چرا باید از بزدوش برای دوشیدن شیر بز استفاده کرد؟

چرا باید از بزدوش برای دوشیدن شیر بز استفاده کرد؟
چرا باید از بزدوش برای دوشیدن شیر بز استفاده کرد؟

در گذشته‌ای نه چندان دور برای دوشش دام از نیروی انسانی استفاده میشد که بسیار پر هزینه به شمار میرفت. شیردوشی به روش دستی به دلیل تلف کردن زمان بیشتر و غیر بهداشتی بودن باعث شد دستگاه های شیر دوش مکانیکی وارد بازار شوند.

با توجه به نقش مهم شیر در زندگی روزمره انسان ها و مصرف زیاد آن، بدون شک تغییر شیوه شیردوشی از حالت سنتی به صنعتی و پیشرفته در بالا رفتن راندمان و سرعت کار و رعایت بهداشتی شیر بسیار تاثیرگذار بوده است. 

شیردوش چیست و چه انواعی دارد؟

شیردوش ها به دو دسته شیردوش ثابت و شیردوش سیار تقسیم می شوند. شیردوش ثابت نیاز به نصب طولانی دارد. و باید از فرد متخصص جهت نصب آن استفاده کرد. و با برای گاو داری های بزرگ با تعداد دام بالا مورد استفاده قرار می گیرد. ولی شیردوش های سیار نیاز به نصب طولانی ندارند. و از قابلیت حمل آسان برخوردارند. و استفاده آن اغلب برای افرادی که تعداد کمی دام دارند، متداول تر است. 

آیا با دستگاه شیردوش گاو می توان شیر گوسفند و یا بز را نیز دوشید؟

خیر، اگر چه شکل و طراحی کلیه دستگاه های شیردوش یکسان است. اما این دستگاه ها در بعضی تجهیزات تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. برای مثال سایز سرپستان گاو، گوسفند و بز کاملا متفاوت است. و هر کدام می بایست با لاینر مخصوص همان دام دوشیده شوند. استفاده از شیردوش دام دیگر سبب میشود لاینر به خوبی سرپستان ها را در بر نگیرد و فرایند دوشش ناقص انجام شود. و یا به علت بزرگ تر بودن سرپستان نسبت به قطر داخلی لاینر، فشار زیادی به تیت ها وارد گردد. و صدمات جدی به سیستم پستانی وارد شود.

مشاهده کنید
بررسی جامع ورم پستان در گاوها

در نتیجه از بزدوش می توان برای دوشیدن شیر بزهای کوچک یا بزهای بزرگ با پستان کوچکتر استفاده کرد. بزدوش ها باید از نظر سایز مناسب برای بزها و مکش کافی برای جریان یافتن شیر آزمایش شوند.

بزها می توانند موجوداتی لجباز و حرف گوش نکنی باشند و در نتیجه دوشیدن شیر آنها می تواند به کاری طاقت فرسا تبدیل شود. در نتیجه برخی از افراد مبتکر ایده استفاده از پمپ پستان را امتحان کرده اند تا فرآیند شیردوشی را آسان تر و روان تر کنند.

در اینجا ما میخواهیم به شما توضیح دهیم که بزدوش دقیقا چگونه کار می کند.

چرا برای دوشیدن شیر بز باید از بزدوش استفاده کنید؟ 

دوشیدن شیر بزها بدون استفاده از بزدوش معضلاتی دارد که در اینجا مواردی از آنها را ذکر خواهیم کرد.

۱. آنها حیوانات کوچکتری نسبت به گاو هستند.

این امر باعث می شود برای بالا بردن بز از سطح زمین نیاز به ساختن یک سطح شیب دار داشته باشیم. یا فردی که شیردوشی را انجام می دهد باید بسیار پایین بنشیند تا تسلط روی بز داشته باشد.

۲. آنها پستان های کوچکتری دارند.

پستان های کوچکتر در بزها در مقایسه با گاوهای شیرده، شیردهی بزها را سخت‌تر می‌کنند و باعث می‌شوند دست‌های شما خیلی سریع تر خسته شوند.

چرا برای دوشیدن شیر بز باید از بزدوش استفاده کنید؟ 

۳. دوشش شیر بزهای مینیاتوری و کوچک بسیار سخت است.

بسیاری از گونه‌های بز کوتوله، پستان های بسیار کوچکی دارند که شیردهی با دست را برای شیردوش دشوار می کند.

۴. تسلط یافتن بر روی تکنیک شیردوشی با دست بسیار سخت است.

دوشش بزها به تکنیک متفاوتی نسبت به شیردوشی گاو نیاز دارد. کسی که کار شیردوشی را انجام می دهد ممکن است برای تسلط بر تکنیک های مختلف دچار مشکل شود.

مشاهده کنید
انواع مختلف فسفر غذایی برای دام و طیور

۵. چالش های فیزیکی با بز.

شیردوش اگر قدرت و مهارت کافی نداشته باشد، ممکن است بز به او صدمات جسمی وارد کند.

به دلیل تمام موارد گفته شده در بالا، استفاده از بزدوش برای دوشیدن شیر بهترین راه حل برای فرد شیردوش و خود بز است. برای خواندن در مورد نحوه دوشیدن بز با استفاده از دستگاه بزدوش اینجا کلیک کنید.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.