هر چند وقت یکبار می توان شیر بز را دوشید؟

هر چند وقت یکبار می توان شیر بز را دوشید؟
هر چند وقت یکبار می توان شیر بز را دوشید؟

در حالی که برای اکثر دوستداران لبنیات خیلی رایج نیست، اما شیر بز را می توان به عنوان یک نوشیدنی یا جایگزین شیر گاو مصرف کرد. شیر بز بسیار مغذی است و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مشابه شیر گاو است. حتی جالب است بدانید که برخی از مردم شیر بز را به شیر گاو ترجیح می دهند.

اگر بزهای شیری دارید، حتما طعم شیرین آن را چشیده اید. پس اگر در پرورش بز برای تولید شیر تازه کار هستید یا در فکر اضافه کردن آنها به مزرعه خود هستید، با ماکی کالا مگ همراه شوید تا برای اطمینان از مراقبت ایمن و عواملی که باید به آنها دقت کنید را ذکر کنیم.

هر چند وقت یکبار باید شیر بز را دوشید؟

دفعاتی که می توانید بز خود را شیر دهید بستگی به این دارد که آیا آنها بچه ای برای شیر دادن دارند یا خیر. اگر بز شما به اندازه کافی شیر تولید می کند، اگر فقط یک نوزاد دارد، یا اگر بچه ها را با شیر خشک بزرگ می کنید، می توانید دو بار در روز شیر بز را بدوشید. اگر بچه بز کاملاً به شیر مادر متکی است یا اگر شیر زیادی تولید نمی کند، باید روزی یک بار شیر بز خود را بدوشید.

چه عوامل دیگری میزان شیردهی بز را تعیین می کنند؟

آیا می توانید میزان تولید شیر بز خود را کم یا زیاد کنید؟ بیایید جنبه های متفاوتی که می تواند بر شیردوشی صحیح و سالم بزها تأثیر بگذارند را بررسی کنیم.

عوامل تعیین کننده میزان شیردهی بز:

اول از همه، باید بدانید که بز ماده، زمانی شیر تولید می کند که به تازگی زایمان کرده باشد. چه بز شما یک نژاد شیری باشد چه نباشد، بزهای ماده برای تغذیه نوزادان متولد شده خود شروع به تولید شیر می کنند.

میزان تولید شیر در بز بر اساس سن، نژاد، تغذیه و سایر صفات با یکدیگر تفاوت دارند. با این حال، هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه هر چند وقت یکبار باید شیر بزهای خود را بدوشید، چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

۱. آیا بز شما بچه دارد؟

اگر بزهای شما بچه هایی دارند که از شیر او تغذیه می کنند، باید تعداد دفعات دوشیدن شیر بز را کاهش دهید تا بچه هایش شیر کافی داشته باشند.

مشاهده کنید
علائم، درمان و راه های پیشگیری از بیماری اسهال ویروسی در گاو چیست؟

آیا بز شما بچه دارد؟

اگر بز شیری شما فقط یک بچه دارد یا اگر بچه‌های او را با شیر خشک بزرگ می‌کنید، می‌توانید دو بار در روز شیرش را بدوشید. زیرا او احتمالا می‌تواند برای بچه‌اش و شما شیر کافی تولید کند.

اگر بز شما بیش از یک بچه دارد، باید فقط یک بار در روز شیردوشی کنید.

۲. آیا او یک بز شیری است؟

بزهای شیری، درست مانند گاوهای شیری، نژادهایی هستند که مقادیر زیادی شیر تولید می کنند تا بزهای خود را با شیر اضافی تغذیه کنند.

نژادهای بزی که اهداف دیگری دارند (مانند تولید گوشت) فقط شیر کافی برای بچه های خود تولید می کنند، یعنی مقدار زیادی شیر که بتوان جمع آوری کرد، تولید نمی کنند.

اگر بز شما یک بز شیری است، می توانید روزانه دو بار از او شیر بگیرید. اگر او از نژاد شیری نیست، نباید شیر او را جمع آوری کنید زیرا باید شیر کافی برای بچه هایش داشته باشد.

فقط در صورتی می توانید شیر را از نژادهای بز غیر شیری بدوشید که بچه هایشان را می خواهید با شیر خشک بزرگ کنید.

۳. هر چند وقت یکبار شیر بز خود را دوشیده اید؟

جالب است بدانید هر چه بیشتر بز را بدوشید، بیشتر شیر تولید می کند. (البته این تا زمانی است که منبع غذای کافی در دسترس او وجود داشته باشد.)

اندام های تولید کننده شیر بز نمی توانند تفاوتی بین شما که شیر جمع آوری می کنید و بچه هایش که از شیر او تغذیه می کنند، تشخیص دهند. دوشیدن یک بز همان واکنشی را در بدن او ایجاد می کند که شیر دادن به نوزادش ایجاد می کند. یعنی او باید به تولید شیر ادامه دهد، گویی بچه هایش در حال تغذیه هستند.

تا زمانی که به شیر دوشیدن ادامه دهید، بز شیر تولید می کند. البته اگر بز از بچه ها نیز مراقبت می کند، مهم است که بیش از حد شیر ندوشید و ذخیره شیر را برای بچه‌هایش کاهش ندهید.

۴. آیا به تازگی زایمان کرده است؟

به یاد داشته باشید که اگر بز به تازگی زایمان نکرده باشد، شیر تولید نمی کند. عمل جفت گیری او با یک جفت یا بز نر، چند ماه پس از زایمان برای حفظ تولید شیر است.

بزها معمولاً تا ده ماه پس از زایمان به تولید شیر ادامه می دهند. طول این دوره معمولاً توسط نژاد تعیین می شود و می تواند متفاوت باشد.

مشاهده کنید
عوامل موثر بر توانایی تولید مثل میش ها چیست؟

اگر دوره شیردهی به پایان برسد، بز شیر کمتری تولید می کند. برای انطباق با این تغییر، باید بر این زمان نظارت داشته باشید و کمتر شیردوشی کنید. اما اگر میخواهید بز را دوباره جفت کنید، بهتر است صبر کنید تا بز ماده زایمان کند و دوباره شروع به تولید شیر کند سپس شیردوشی را از سر بگیرید.

فقط با یک گوزن، نمی‌توانید در هر روز از سال شیر دریافت کنید، بنابراین برای داشتن شیر ثابت به حداقل دو یا سه بار در فواصل زمانی مختلف نیاز دارید.

افزایش یا کاهش تولید شیر

برای تشویق بز خود به تولید شیر بیشتر، مقدار غلات را در جیره غذایی روزانه او افزایش دهید. همچنین همانطور که بالاتر ذکر کردیم، می توانید برای تشویق بیشتر به شیردهی، شیر او را بیشتر بدوشید.

تولید شیر

برای کاهش میزان تولید شیر بز، مقدار غلات موجود در غذای او را کاهش دهید و دوشیدن شیر را نیز کاهش دهید. برای اینکار ابتدا به مدت ۲ الی ۳ هفته روزی یکبار شیر بدوشید. سپس دوشش را به هر ۳ روز یک بار کاهش دهید تا اینکه به طور کامل دوشش شیر را متوقف کنید.

اگر آنقدر که باید شیر ندوشید، چه اتفاقی میافتد؟

اگر غده شیری بز پر شود و شیردوشی نیز صورت نگیرد، او احساس ناراحتی خواهد کرد و شروع به احساس درد می کند. بزها بر اساس نیاز شیر تولید می کنند و این شیر یا باید دوشیده شود یا باید به بچه هایشان داده شود تا شیر از غده هایی شیری خارج شود.

پس باید مرتباً شیر بزهای خود را بدوشید یا اجازه دهید بچه‌هایش از شیرش تغذیه کنند تا از این اتفاق جلوگیری کنید و باعث درد در او نشوید.

نتیجه گیری:

بسته به نژاد، سن و سلامت بزهایتان، باید یک الی دو بار در روز شیر بز را بدوشید. بزهای بچه دار باید روزی یک بار دوشیده شوند تا بچه هایشان شیر کافی داشته باشند.

شما می توانید با افزایش یا کاهش مقدار غلات در رژیم غذایی او تولید شیر را کاهش و افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که بزهای خود را جفت گیری کنید تا به تولید شیر در مدت زمان طولانی تری ادامه دهند.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.