آشنایی با تغذیه مناسب سگ

حیوانات خانگی (پت)

آشنایی با تغذیه مناسب سگ

اجزای غذای حیوانات خانگی

در ابتدا باید گفت غذاهای حیوانات خانگی و رژیم های غذایی طبیعی تأثیر به سزایی در بهداشت و فیزیولوژی حیوانات خانگی دارد. مواد تشکیل دهنده غذای حیوانات حداقل به مواد نگهدارنده طبیعی نیاز دارد.

منظور از مواد نگهدارنده طبیعی همان مواد تشکیل دهنده از جمله گوشت، میوه و سبزیجات است. در مواد طبیعی به شدت از مواد فرآوری شده مانند غلات تصفیه شده، منابع فیبر و محصولات جانبی باید دوری کرد.

گنجاندن مواد غذایی کامل در غذاهای حیوانات خانگی برخلاف مواد تکه تکه شده ممکن است منجر به غلظت مواد مغذی بیشتر از جمله عناصر غذایی گیاهی شود. همچنین در صورتی که مواد متشکله غذای حیوانات خانگی به خوبی بررسی شود می تواند بر قابلیت هضم و ایمنی بدن حیوانات تاثیرگذار باشد که این امر در مورد قالب های محصول جدید غذای حیوانات از اهمیت زیادی برخوردار است.

متابولیسم و فیزیولوژی حیوانات خانگی

اساس تغذیه رژیم های طبیعی در حیوانات، تأمین نیازهای غذایی و همسویی با توانایی های فیزیولوژیکی برای ارتقاء سلامت در حیوانات است. باید در نظر داشت هم سگ و هم گربه توانایی آنزیمی (مالتاز، ساکارز و لاکتاز) در هضم کربوهیدرات ها را دارند. طبق نظریه های مختلف گربه ها قادر به هضم گلوکز، ساکاروز، لاکتوز و نشاسته هستند، همچنین آنها دارای فعالیت آنزیمی کمتری برای هضم کربوهیدرات در مقایسه با سایر گونه ها هستند. البته مصرف زیاد کربوهیدراتها باعث اختلالات گوارشی مانند اسهال، نفخ و … در حیوان می شود.

سگها به نسبت انسان این توانایی را دارند که اکسیداسیون چربی را افزایش می دهند و در زمان استراحت و هنگام ورزش دو برابر انرژی از اکسیداسیون چربی تولید می کنند. با این حال سگها مانند انسان بعد از یک وعده غذایی پاسخ های مشابه ارائه می دهند.

متابولیسم گربه ها به جای اینکه با گلوکز سازگار باشد با گلوکونئوژنز سازگار است مانند عدم فعالیت گلوکوکیناز در کبد و فعالیت هایی همچون کربوکسیلاز پیروات، فروکتوز، فسفاتاز در گربه در مقایسه با سگ. با این اوصاف غلظت متوسط کربوهیدرات در رژیم غذایی گربه ها مضر است.

غذای حیوانات خانگی نیاز به مواد مغذی نگهدارنده دارند، که البته دارای مزایایی هم می باشد مانند رژیم های غذایی با پروتئین بالا.

توصیه بهداشت جهانی

مسئولان بهداشت جهانی به صاحبان حیوانات خانگی نسبت تغذیه آنها توصیه می کنند که رژیم غذایی سگ و گربه می بایست طبق رژیم اجدادی آنها باشد بطور مثال برای سگها استفاده از پروتئین بالاتر و چربی و کربوهیدراتهای کمتری توصیه می شود. در مورد گربه ها نیز به همین منوال است.

مشاهده کنید
در رژیم غذایی سگ ها دقیقا چه میزان پروتئین باید وجود داشته باشد؟

برای تغذیه حیوانات خانگی یکی از اصول مهم استفاده از غلظتهای بالای پروتئین حیوانی است، زیرا بر پایداری محیطی رژیم غذایی تأثیر منفی می گذارد. گنجاندن کربوهیدرات در غذاهای حیوانات خانگی با کاهش تأثیرات زیست محیطی غذاهای حیوانات خانگی همراه است که علاوه بر سلامت حیوانات خانگی و همچنین نیازهای تغذیه ای با مفهومی به نام پایداری تغذیه ای نیز مطابقت دارد.

مواد تشکیل دهنده غذای حیوانات خانگی

غذاهای حیوانات اهلی مانند سگ و گربه براساس محتوای مواد مغذی فرموله شده اند. چرا که حیوانات نیازهای خاصی به مواد مغذی دارند نه مواد تشکیل دهنده آن. تولیدکنندگان این صنعت در نظر دارند که برای تولید غذاهای حیوانات اهلی و خانگی از مواد کاملی مانند موارد زیر استفاده کنند.

  • غذاهای گوشتی فشرده شده
  • غلات کامل به جای غلات تصفیه شده
  • ترکیبات میوه و سبزیجات

تصفیه و فشرده شده این مواد، غذای کاملی برای حیوانات خانگی هستند.

بدین ترتیب تمام مواد تشکیل دهنده دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی هستند.

این مواد تشکیل دهنده که برای سلامتی حیوانات هم بسیار مفید هستند احتمالاً به علاقه به غذاهای حیوانات خانگی طبیعی توسط صاحبان حیوانات خانگی بستگی دارد و از این رو افزایش تقاضای بازار برای مواد کامل در غذاهای خانگی حیوانات کمک کرده است.

فواید غذای حیوانات

مواد مغذی گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات برای سلامتی حیوانات بسیار مفید است و از خطر ابتلای آنها به سندرم متابولیک و تکثیر سلولهای سرطانی در بدن حیوانات جلوگیری می کند.

غلات کامل نیز از فرمولهای غذایی حیوانات خانگی هستند که دارای فواید بسیار زیادی می باشند. مانند کربوهیدرات های قابل هضم و فیبر غذایی که تأمین کننده نیازهای اولیه بدن آنهاست. غلات سبوس دار یکی از منابع اصلی غذای حیوانات است. همچنین برنج قهوه ای در صنعت غذاسازی حیوانات خانگی نقش زیادی دارد.

پس میوه، سبزیجات، غلات (گندم، ذرت و پودر لوبیای قرمز) حاوی عناصر غذایی گیاهی بی نظیر و ریز مغذی هایی هستند که قابلیت هضم و مقبولیت بسیار خوبی در رژیم غذایی سگ ها دارد. همچنین مواد فوق در رژیم غذایی حیوانات نیز بسیار موثر هستند.

مواد تشکیل دهنده و فرآوری شده محصول

بسته به روش فرآوری و نتایج اندازه گیری شده، فرآوری می تواند بر ارزش غذایی تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. بطور مثال: درجه ژلاتینه شدن نشاسته گندم و لیزین در رژیم غذایی سگ با افزایش دمای اکستروژن ارتباط مستقیم دارد.

مشاهده کنید
آیا سگ ها می توانند بستنی بخورند؟ بستنی چه ضررهایی برای سگ شما دارد؟

روش فرآوری با تأثیر بر میزان رطوبت محصول نهایی بر ارزش غذایی تأثیر می گذارد. از دیدگاه صنعت غذایی غذاهایی با رطوبت بهتر از غذاهای خشک است. شواهد نشان می دهد زمانی که سگها از غذاهای مرطوب استفاده می کنند دستگاه گوارششان سالم تر از زمانی است که از غذاهای خشک استفاده می کنند.

روش فرآوری همچنین تأثیر مهمی در ایمنی مواد غذایی حیوانات هم دارند، با توجه به پردازش مواد غذایی، غذاهای خام غیر پاستوریزه با فلسفه تغذیه حیوانات خانگی همسو نیست.

خیلی از محققان دام و حیوانات خانگی، معتقدند استفاده حیوانات از گوشت خام در تغذیه روزانه خطراتی همچون بیماری متابولیک را به همراه دارد. بیماری مانند پرکاری تیروئید در رژیم غذایی سگهایی که از رژیم های غذایی استخوانی و غذایی خام تغذیه می کنند گزارش شده است که با تغذیه غذای حیوانات خانگی معکوس است.

آینده تغذیه حیوانات خانگی

بخش طبیعی غذای خانگی تولید شده در سالهای اخیر با تقاضای مصرف کننده رشد کرده است. افزایش تقاضا برای این محصولات بر این باور مشتری استوار است که این محصولات از کیفیت و ایمنی بالایی برخوردارند و از موادی ساخته شده اند که متناسب با مفهوم طبیعی هر فرد هستند و از مزایای عملکردی سلامتی نیز برخوردارند. سازمانهایی مانند AAFCO و FEDIAF برای مواد غذایی طبیعی خانگی توصیف شده است.

البته اکثر مصرف کنندگان برداشت های خاص خود را نسبت به این موضوع دارند. برخی از شرکتهای غذایی حیوانات خانگی فرمول بندی رژیم غذایی بر اساس استدلال و شناختی که از سگها و گربه ها دارند در نظر می گیرند. فرصت های آینده همچنین می تواند شامل ادغام پایداری با غذاهای طبیعی حیوانات خانگی باشد. این چالش مطابقت با تقاضای مصرف کننده و تأمین تغذیه طبیعی حیوانات خانگی است در حالی که تأثیر آن بر محیط زیست را کاهش می دهد. با روند فزاینده انسان شناسی حیوانات خانگی و علاقه به رژیم های غذایی اجدادی یا همان غریزی حیوانات، چالش های مورد علاقه ویژه بخش غذایی طبیعی حیوانات خانگی شامل رقابت با زنجیر غذایی انسان و استفاده زیاد از منابع پروتئین حیوانی است.

بنابراین آنچه مهم است استفاده از مواد گوشتی، گیاهی، غلات و… فشرده شده برای غذای حیوانات خانگی است، که در این امر و مسیر می بایست به سیستم بدن حیوانات نیز توجه لازم شود.