علل ایجاد شدن یبوست در سگ‌ ها و راه جلوگیری از آن چیست؟

علل ایجاد شدن یبوست در سگ‌ ها
علل ایجاد شدن یبوست در سگ‌ ها
حیوانات خانگی (پت)

علل ایجاد شدن یبوست در سگ‌:

یبوست در توله‌ سگ ها معمولا پس از یک یا دو روز رفع می‌ شود. اگر توله شما به سختی مدفوع می‌کند یا مدفوعش به شکل تکه‌های کوچک است احتمالا به یبوست دچار است.

یبوست علل بسیاری دارد و اکثر آن‌ها با روش‌ های آسان و خانگی قابل رفع هستند.

۴ دلیل بروز یبوست در توله‌ ها چیست؟

۱. کمبود فیبر:

رژیم غذایی تولهٔ شما باید دارای مقدار معین و کافی فیبر باشد. به توله خود غذا‌ های درجه یک مخصوص توله‌ ها را باید بدهید. خرید غذا‌های درجه یک به خصوص در سن کم و تولگی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در سلامتی آنها تاثیر بسزایی دارد.

۲. کمبود آب:

کمبود آب در بدن توله مهم‌ترین دلیل یبوست است. به تولهٔ خود آب بیشتری بدهید و غذا‌های مرطوب کنسروی را با غذای خشک او مخلوط کنید.

۳. خوردن مواد غیر قابل هضم:

برخی از توله‌ها مواد غیر قابل هضمی مانند استخوان، مو، جوراب و… را می‌خورند. این مواد به آسانی از دستگاه گوارشی نخواهند گذشت و امکان انسداد روده نیز وجود دارد. در صورتی که مطمئن شدید که توله شما ماده غیر قابل هضمی را خورده است و یبوست به همراه استفراغ و احساس تشنگی شدید دارد، او را باید سریعا به نزد دامپزشکش ببرید.

۴. کمبود فعالیت:

توله خود را حداقل ۴ بار در روز به گردش ببرید. فعالیت برای یک توله در حال رشد امر بسیار مهمی است و برای سلامتی اش واقعا موضوع مهمی است.

راه های پیشگیری از یبوست در سگ‌ ها چیست؟

بهترین راه برای پیشگیری از بروز یبوست در سگ‌ها استفاده از یک رژیم غذایی کامل برای سگ شما می باشد. رژیم‌های غذایی خاصی موجب بروز یبوست در سگ‌ها می‌شوند. برای مثال می‌توان به رژیم‌هایی که شامل غذا‌های بسیار خشک و یا غذا‌ هایی که دارای میزان کمی فیبر هستند اشاره کرد.

مشاهده کنید
در رژیم غذایی سگ ها دقیقا چه میزان پروتئین باید وجود داشته باشد؟

در صورتی که یبوست در سگ بسیار جدی است و به حالتی مزمن تبدیل شده تغییر رژیم غذایی برای درمان او کافی نیست و باید او را نزد دامپزشکش ببرید.

۱. فیبر:

فیبر‌ برای روند هضم غذا در بدن سگ‌ ها ضروری هستند. رژیم‌های غذایی که میزان فیبر در آن‌ها پایین است و دارای پروتئین و چربی بسیاری هستند، می‌توانند عامل بروز یبوست در سگ‌ ها باشند.
سگ خود را به خوردن مواد دارای فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه و غلات عادت دهید، حتی شما می‌توانید از میوه‌ها به عنوان خوراکی‌های تشویقی نیز برای سگ خود استفاده کنید.

۲. غذا‌های مرطوب:

اگر سگتان در معرض ابتلا به یبوست است، می‌توانید دادن غذا‌های مرطوب به او را آغاز کنید. غذا‌های مرطوب به روند هضم غذا کمک می‌کنند و از ابتلای سگ به بیماری‌های کلیوی نیز جلوگیری می‌ کنند.

اگر می‌خواهید حیوان شما دندان‌های سالمی نیز داشته باشد می‌توانید غذای خشک او را با غذا‌های مرطوب مخلوط کنید و سپس به او بدهید.

۳. ماست و روغن زیتون:

اضافه کردن ماست به رژیم غذایی سگ از بروز یبوست پیشگیری می‌ کند. ماست، دارای پروبیوتیک است که کمک بزرگی به هضم غذا در بدن سگ می‌ کند. در صورتی که سگت شما به ماست حساسیت دارد می‌ توانید روزی یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را به غذای او اضافه کنید.

۴. آب:

آب یکی از مهم‌ترین اجزای رژیم غذایی سگ‌ ها و حتی ما انسان ها می باشد. آب به سلامتی سگ‌ها کمک می‌ کند و همچنین به سلامت پوست آن‌ها نیز می انجامد. یکی از علت‌های بروز یبوست در سگ‌ها ننوشیدن آب کافی توسط حیوان است. به یاد داشته باشید که روزانه برای سگ آب تازه بریزید و اگر می‌توانید مقداری آب لیموی تازه (به مقدار خیلی کم) به آن اضافه کنید.

مشاهده کنید
چرا گربه ها خرخر می کنند؟ این صدا نشان دهنده چه چیزی است؟

شما می‌توانید با نیشگون گرفتن پوست سگ خود وضعیت میزان آب بدن او را متوجه شوید. در نتیجه اگر سه ثانیه پس از نیشگون گرفتن پوست سگ به حالت عادی خود برگشت میزان آب بدن او کافی است ولی اگر زمان بیشتری طول کشید تا پوست به حالت عادی برگردد سگ به آب بیشتری نیاز دارد.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.