چه غذایی به مرغ ها ندهیم: ۹ غذایی که مرغ ها نباید بخورند

یکی از سرگرم کننده ترین کارها برای کسانی که مرغ و جوجه دارند این است که خوشحالی و هیجان جایزه یا خوراکی جدید دادن به جوجه هایشان را تماشا کنند.

دادن ته مانده های غذا یا خوراکی های داخل باغچه به مرغ ممکن است جالب باشد. چون در اکثر موارد، مرغ ها معده آهنین دارند.

جوجه ها می توانند بسیاری از مواد غذایی مختلف را بخورند. (فراموش نکنید که آنها همه چیزخوار هستند، بنابراین آنها هم گوشت و هم سبزیجات دوست دارند.)

این می تواند برای صاحبان آنها وسوسه برانگیز باشد که مقداری از باقیمانده‌ی غذا را در ظرف غذای آنها بریزید.

اما مرغ ها به همان اندازه که سخت جان هستند، هنوز هم چیزهایی وجود دارد که نمی توانند و نباید بخورند. به غیر از موارد زیر که ذکر می‌کنیم، تقریباً می توانید به جوجه های خود هرچه می‌خواهید بدهید.

غذا‌هایی که نباید به مرغ‌هایتان بدهید :

  1. سیب زمینی

 در مورد سیب زمینی مرز باریکی وجود دارد زیرا به طور کلی، مرغ ها می توانند سیب زمینی رسیده و پخته مصرف کنند. با این وجود، آنها نمی توانند سیب زمینی خام سبز بخورند، زیرا حاوی سولانین است که برای مرغ بسیار کشنده است.

 وقتی صحبت از سیب زمینی می شود، ممکن است بهتر باشد که دچار خطا نشوید و هرگز آنها را (در صورت نپختن) به جوجه های خود ندهید.

  1. پیاز

 پیاز حاوی تیوسولفات است که می تواند گلبول های قرمز خون را از بین ببرد و باعث کم خونی مرغ ها شود. گیاهان دیگر این خانواده (آلیوم) شامل موسیر، پیازچه و پیاز کوهی می‌شود.

 سیر نیز یکی از اعضای خانواده آلیوم است، اما مصرف آن برای مرغ بی خطر است زیرا نسبت به گیاهان دیگر این خانواده، تیوسولفات کمتری دارد.

  1. مارچوبه

خب، این نوع گیاه در واقع نوعی طعم و مزه برای شماست، نه مرغ ها.

مارچوبه باعث تغییر طعم و بوی مواد می شود. در نتیجه باعث همین اتفاق در تخمِ مرغ نیز می شود. بدین معنا که اگر مرغ مقداری مصرف کرده باشد، شما نیز قطعاً طعم مارچوبه را خواهید چشید.

این گیاه خوشمزه بهاری برای جوجه ها مضر نیست، اما به طور کلی، آنها به هر حال واقعاً علاقه ای به خوردن مارچوبه ندارند.

  1. گیاهان Nightshade یا تاجریزی (گیاهان از رسته ی solanum)

اگرچه می‌دانیم که بعضی از این گیاهان سمی هستند، اما گیاهان دیگری نیز در این گروه قرار می‌گیرند که برای مرغ ها کشنده هستند.

مشاهده کنید
همه چیز درباره آنچه که باید راجع به نوک چینی طیور بدانید.

 برخی از این گیاهانی که زیر دسته nightshade محسوب می شوند عبارتند از:

 گوجه فرنگی (نرسیده و کال)

 بادمجان

 فلفل

همه این سبزیجات همانند سیب زمینی حاوی سولانین هستند و می توانند برای مرغ ها خصوصاً در حالت خام بسیار سمی باشند.

با تمام توان خود سعی کنید مرغ ها را از تمامی قسمت های این گیاهان دور نگه دارید.

با این حال، جوجه های شما اغلب بهتر می دانند و چیزی سمی نخواهند خورد. اما شما هرگز این گیاهان را در ظرف غذای مرغ ها نگذارید..

یک جمله در مورد گوجه فرنگی: گوجه فرنگی مورد علاقه اکثر پرندگان خانگی و وحشی است. همچنین جز سبزیجاتی است که به راحتی می‌توان درباغ پرورش مرغ نیز کاشت و نگهداری از آن بسیار راحت است.

جوجه ها می توانند گوجه فرنگی رسیده را بخورند و خواهند خورد. در این مرحله، هرچند به عنوان یک میان وعده کوچک به طور کلی بی خطر هستند.

  1. آووکادو

 کل آووکادو از جمله برگهای آن برای مرغ ها سمی هستند. اگر آووکادو در باغ پرورش می دهید، بهتر است مرغ ها را از این گیاه دور نگه دارید.

هرگز به مرغ ها پس مانده های آووکادو یا گوآکامولی (خمیر یا سس به دست آمده از آووکادوی له شده) ندهید. زیرا آنها حاوی سمِ persin هستند که باعث اختلال در عملکرد قلب و تلف شدن پرنده در طی ۴۸ ساعت می شود.

این مورد فقط مختص مرغ نیست، بنابراین آووکادو را از پرندگان دیگر و حتی از برخی پستانداران دور نگه دارید.

  1. لوبیای خشک یا خام

 حیرت انگیز است که لوبیای خشک حاوی یک آفت کش طبیعی است که می تواند مرغ شما را به کام مرگ بیاندازد. برخی می گویند لوبیا پخته شده برای مرغ بی خطر است. ممکن است درست باشد، اما کار از محکم کاری عیب نمی کند. احتیاط شرط عقل است.

 مرغی که لوبیای خشک یا خام مصرف کرده می تواند ظرف چند ساعت بمیرد. بنابراین هرگز لوبیا به مرغ های خود ندهید.

  1. هر چیزِ کپک زده، کهنه یا فاسدی

 اگر خودتان حاضر به خوردن آن نیستید، آن را به مرغ های خود ندهید. برخی از کپک ها مشکلی ندارند و مرغ ها را مریض نمی کنند. اما در واقع هیچ راهی وجود ندارد که بتوان تشخیص داد کدام یک از آنها ایمن هستند و کدام یک می توانند باعث بیماری شوند. بنابراین بهتر است از خطر خودداری کنید.

  1. لبنیات

 جوجه ها نمی توانند لبنیات را همانند ما هضم کنند، بنابراین به جای لذت بردن از یک کاسه شیر، به سرعت اسهال می شوند، به خصوص اگر مقدار زیادی مصرف کرده باشند.

مشاهده کنید
برای سالم نگه داشتن پرندگان و مرغ های خود این دستورالعمل ها را دنبال کنید.

 به جز اینکه اسهال بیماری‌ای ناخوشایند است، همچنین می تواند باعث کمبود آب بدن مرغ‌ها شود. قبل از اینکه خیلی دیر شود تشخیص اینکه مرغ دچار کم آبی شده است، دشوار است. بنابراین بهتر است جلوی از دست رفتن مایعات در مرغ ها را بگیرید.

 به عبارت دیگر، هیچ نوع بستنی، شیرینی،بیسکوییت یا شیر را به گله خود ندهید.

  1. شکلات

 اکثر مردم می دانند که سگ ها در اثر مصرف شکلات می توانند بمیرند، اما مرغ ها نیز می توانند این بیماری را داشته باشند. آنچه برای شما یک جایزه ی شیرین است، می تواند باعث یک حادثه قلبی مرگبار برای مرغ شما باشد.

 درست مانند سگ ها، اگر جوجه های شما به صورت تصادفی چند تکه شکلات بخورند، اتفاقی نمیافتد. اما اگر اتفاقی داخل یک کیسه شکلات تلخ بیافتند، در کل داستان دیگری است.

 هرچه شکلات تیره و تلخ تر باشد، سمی تر است.

 

همانطور که می بینید، تعداد انگشت شمار چیزهای شگفت آوری وجود دارد که مرغ ها نمی توانند بخورند. و اگر به هر یک از آنها از این خوراک‌ها داده اید، ممکن است شوکه  شوید که برای آن‌ها سمی هستند.

در دوزها و مقدار کم، اکثر مرغ ها می توانند بدون هیچ زحمتی جان به در ببرند. و اگر مرغ خود را به دلیل غذاهای سمی از دست نداده اید، خود را خوش شانس بدانید.

به طور کلی، مرغ ها چیزی را که می دانند باعث بیماری آنها خواهد شد، نمیخورند. به عنوان مثال آن‌ها از خوردن پیاز دوری می کنند. اما همیشه یک یا دو مرغ وجود دارد که ممکن است این موضوع را دریافت نکرده باشند.

بنابراین قبل از این که شما یا اعضای خانوادتان پس مانده های سفره را به محل نگهداری مرغ‌ها ببرند، مطمئن شوید که شامل چیزهایی که مرغ ها نمی توانند بخورند، نباشد. به این ترتیب که خوراکی های شما باعث شادمانی آن‌ها و نه باعث مشکلات سلامتی شود.