استرس در گاو

استرس در گاو
به عنوان بخشی از واکنش استرس یک حیوان ،باید گفت که بدن او کورتیزول را آزاد می کند ، هورمونی که انرژی لازم را برای کمک به حیوان در فرار از فشار روانی فراهم می کند. اگر استرس ادامه پیدا کند ، سلامت حیوان آسیب می بیند و با خطر جدی روبرو می شود.

استرس در گاو تحت چه عاملی است؟
عوامل مختلفی ممکن است گاو را تحت فشار قرار دهد و منجر به کاهش سیستم ایمنی بدن و حساسیت به بیماری های مختلف شود. به عنوان مثال انتقال حیوانات جوان از مرتع به گلزارها ممکن است منجر به کوکسیدیوز شود.

هموستاز تمایل بدن به حفظ یک محیط داخلی پایدار در پاسخ به تغییرات شرایط خارجی است.

به عنوان مثال ، در یک روز بسیار گرم ، یک حیوان به طور غریزی با نگه داشتن در سایه ، نوشیدن آب بیشتر و خوردن کمتر به دنبال حفظ ثبات است.

 

استرس یک عامل خارجی است که به طور مستقیم بر هموستاز تأثیر می گذارد و در صورت طولانی شدن می تواند نتایج منفی داشته باشد. یک حیوان حتی در حین انجام کارهای عادی و معمولی نیز ممکن است دچار استرس شود و این بیماری را مستعد ابتلا به بیماری می کند.

هنگامی که یک حیوان تحت فشار قرار می گیرد ، کورتیزول ، یک هورمون استروئیدی ، آزاد می شود و این
انرژی (گلوکز) را برای پاسخ “ستیز یا گریز” حیوان تأمین می کند.

بدیهی است که این به نفع حیوان است ، اما استرس مکرر و در نتیجه آزاد شدن کورتیزول بیش از حد می تواند تولید مثل را مختل کرده و حساسیت به بیماریها را به دلیل مصونیت در معرض خطر افزایش دهد.

مشاهده کنید
بررسی جامع ورم پستان در گاوها

دامداران اغلب شکایت خواهند کرد ، به عنوان مثال ، یک واکسن خاص به طور موثر کار نمی کند ، در حالی که حیوان دارای غلظت بالایی از کورتیزول در گردش است و بنابراین نمی تواند پاسخ ایمنی کارآمد داشته باشد.

بیماری های معمولاً مرتبط با استرس عبارتند از: پاستورلوزیس ، مانهیمیا همولیتیکا و کوکسیدیوز. ایمنی یا از طریق واکسیناسیون یا قرار گرفتن مداوم در دوزهای غیر کشنده ایجاد می شود. اما استرس می تواند ایمنی را تا حدی کاهش دهد که حیوان تسلیم بیماری شود.

 

عفونت های ریوی
M haemolytica و Pasteurella multocida پاستورلوزیس) عفونت های ریوی و عامل مهم از دست دادن نشخوارکنندگان است.
پس از تغییر فصلی از دمای گرم به سرد ، آنها اغلب در مراکز آزمایش و تحقیقات گاو نر مشاهده می شوند .

عفونت به ویژه در گاوهای جوان و در حال رشد ، به ویژه در گوساله هایی که پس از از شیر گرفتن در محیط بسته قرار داده می شوند ، رخ می دهد.

M. haemolytica منجر به نوعی ذات الریه می شود ، در حالی که P. multocida باعث ایجاد نوعی برونکوپنومونی می شود. علائم شامل بیماری و بی اشتهایی ناشی از تب است. سرفه کردن و ترشحات بینی. صداهای غیرطبیعی ریه از طریق استتوسکوپ شنیده می شود و میزان تنفس حیوان معمولاً به دلیل عملکرد ضعیف ریه افزایش می یابد.

درمان شامل آنتی بیوتیک است. هرچه حیوان زودتر درمان شود ، شانس زنده ماندن بیشتر است.

مدیریت در کنترل این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است و استرس باید محدود شود. از آنجا که نمی توان شرایط نامساعد آب و هوایی را کنترل کرد ، حیوانات باید خیلی زودتر از دوره های استرس زای انتظار ، واکسینه شوند.

مشاهده کنید
علائم، درمان و راه های پیشگیری از بیماری اسهال ویروسی در گاو چیست؟

با این حال ، تعامل انسان و حیوان قابل کنترل است. به عنوان مثال کارگران دامداری باید در روش های مناسب حمل و نقل آموزش ببینند.

 

کوکسیدیوز
کوکسیدیوز در گاوها به دلیل انگلهای Eimeria ایجاد می شود و در حیوانات جوانی که از چراگاه به مکان های دیگر منتقل می شوند شایع است. حیوانات مبتلا معمولاً با مرگ و میر بالا اما میزان مرگ و میر کم مشاهده می شوند. تولید ضعیف نیز اغلب در حیوانات بهبود یافته رخ می دهد.

علائم شامل اسهال ، همراه یا بدون خون و مخاط است. کمبود آب بدن لاغری و کسالت نیز از دیگر علایم ان است.

این بیماری از طریق مدفوع و دهان منتقل می شود و بنابراین همه حیوانات گله نیاز به درمان با کوکسیدیواستات (سولفانومیدها ، سولفادیمیدین ها یا دیکلازوریل) دارند. این امر به ویژه در شرایط غیر بهداشتی بسیار مهم است. حیوانات مبتلا همچنین برای جلوگیری از کمبود آب بدن و جایگزینی مواد معدنی و الکترولیت ها باید مایعات اضافی دریافت کنند