاو بنوشند، آورده شده است.

۱. بره‌‌ها:

استفاده از شیر گاو زمانی که مادرِ بره از دنیا رفته است و هیچ منبع شیر دیگری در دسترس نیست، همیشه در چارچوب و یکی از گزینه‌های جایگزین برای پرورش آنهاست. با این حال، دوز و مقدار مورد نیاز آن متفاوت است، زیرا چربی کمتری در شیر گاو نسبت به شیر گوسفند وجود دارد. سطح لاکتوز موجود در شیر گاو نیز کمی بالاتر است، بنابراین چیزی است که باید در هنگام پرورش بره در نظر گرفته شود و شیر گاو تنها جایگزین موجود است.

از آنجایی که سطح چربی شیر گاو کمتر از شیر گوسفند است، هنگام جایگزینی شیر گاو برای بره باید چربی و روغن به آن اضافه شود.

مطالعات علمی نشان می‌دهد که شیر گاو برای بره‌ها خوب است، به شرطی که سطح چربی اضافی مورد نیاز آنها را اضافه کنید. در حالی که شیر استاندارد و فروشگاهی مشکلی ندارد، اما بهتر است از شیر خشک گاو استفاده کنید. (منبع)

به طور خلاصه سطح لاکتوز شیر گاو برای بره‌ها خیلی آزاردهنده نیست، فقط چربی کمی دارد.

۲. کره اسب‌ها:

این سناریوی ایده‌آلی نیست، اما کره‌ اسب‌ها را تنها می‌توان با شیر گاو پرورش داد، البته اگر به شیر مواد افزودنی خاصی اضافه کنید. به عنوان مثال شیر گاو فاقد پروتئین آب پنیر موجود در شیر اسب ماده است. (پروتئین آب پنیر، پروتئینی است که بعد از جداسازی دَلَمه و خامه در شیر باقی می‌ماند.)

علاوه بر کمبود پروتئین آب پنیر، شیر گاو دو برابر چربی موجود در شیر اسب ماده و تنها نیمی از لاکتوز لازم را دارد. اگر مجبور هستید یک کره اسب را با شیر گاو پرورش دهید، مواد مغذی اضافی مورد نیاز آنها را نیز باید تامین کنید.

شیر گاو برای کره اسب‌ها

برای اینکه کره اسب بتواند مواد مغذی مورد نیاز بدنش را از شیر گاو دریافت کند، باید شیر را با آب آهک (محلول هیدروکسید کلسیم در آب) به نسبت ۲ به ۱ مخلوط کنید، سپس دکستروز از طریق پکتین و اکسید کلسیم را نیز به آن اضافه کنید.

مشاهده کنید
مشکلات چشمی در بز ها چیست و چه درمانی برای آنها وجود دارد؟

در هر صورت اگر کره اسب شیر استاندارد گاو را بنوشد، مطمئناً به او آسیبی نمی‌رساند، اما به مرور زمان دچار کمبود این مواد غذایی خواهد شد.

۳. خوک‌ها:

خوک‌ها تنها حیواناتی در این لیست هستند که می توانند شیر گاو را مستقیماً و بدون هیچ مشکلی بنوشند. که این موضوع کاملا منطقی است زیرا خوک‌ها از نظر تشریحی یا آناتومیکی بیشتر از هر حیوان دیگری به انسان نزدیک هستند. شیر در مقادیر زیاد (اگر مقرون به صرفه باشد) یک روش عالی برای پروار کردن خوک‌ها است.

شیر گاو برای خوک‌ها

به طور خلاصه هیچ اثر مضر واقعی برای خوک‌ها حاصل از نوشیدن شیر گاو وجود ندارد.

۴. بزها:

برای پرورش بز، نوشیدن شیر مستقیماً از پستان گاو بهترین گزینه برای آنها است و جالب است بدانید نیازهای تغذیه ای آنها را به خوبی می‌تواند پاسخ دهد. با این حال، پودر شیر و شیر خشک و حتی شیر خریداری شده از فروشگاه باید با افزودنی‌هایی همراه باشد تا تغذیه مناسبی را که بز نیاز دارد، فراهم کند.

شیر گاو خریداری شده از فروشگاه حدود ۱.۲۵ درصد چربی کمتری نسبت به شیر بز خام دارد. بنابراین اگر از فروشگاه شیر تهیه می‌کنید یا از شیر خشک استفاده می‌کنید، چربی اضافی باید به شیر آنها اضافه کنید. همچنین دقت داشته باشید که بزها حساس هستند و معمولا شیر را گرم می‌نوشند.

شیر گاو برای بزها

پس بعد از اینکه چربی مورد نیاز را به شیر گاو اضافه کردید، شیر را باید گرم کنید (نه خیلی داغ) تا بچه بز بتواند آنرا مصرف کند.

۵. توله سگ‌ها:

وقتی صحبت از توله سگ و سگ‌ها می‌شود، آنها طعم شیر را دوست دارند و می توانند آن را مصرف کنند، البته نه در مقادیر زیاد. برای توله سگ‌ها یا سگ‌های بالغ، از شیر گاو می‌توان به عنوان خوراکی بعد از شام به عنوان جایزه استفاده نمود.

شیر گاو برای توله سگ‌ها

پس تا زمانی که در مقدارش کم باشد، مثلاً کمی روی نعلبکی یا داخل شیشه شیر باشد، آن را با لذت می‌خورند. با این حال، استفاده بیش از حد ممکن است باعث ناراحتی گوارشی در آنها شده و حتی ممکن است برای یک روز کامل اسهال بشوند.

مشاهده کنید
جایگاه گوسفند در اقتصاد جهانی

سگ‌ها اغلب قابلیت هضم لاکتوز را ندارند، بنابراین نمی‌توانند مقادیر زیادی شیر گاو بنوشند و مهم نیست چقدر آن را دوست دارند.

تعداد زیادی از سگ ها هستند که عدم تحمل لاکتوز یا حداقل تا حد زیادی ندارند و می توانند بدون اینکه اصلاً مشکلی داشته باشند، شیر مناسبی داشته باشند. اگر تصمیم دارید به سگ خود اجازه دهید مقداری از آن را امتحان کند، حتما ابتدا مقدار کمی  به او بدهید تا بتوانید واکنشش را ببینید.

۶. موش معمولی:

شیر گاو می تواند تا ۲۵ درصد از کل رژیم غذایی موش را برآورده کند. آنها نسبت به سایر حیوانات تحمل لاکتوز بیشتری دارند اما هنوز نمی‌توانند شیر گاو را در مقادیر زیاد مصرف کنند. حتی یک موش هم ممکن است دچار سوء هاضمه و اسهال شود.

شیر گاو برای موش

با این حال، حتی اگر کمی در این کار زیاده‌روی کنند، برای آنها سم قابل توجهی نخواهد داشت. معمولا موش‌ها نیز به صورت طبیعی شیر را دوست دارند مثلا اگر برای موش حیوان خانگی خود یک نعلبکی شیر بیاورید، بدون شک یا تردید آن را می‌نوشد.

با این حال باز هم شما نباید شیر گاو را در مقادیر زیاد به موش بدهید، به هرحال تعادل بهترین راه است.

انسان

ما تصمیم گرفتیم انسان را نیز در این لیست قرار دهیم زیرا در نهایت ما یکی از مصرف کنندگان اصلی شیر گاو هستیم.

به این ترتیب، ما نیز با حیواناتی که در این سیاره با ما مشترک هستند ویژگی های مشترک زیادی داریم، از جمله عدم تحمل فزاینده لاکتوز. تا به امروز، ۶۵ درصد از کل جمعیت انسانی در حال از دست دادن توانایی خود برای تحمل و هضم لاکتوز هستند (برای منبع اینجا کلیک کنید).

شیر گاو برای مصرف انسان
در حال حاضر، انسان‌ها نسبتاً قادر به تحمل شیر گاو هستند، اما به‌طورکلی با توجه به وضع موجود و افزایش روز به روز افرادی که توانایی هضم لاکتوز را ندارد، به نظر نمی‌رسد که این ویژگی ماندگار باشد.

در کل این طنز جالبی است، زیرا انسان‌ها تنها پستاندارانی هستند که در بزرگسالی نیز شیر می‌نوشند!


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.