تهیه آب و مسائل مربوط به آن در مرغداری ها

تهیه آب و مسائل مربوط به آن در مرغداری ها
تهیه آب و مسائل مربوط به آن در مرغداری ها

نکته های بسیار مهمی در رابطه با تهیه آب و آبخوری ها در مرغداری وجود دارد که در اینجا آنها را ذکر خواهیم کرد.

۱. قابل دسترس بودن آب

در ۲ هفته اول زندگی برای هر ۱۰۰ قطعه جوجه پولت تعداد ۲ عدد آبخوری مخصوص جوجه ها لازم است. بنابراین برای هر مادر مصنوعی با ظرفیت ۵۰۰ جوجه تعداد ۱۰ عدد آبخوری لازم می باشد.

آبخوری ها باید درست در لبه خارجی چتر مادر مصنوعی و روی بستر بهنحوی قرار داده شوند که جوجه ها بتوانند به آسانی از آنها آب بنوشند. بعد از ۲ روز باید آبخوری ها را روی سکو هایی به ارتفاع ۲ و نیم سانتی متر قرار داد تا پوشال داخل آنها نرود.

برای جوجه های یک روزه دسترسی به آب در سطح وسیع ضروری تر از میزان آب داخل آبخوری است، از این رو تعداد زیاد آبخوری کوچک بهتر از تعداد کم آبخوری بزرگ می باشد.

۲. درجه حرارت آب 

حدود ۴ ساعت قبل از ورود جوجه ها به محل نگهداری باید آبخوری ها پر شوند. این عمل باعث می شود که گرمای مادر مصنوعی آب را گرم کند. درجه حرارت آب باید بیش از ۱۸ درجه سانتی گراد باشد.

از آب کهنه و مانده به هیچ وجه نباید استفاده نمود و آب مصرفی تهیه شده برای جوجه ها در مرغداری همواره باید تازه باشد.

۳. فراهم نمودن آب آشامیدنی تمیز

  • تمیز و ضد عفونی نمودن آبخوری ها

آبخوری های مخصوص جوجه های یک روزه و سایر آبخوری ها باید روزانه به وسیله برس تمیز شوند و سپس آب کهنه به خارج از سالن منتقل شود.

مشاهده کنید
نقش پروبیوتیک‌ها در صنعت مرغداری

برای انهدام میکرو ارگانیزم ها و جلوگیری از قارچ ها باید ماده ضد عفونی کننده ای به آب آلوده اضافه نمود.

  • بهداشتی نمودن آب مصرفی 

اکثر مرغداران برای اطمینان از عدم آلودگی آب از مواد ضد عفونی کننده استفاده می کنند. این عمل ممکن است در کاهش بیماری کمک نماید و یا اینکه تأثیری نداشته باشد، ولی زمانی که واکسن آشامیدنی داده می شود این کار خطرناک خواهد بود زیرا مواد ضدعفونی کننده قدرت واکسن را کم نموده و گاهی می تواند آنها را کاملاً بی اثر نماید.

۴. آب شیرین 

شواهدی دال بر آنند که افزدون ساکارز (شکر) به اولین آب آشامیدنی جوجه ها باعث کاهش مرگ و میر در دوران رشد خواهد شد، ولی وزن جوجه ها را تغییر نمی دهد. معمولاً در ۱۵ ساعت اول ورود جوجه ها به سالن پرورش، محلول ۸ درصد آب همراه با شکر را در اختیارشان قرار می دهند.

۵. افزودن ویتامین های محلول در آب و الکترولیت ها به آب آشامیدنی

اگر جوجه ها تا هنگام رسیدن به سالن پرورش دچار استرس گردند، می توان ویتامین های محلول در آب و الکترولیت ها را به مدت ۳ یا ۴ روز به آب آشامیدنی آنها افزود. برای افزودن هر مخلوط دیگر یا جدیدی با مشاور خود تماس بگیرید یا حتما با فردی متخصص مشورت کنید.

 ۶. مصرف آب قبل از دان

حدود ۳ ساعت قبل از مصرف غذا باید آب در اختیار جوجه ها قرار داده شود. بهترین کار این است که جوجه ها قبل از مصرف غذا آب بنوشند، زیرا این عمل باعث کاهش از دست رفتن آب بدن آنها می شود.

مشاهده کنید
مرگ ناگهانی یا سکته قلبی در طیور

۷. اطمینان از نوشیدن آب 

فقط تأمین تعداد مناسب آبخوری کافی نیست زیرا جوجه ها باید بلافاصله پس از ورود به سالن آب بنوشند بلکه باید مطمئن شوید که کل جوجه ها آب نوشیده اند.

اغلب اوقات نگاه ظاهری مشخص کننده این است که همه آب می نوشند، در صورتی که مشاهده دقیق خلاف این موضوع را ثابت می کند و اگر این مسئله در کل مجتمع پرورش عمومیت داشته باشد باید تعداد آبخوری ها را افزایش داده در ضمن دقت نمود که در دو روز اول شدت نور سالن کافی باشد.


برای خواندن دیگر مقالات به مجله سایت ماکی کالا مراجعه کنید.