اضافه وزن و چاقی مفرط در گربه ها : بررسی اجمالی

اضافه وزن، چاقی و درد در گربه ها
اضافه وزن، چاقی و درد در گربه ها
حیوانات خانگی (پت)

آیا اضافه وزن و چاقی مفرط واقعا برای گربه ها مشکل ساز است؟

بیش از ۵۰ درصد از گربه ها و سگ ها در آمریکای شمالی دارای اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند. این سطح از چاقی در جمعیت انسانی نیز منعکس شده است. چاقی در حیوانات خانگی در حال حاضر مهمترین بیماری است که صاحبان حیوانات خانگی باید با آن روبرو شوند. و همانطور که می‌دانید اثرات چاقی بسیار گسترده است، زیرا به بسیاری از بیماری‌های دیگر کمک می‌کند و عمر گربه‌ها را کوتاه می‌کند.

چاقی چه مشکلات و بیماری‌های دیگری را می‌تواند بوجود بیاورد؟ 

برای گربه‌های دارای اضافه وزن و چاقی مفرط، یکی از نگرانی‌های اصلی افزایش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت است. علاوه بر این، چاقی خطر و عواقب بیماری قلبی و بسیاری از انواع سرطان را افزایش می‌دهد. اگرچه هنوز یک مطالعه علمی موثق روی گربه‌ها انجام نشده است، اما تحقیقات نشان داده شده است که اضافه وزن و چاقی در سگ‌ها طول عمر آنها را تا دو سال کاهش می‌دهد. بسیار محتمل است که این آمار ترسناک را در مورد گربه‌ها نیز صادق بدانیم.

چاقی به بسیاری از بیماری های دیگر کمک می‌کند و از عمر گربه‌ها نیز می‌کاهد.

اضافه وزن و چاقی در گربه ها حتی شایع تر از دیابت، زمینه را برای آسیب مفاصل و آرتروز (OA) فراهم می‌کند که منجر به درد مزمن می‌شود. یک مطالعه در رابطه با گربه‌هایی که عکس‌برداری با اشعه ایکس داشتند، نشان داد که ۹۰ درصد از گربه‌های ۱۰ ساله و بزرگ‌تر، زوال قابل توجهی در مفاصل متعدد – هم در پاها و هم در ستون فقرات – وجود دارد.

سالها طول می‌کشد تا آسیب مفصلی چنین تغییراتی در عکس اشعه ایکس نمایان شوند. این بدان معناست که گربه‌هایی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، قبل از اینکه بتوانیم شواهد بالینی این آسیب‌ها را مشاهده کنیم، در یک دوره بسیار طولانی به مفاصل آنها آسیب وارد شده است.

مشاهده کنید
پنج روشی که می توانید سگ خود برای فصل سرد آماده کنید.

آیا ارتباط بیشتری بین چاقی/ اضافه وزن و درد وجود دارد؟

تا همین اواخر، دامپزشکان تصور می‌کردند که افزایش درد و التهاب مرتبط با آسیب مفاصل و آرتروز در گربه‌های چاق و دارای اضافه وزن، در درجه اول به دلیل افزایش ساییدگی و پارگی مفاصل است. آنچه اکنون می‌دانیم این است که بافت چربی از نظر بیولوژیکی بسیار فعال است و هورمون‌ها و مواد شیمیایی‌ای ترشح می‌کند که هم باعث ایجاد التهاب و هم باعث افزایش و تقویت آن می‌شود.

سلول‌های چربی هورمونی به نام لپتین تولید می‌کنند که هنگامی که به مفاصل نفوذ می‌کند باعث التهاب می‌شود. علاوه بر این، لپتین ممکن است بر تغییرات استخوانی مرتبط با آرتروز تأثیر بگذارد. در نهایت، التهاب می‌تواند بر پاسخ‌های بدن به هورمون‌های دیگر مانند کورتیزول و انسولین تأثیر بگذارد، تلاش‌های بدن برای خودتنظیمی را نامتعادل کند و بر میزان درد گربه‌ها تأثیر بگذارد.

پیام اصلی مهم این است که چربی به خودی خود به التهاب کمک می‌کند، التهاب بخشی از درد مرتبط با آرتروز و بیماری انحطاط مفصلی است و اضافه وزن یا چاقی مفرط گربه به این چرخه معیوب کمک می‌کند.

چگونه می‌توانم بفهمم گربه من اضافه وزن دارد یا چاقی مفرط؟

مطمئن ترین راه برای ارزیابی وضعیت بدن گربه، معاینه دستی است. سه ناحیه کلیدی بدن برای ارزیابی وجود دارد:

  • درست در پشت تیغه‌های شانه، باید بتوانید تک تک دنده‌ها را به راحتی با صافی انگشتان خود احساس کنید.
  • در انتهای قفسه سینه که قسمت پایین کمر شروع می‌شود، باید یک فرورفتگی واضح – شبیه به شکل ساعت شنی – در طرفین بدن گربه خود احساس کنید.
  • اگرچه برخی از گربه‌ها بین پاهای عقبشان پوست افتاده شده احساس می‌شود، اما شکم واقعی آنها باید کاملا بالا باشد. اگر بخواهید خطی در امتداد شکم از انتهای سینه تا لگن بکشید، زاویه باید بین ۳۰ تا ۴۵ درجه باشد.

اگر همه‌ی این معیارها برآورده شوند، احتمال اینکه گربه شما در وضعیت بدنی خوبی باشد، وجود دارد که به یک سبک زندگی بدون درد کمک می‌انجامد.

مشاهده کنید
چگونگی و علائم بروز اسهال در سگ ها چیست؟
چگونه می‌توانم مطمئن شوم؟

بهترین و اولین قدم برای مطمئن شدن از موضوع، ارزیابی توسط دامپزشک گربه شما است. وزن و وضعیت بدن گربه شما به عنوان پایه (نقطه شروع) در پرونده پزشکی گربه شما ثبت می‌شود. مطمئن شوید که دکتر دامپزشک ارزیابی درد را نیز در آزمایشات انجام خواهد داد. اگر درد وجود داشته باشد، هرچه زودتر تشخیص داده شود، گربه شما سریعتر درمان می‌شود و درد او زودتر از بین می‌رود.

من می‌دانم که گربه من اضافه وزن دارد، چه می توانم بکنم؟

دامپزشک شما بهترین منبع و راهنمای شما برای کاهش وزن گربه است. مقدار خاصی غذا در روز توصیه می‌شود و بر اساس سبک زندگی، راحتی و نیازهای فردی گربه‌تان، راهنمایی در مورد نحوه ارائه و طبخ آن غذا به شما داده می‌شود. اگر شواهدی از آرتروز وجود داشته باشد، کاهش التهاب و درد به گربه شما کمک می‌کند تا فعال‌تر شود، که کاهش وزن مناسب را تسریع می‌بخشد.

جمع بندی:

سلول های چربی به التهاب کمک می‌کنند. التهاب باعث درد می‌شود. بنابراین، داشتن سلول‌های چربی اضافی، گربه‌ها را برای دردناک شدن و دردناک ماندن آن‌ها آماده می‌کند. مسیر موفقیت آمیز کاهش وزن و حفظ وزن شامل مشارکت با دامپزشک شما برای ردیابی نتایج و همچنین مدیریت و کاهش هر گونه درد است. اندازه گیری منظم وزن گربه در مطب دامپزشک مرحله بسیار مهمی در این راه است.

داشتن سلول‌های چربی اضافی به التهاب کمک می‌کند که باعث افزایش درد می‌شود.

هنگامی که وزن و وضعیت بدنی مناسب به دست آمد، دامپزشک شما یک غذا و رژیم روزانه و مقدار هرروزه آنرا تعیین می‌کند.

ارزیابی‌های منظم به ردیابی موفقیت استراتژی‌های مدیریت درد کمک می‌کند و وزن‌کشی‌ها مسئولیت‌پذیری را بوجود می‌آورد و نتیجه بلندمدت را تضمین می‌کند.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.