آیا می‌دانید زنبورها چگونه عسل تولید می‌کنند؟ آیا برداشت عسل کاری انسانی است؟

زنبورها چگونه عسل تولید می‌کنند
زنبورها چگونه عسل تولید می‌کنند

زنبورها چگونه عسل تولید می‌کنند؟

برخلاف بسیاری از زنبورهای دیگر، گونه‌های زنبور عسل در زمستان به خواب زمستانی فرو نمی‌روند. در عوض، فعالیت خود را در کندوهای خود ادامه می‌دهند. در سردترین ماه‌ها، زنبورهای عسل دور هم جمع می‌شوند تا گرم بمانند و با مواد شیرینی که از هفته‌ها قبل احتکار کرده‌اند زنده بمانند. نام آن ماده عسل است.

به گفته زیست شناسان دانشگاه ایالتی آریزونا، همه زنبورهای کندو از عسل سود می‌برند، اما وظیفه تولید عسل بر عهده زنبورهای کارگر زن است. (برای خواندن اطلاعات جالب در مورد زنبورها اینجا کلیک کنید.) این زنبورهای جوینده قبل از بازگشت به کندو شکم خود را با شهد گل‌ها پر می‌کنند تا آن را به عسل تبدیل کنند. زنبورهای نر که حدود ده درصد جمعیت کندو را تشکیل می دهند، قبل از ترک کندو برای جفت گیری، زندگی خود را با خوردن این عسل می‌گذرانند.

عوامل زیادی وجود دارد که تعیین می کند یک کلنی زنبور عسل برای یک دوره زمستانی به چه مقدار عسل نیاز دارد. به گفته مجله ایتالیایی علوم حیوانات، این موضوع بستگی به آب و هوای محل زندگی زنبورها، میزان تهویه کندو و تعداد و نوع زنبورهای کندو دارد. زنبورهای عسل تا زمانی که تمام سلول‌های کندوشان پر شود به تولید عسل ادامه می‌دهند.

آناتومی بدن زنبور عسل:

همانطور که احتمالا می‌دانید زمانی که عسل تولید می‌شود، ماندگاری بسیار بالایی دارد. بر اساس گزارش مجله علوم زیستی عربستان سعودی، زنبورهای عسل محتوای آب موجود در عسل را کاهش می‌دهند و شکر اضافه می‌کنند که این امر توانایی باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را برای رشد در آن محدود می‌کند و آن را از بین می‌برد. قبل از اینکه شهد تبدیل به عسل شود، وارد معده زنبور عسل می‌شود. آنزیمی در معده زنبورها به نام گلوکز اکسیداز، شهد را می شکند و باعث تولید عسل می‌شود.

مشاهده کنید
زنبور های عسل در 60 سال گذشته 85 درصد افزایش یافته اند.

آناتومی زنبور عسل برای جمع آوری و انتقال عسل مناسب است. برای شناخت بیشتر اجزای بدن زنبور عسل اینجا کلیک کنید.

آناتومی زنبور عسل

تولید داخل کندو:

به گفته رادیو عمومی مونتانا (MTPR) یک زنبور ممکن است قبل از اینکه معده‌اش از عسل کامل پر شود، نیاز به بیش از ۱۰۰۰ گل داشته باشد! زمانی که این امر محقق شود، برای شروع فرآیند عسل‌ سازی به کندو بازمی‌گردد.

زنبور شهد عسل را می‌گیرد و عسل دهان به دهان بین زنبورهای کندو منتقل می‌شود تا رطوبت آن کاهش یابد. طبق RSPB، هر زنبور شهد را حدود نیم ساعت می‌جود.

گاهی اوقات، شهد  می‌تواند قبل از انتقال به زنبور دیگر در یک سلول خالی در کندو قرار بگیرد. بر اساس مجله فیزیولوژی تطبیقی، دمای یک کندو می‌تواند به بیش از ۹۱ درجه فارنهایت (۳۳ درجه سانتیگراد) برسد که این موضوع به تبخیر مقداری رطوبت از شهد در حین ذخیره کمک می‌کند.

بر اساس گزارش ژورنال علوم زیستی جهانی، وقتی رطوبت شهد از ۷۰ درصد به حدود ۲۰ درصد کاهش یابد، تبدیل به عسل می‌شود. عسل در سلول‌های داخل کندو تا زمانی که نیاز باشد ذخیره می‌شود.

همانطور که لارو زنبورهای جدید در سلول‌های جداگانه رشد می‌کنند، سلول‌های عسل با عسل پر می‌شوند تا برای ورود زنبورهای جدید آماده شوند. وقتی لارو زنبورها رشد کردند و از سلول‌هایشان بیرون آمدند، زنبورهای عسل با عسل سرشار از انرژی که جمع آوری کرده‌اند به آنها تغذیه می‌کنند. عسل با گرده گل‌ها مخلوط می‌شود تا “غذای زنبور عسل” را برای مواد مغذی اضافی (پروتئین، کربوهیدرات، چربی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها) تشکیل دهد.  این “غذای زنبور عسل” آمیزه‌ای زرد فام از گرده گیاهان و عسل است که زنبوران برای نوزادان خود می‌سازند.

مشاهده کنید
نحوه شناسایی زنبور ملکه چگونه است؟ و رنگ علامت گذاری را انتخاب کنیم؟

 

آیا باید عسل را برداشت کنیم؟

برای تولید عسل موجود در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها، زنبورداران عسل تهیه شده از زنبورها در کندوهای مصنوعی را برداشت می‌کنند. اما این موضوعی است که به طور گسترده مورد بحث قرار دارد که نگهداری زنبور عسل چه تاثیری بر تولید عسل، محیط زیست و خود زنبورها دارد؟

بر اساس گزارش مجله اطلاعات کشاورزی و غذایی، زنبورها می‌توانند بیش از آنچه برای حفظ کلنی خود در طول دوره زمستان نیاز دارند، عسل تولید کنند. بنابراین بسیاری از زنبورداران بر این باورند که استفاده از مازاد آن به نفع انسان ضرر کمی به رفاه زنبورها وارد می‌کند. برخی دیگر ادعا می‌کنند که زنبورها بیش از حد کار می‌کنند، زیرا باید حجم بیشتری از عسل را برای جایگزینی عسلی که برداشته شده است، درست کنند. علاوه بر این، هنگامی که عسل زنبورها گرفته می‌شود و با یک جایگزین قند عوض می‌شوند، زنبورها مانند زنبورهای عسل وحشی تغذیه نمی‌شوند.

هنگامی که زنبورها به دنبال شهد می‌گردند، موهای بدنشان به گل‌ها برخورد کرده و گرده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. زنبورها هنگام پرواز بین گیاهان گرده‌ها را منتقل می‌کنند و به گونه‌های گل کمک می‌کنند تا تولید مثل کنند. به همین دلیل است که محافظت از جمعیت زنبورها بسیار مفید است.

به گفته دانشگاه کمبریج، برداشت زنبورهای عسل تعداد زنبورهای یک منطقه را افزایش می‌دهد، اما از آنجایی که این زنبورهای اهلی با دیگر گونه های زنبورهای بومی رقابت می‌کنند، منابع گل محدود می‌شود و در نهایت می‌تواند باعث از بین رفتن سایر گونه‌های زنبور عسل شود. گونه‌های مختلف زنبور عسل گل‌های خاصی را هدف قرار می‌دهند، بنابراین تعادل زنبورهای عسل و سایر گونه‌ها در بقای طولانی مدت گونه‌های گیاهی و حشرات ضروری است.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.