لاینر در دستگاه شیردوشی گاو چیست؟ بهترین برندهای لاینر کدام اند؟

لاینر در دستگاه شیردوشی گاو چیست؟
لاینر در دستگاه شیردوشی گاو چیست؟

لاینر در دستگاه شیردوشی گاو چیست؟

آستر سرپستانک یا کلاهک شیردوش یا همان لاینر تنها بخشی از دستگاه شیردوشی است که مستقیما با گاو در تماس است. این آستر در کنترل ورم پستان و برای شیردوشی حیاتی است.

اهمیت لاینر:

دستگاه شیردوشی یکی از مهم ترین تجهیزات در یک مزرعه تولید محصولات لبنی است و به عنوان بخشی از نگهداری آن، تعویض منظم کلاهک شیردوش یا همان لاینر اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که بالاتر گفتیم بررسی وضعیت آنها در کنترل ورم پستان موثر است.

لاینر باید به طوری طراحی شوند تا درون شِل قرار بگیرند و مهمتر از آن برای پستان گاوها مناسب باشند. برای جلوگیری از احتقان شیر در پستان، لاینر ها باید به اندازه ای بلند باشند که بتوانند اجازه گردش خون مناسب را بدهند.

هنگامی که داخل لاینر سخت شود یا بگیرد، ضدعفونی کردن آن دشوارتر می شود و می تواند به عنوان مخزن حمل عفونت عمل کند که منجر به افزایش خطر آلودگی بین گاوها شود.

طول عمر لاینر ها:

لاینر ها عمر مفید محدودی دارند -معمولاً حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دوشش برای لاینر های پلاستیکی و ۸۰۰۰ دوشش برای لاینر های سیلیکونی. با این حال، عوامل زیادی می‌توانند بر طول عمر لاینر تأثیر بگذارند، و بررسی مکرر وضعیت آن‌ها ضروری است.

لاینر ها در اثر استهلاک استفاده از آنها و یا با کلر و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در کارخانه شیردوشی آسیب می بینند که این آسیب در لاینر های پلاستیکی بیشتر به چشم می آید. این آسیب منجر به از بین رفتن خاصیت ارتجاعی، زبری و در نهایت پارگی و شکاف پلاستیک آن می شود. اگر به طور منظم لاینرهای خود را با پراستیک اسید می شویید، ممکن است بیشتر نیاز به تعویض مکرر آنها داشته باشید.

از محاسبات ساده در جدول زیر استفاده کنید تا بررسی کنید هر چند وقت یکبار باید لاینر خود را عوض کنید.

۱۹۰تعداد گاو
۲ باردفعات دوشش روزانه
۱۹۰×۲=۳۸۰تعداد کل دفعات دوشش در روز
۲۰ تعداد خرچنگی ها
۱۹=۳۸۰/۲۰تعداد دوشش در روز برای هر خرچنگی
۲۵۰۰عمر لاینر بر حسب دفعات دوشش
۱۳۲ روز (حدودا چهار ماه و نیم)تعداد روزهای شیردوشی قبل از تعویض لاینر

*اعدادی که در جدول بولد هستند، نشان دهنده متغیر بودن عدد در هر گاوداری می باشد.

تمیز کردن و ضد عفونی کردن لاینر:

وقتی واحدهای لاینر ضدعفونی نمی شوند، باقی مانده شیر آلوده می تواند شش تا هشت گاو را که زیر آن خرچنگی قرار می گیرند را نیز آلوده کند. به همین دلیل است که استفاده از یک ضدعفونی کننده مناسب برای شستن لاینر ها پس از دوشش گاو مبتلا به ورم پستان یا هر بیماری دیگر (چه از یک خرچنگی جداگانه استفاده شده باشد چه استفاده نشده باشد)، حیاتی است.

مشاهده کنید
5 نشانه بیماری‌های متابولیک
چک کردن هفتگی لاینر ها:

بررسی کنید که لاینر و شلنگ ها پیچ نخورده باشند.

وضعیت لاینر ها را نیز بررسی کنید.

همانطور که ذکر کردیم لاینر های پلاستیکی باید بعد از هر ۲۵۰۰ بار شیردوشی یا تقریبا هر شش ماه تعویض شوند. اما لاینرهای سیلیکونی عمری نزدیک به ۸۰۰۰ دوشش گاو دارند.

در لاینرهای سیلیکونی به دلیل نیروی بین مولکولی کم سیلیکون، دینامیک زنجیره ای خوبی بوجود می آید. در نتیجه این ماده دارای خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بسیار بالایی است که حتی پس از استفاده طولانی مدت از آن نیز ویژگی اش از بین نمی رود. این موضوع تضمین می کند که لاینرهای سیلیکونی بسیار انعطاف پذیر باقی می مانند و قادر به انطباق با پستان های بسیار حساس گاو ها هستند.

توجه: بسیار مهم است که لاینرهادر شرایط خوبی باشند، زیرا آنها تنها بخشی از دستگاه هستند که مستقیماً با پستان گاوها در تماس هستند. لاینری که آسیب دیده باشد، شکل خود را از دست می دهند و از پستان به خوبی شیر نمی دوشد، در نتیجه باعث افزایش زمان شیردوشی و کاهش محصول می شود.

لاینر های فرسوده همچنین منبع باکتری های مختلف، به ویژه باکتری های ترمودوریک هستند، زیرا این باکتری ها در شکاف ها و تَرک های لاینر پنهان می شوند.

چگونه لاینر شیردوشی تولید می شود؟

در دنیای لبنیات مدرن امروزی، تجهیزات شیردوشی بخشی ضروری از فرآیند تولید شیر ​​می باشد. تقریباً هر گاو شیرده حداقل یک تا سه بار در روز با دستگاه شیردوش در تماس قرار می گیرد.

یک بخش به ظاهر ساده و در عین حال بسیار ضروری و مهم یک دستگاه شیردوش، لاینر شیردوشی است. این جزء همان قطعه ای است که پستان را در بر می گیرد و شیر را از پستان خارج می کند. برای اطمینان از اینکه این قطعه از دستگاه شیردوشی می تواند کار خود را به خوبی انجام دهد، نیاز به تولید دقیق و بررسی های کیفی زیادی دارد.

مراحل تولید لاینرها:

۱. بسیاری از لاینر های شیردوشی از پلاستیک ساخته می شوند. کارخانه BouMatic هفته ای ۲۵۰۰۰ پوند لاستیک از یک تامین کننده دریافت می کند. قبل از شروع فرآیند تولید، یک سری آزمایشات آزمایشگاهی را برای کنترل و بررسی کیفیت این لاستیک ها انجام می دهند. مواد اولیه برای تولید پلاستیک لاینرها بسیار خاص و سری هستند.

بسیاری از لاینر های شیردوشی از پلاستیک ساخته می شوند.

۲. لاستیک به واحد بعدی منتقل می شود.

اینجا جایی است که لاینر ساخته می شود. لاستیک بیش از ۳۰۰ درجه فارنهایت گرم می شود و واحد تزریق حفره قالب را پر می کند. پرس های قالب گیری برای ایجاد فشار بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تن درجه بندی شده اند. هر چرخه تولید حدود ۷.۵ دقیقه طول می کشد و ۱۲ یا ۱۸ لاینر در یک زمان ساخته می شود.

مشاهده کنید
خطرات جدی شیر پاستوریزه برای سلامتی

لاستیک به واحد بعدی منتقل می شود.

۳. پس از تکمیل، لاینر ها توسط اپراتور با استفاده از فشار هوا از واحد تزریق خارج می شوند. لاینرها باید به سرعت برداشته شوند تا واحد دوباره بسته شود. در غیر این صورت، دمای دسته بعدی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد. در آخر لاینرها برای پخت یا عمل آوری آویزان می شوند.

منظور از پخت یا عمل آوری پروسه اى است که در طى آن بیشتر لاستیک هاى مصنوعى، پلاستیک ها و سوخت هاى جامد تغییر شکل داده و به ترکیباتى با وزن مولکولى بیشتر تبدیل می شوند.

لاینر ها توسط اپراتور با استفاده از فشار هوا از واحد تزریق خارج می شوند.

۴. پس از عمل آوری، لاینر ها دانه دانه جدا می شوند و هر کدام به دقت توسط متخصصین بررسی می شوند.

لاینر ها دانه دانه جدا می شوند

۵. در مرحله بعد، روی هر لاینر یک کد حک می شود.

این کد به حفره و پرس مورد استفاده برای ساخت لاینر و جعبه پلاستیکی ای که از آن ساخته شده است، بازمی گردد.

روی هر لاینر یک کد حک می شود.
روی هر لاینر یک کد حک می شود.

۶. سپس لاینر ها را در دستگاهی به نام کلریناتور به خوبی می شویند. این مرحله “چسبندگی” لاستیک را از بین می برد. سپس برای خشک کردن آنها از چرخه حرارت استفاده می کنند.

لاینر ها را در دستگاهی به نام کلریناتور می شویند.
لاینر ها را در دستگاهی به نام کلریناتور می شویند.

۷. لاینرهایی که نیاز به هواگیری دارند به مرحله بعدی می روند. لاینرها روی یک تسمه نقاله قرار می گیرند و توسط اپراتور به دستگاه لیزر وارد می شوند. در این مرحله، یک سوراخ در لاینر ایجاد می شود. سپس در مرحله بعدی، روان کننده به داخل سوراخ اضافه می شود.

لاینرها روی یک تسمه نقاله قرار می گیرند
لاینرها روی یک تسمه نقاله قرار می گیرند.

۸. تمام لاینرها سپس بسته بندی می شوند. لاینرها یک بار دیگر بررسی می شوند و سپس در گروه های ۵۰ تایی بسته بندی می شوند. هر جعبه با شماره قطعه برچسب گذاری شده است تا بتوان آن را ردیابی کرد.

تمام لاینرها سپس بسته بندی می شوند.
تمام لاینرها سپس بسته بندی می شوند.

۹. در آخرین مرحله یک تکنسین کنترل کیفیت چندین جعبه لاینر را رندوم باز می کند و برچسب ها و همه‌ی لاینر ها را می شمارد و بررسی می کند. پس از تایید، جعبه های حاوی لاینرها برای توزیع کنندگان در سراسر کشور و جهان ارسال می شود.

تولیدکنندگان برتر لاینر در جهان:

برندهای زیادی لاینر تولید می کنند اما همانطور که ذکر کردیم لاینرها از مهم ترین قطعات در دستگاه شیردوشی هستند، درنتیجه باید در انتخاب آنها دقت زیادی به خرج دهید.

در اینجا می خواهیم بهترین تولیدکنندگان و برندهای لاینر را معرفی کنیم.

  1. دلوال (DeLaval)
  2. ملاستی (Melasty)
  3. کینگستون (kingston)
  4. اِنکا (Enka)
  5. میلکرایت (Milkrite)
  6. بوماتیک (BouMatic)
 

برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.