شربت خوران
راهنمای کامل استفاده از دستگاه “شربت خوران”

خوراندن شربت به حیوانات به پروسه ای اطلاق می شود که طی آن مواد مغذی یا دارو (شربت) به کمک دستگاهی که شربت خوران نامیده میشود از طریق دهان حیوان به درون حلقش فرستاده میشود. استفاده از شربت خوران پروسه نسبتا ساده ایست ولی نیاز به دقت عمل دارد تا از آسیب احتمالی به گوسفند جلوگیری شود.
( برای خوراندن قرص به حیوانات از دستگاه قرص خوران استفاده میشود).

در ادامه با  ماکی کالا  همراه شوید تا نحوه کار با دستگاه ” شربت خوران” برای گوسفندان را به شما آموزش دهیم.

 

آماده سازی:

 

زمانبندی مناسب برای دادن شربت به گوسفندان می تواند بسته به دامداری شما متفاوت باشد اما ایده خوبی خواهد بود که در مورد زمان منساب خوراندن دارو به گله خود با یک دامپزشک مشورت کنید.
اگر قصد پرورش گوسفندان خود را ندارید ، قبل از پشم چینی برای پیشگیری از خشکی بهتر است به گوسفندان خود با شربت خوران آب بدهید. همچنین اگر قصد پرورش گوسفندان خود را دارید ، باید چهار هفته قبل از زایمان به آن ها شربت بخورانید.
بره ها بعد از گرفته شدن از شیر تا دو هفته باید به آن ها شربت خورانده شود.

 

کار با دستگاه شربت خوران:

 

دستگاه را پیش از استفاده کالیبره کرده تا در میزان دوز مورد نظر اشتباهی رخ ندهد.
پیستون را از سرنگ 10 میلی لیتری جدا کرده و انگشت شست خود را در انتهای آن قرار دهید.
یک دوز کامل (10 میلی لیتر) شربت را وارد سرنگ کنید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید.
برای انتقال کامل دوز مورد نظر از شربت به درون دستگاه شربت خوران این مرحله را 5 تا 10 مرتبه تکرار کنید.

 


اطمینان حاصل کنید که دستگاه عاری از هر گونه الودگی، رسوب یا نشت بوده و اجزا دستگاه به درستی سرهم شده باشند. لوله های پیچ خورده می توانند منجر به حباب هوا شوند که خطرناک است. علاوه بر این، می توانید با قرار دادن انگشت خود بر روی نازل اسلحه خالی و فشردن ماشه نشتی را بررسی کنید.
توجه داشته باشید که باید قبل از پر کردن دستگاه شربت خورران ظرف حاوی شربت را تکان دهید تا محتوای آن مخلوط شود.
اکثر دستگاهای شربت خوران دارای یک مخزن درجه بندی شده هستند که به شما امکان می دهد دوز را تنظیم کنید. این مخزن را بین هر بار تزریق شربت بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مقدار صحیح تنظیم شده است.

منبع شربت خوران می تواند حالت پرتابل و قابل حمل داشته باشد تا هر بار برای پر کردن مجدد دستگاه شربت خوران نیاز به رفتن به سمت منبع شربت نباشد( برای مشاهده نمونه این مدل منبع اینجا کلیک کنید)

(برای خرید آنلاین دستگاه شربت خوران کلیک کنید)

 

محاسبه میزان دوز:

 

بزرگترین گوسفند را وزن کنید، مقدار دوز مورد نیاز شما باید براساس وزن بزرگترین گوسفند تعیین شود.
دوز را بر اساس وزن گوسفندان کوچکتر پایه گذاری نکنید. استفاده دوز کمتر از حد ضروری باعث می شود انگل ها در مقابل شربت مقاوم شوند و این امر موجب کم شدن اثر دارو می شود.
از طرف دیگر ، دادن دوز بیشتر از مقدار لازم به گوسفند می تواند حیوان را بیمار کند و حتی ممکن است منجر به مرگ آن شود.
اگر گوسفندان در گله شما دارای وزن های گوناگونی هستند ، آن ها را بر اساس وزن در چند گروه تقسیم بندی کنید. بزرگترین گوسفند در هر گروه را وزن کنید و دوز متفاوت برای هر گروه را بر اساس آن محاسبه کنید.
از آنجا که شربت ها متفاوت هستند برای تعیین میزان دوز مناسب باید دستورالعمل های هر شربت بر روی بسته بندی آن را مطالعه کنید.
توجه داشته باشید که باید قبل از پر کردن دستگاه شربت خورران ظرف حاوی شربت را تکان بدهید تا محتوای آن از حالت ته نشینی خارج شود.

 

مهار کردن گوسفند:

 

به گوسفند از پشت نزدیک شوید و دست خود را در زیر گردن آن قرار دهید تا در جای خود ایمن نگه داشته شود. سر گوسفند را را کمی به طرف کنار خم کنید تا زاویه دید بهتری داشته باشید. اجازه ندهید سر گوسفند بیش از حد به یک طرف خم شود ، زیرا باعث می شود مقداری از شربت از دهان حیوان خارج شود و در نتیجه میزان دوز به هم بریزد همچنین به خاطر داشته باشید عقب کشیدن بیش از حد سر موجب عدم توانایی بلع در گوسفند خواهد شد.
انگشت شست یا دیگر انگشتان خود را در دهان گوسفند قرار ندهید، حتی اگر انجام این کار به شما در نگهداری گوسفند کمک کند، زیرا این عمل سبب میشود گوسفند انگشت شما را گاز بگیرد.
مهار نادرست گوسفند می تواند منجر به صدمات جدی شود. اگر گوسفند بیش از حد حرکت کند ممکن است دوز کامل شربت را بلع نکند. همچنین تکان های گوسفند ممکن است موجب شود نازل دستگاه در بافت های دهان نفوذ کند که منجر به مرگ حیوان می شود.

 

محل قرار گیری نازل دستگاه شربت خوران:

 

نازل دستگاه شربت خوران را در گوشه دهان حیوان قرار داده به گونه ای که نازل در ناحیه خالی بین دندان های آسیابی و دندان های جلو قرار بگیرد. سعی نکنید که نازل را از روی دندانهای جلو در دهان قرار دهید زیرا این وسیله برای قرارگیری در آنجا طراحی نشده است.
هنگامی که نازل داخل دهان است ، آن را طوری قرار دهید که درست بالای قسمت انتهایی زبان گوسفند قرار بگیرد. قرار دادن نازل از هر جهت ممکن است منجر به استفاده نادرست شود.
اطمینان حاصل کنید که نازل به طور عمود به پشت گلو فرو نرفته باشد زیرا اگر در گلو خیلی عمیق قرار بگیرد ممکن است از بلع گوسفند جلوگیری کند.

 

تخلیه شربت:

 

ماشه دستگاه شربت خوران را فشار دهید تا شربت به دهان گوسفندان منتقل شود. گوسفند ممکن است حین کار تکان بخورد، جهت جلوگیری از بیرون ریختن شربت از دهان گوسفند، آن را خوب مهار کنید.
حین کار با ملایمت رفتار کنید زیرا اگر بیش از حد پرخاشگر باشید ، ممکن است به گلو گوسفند صدمه بزنید، دندان ها را بشکنید یا شربت را وارد ریه های گوسفند کنید.

 

آزادسازی گوسفند:

 

پس از وارد کردن دوز مورد نظر دستگاه را از دهان گوسفند خارج کرده و برای چند ثانیه دهان گوسفند را مهار نگه دارید تا اطمینان حاصل کنید عمل بلع را انجام داده است آنگاه آن را رها کنید، درغیر این صورت ممکن است گوسفند مقداری از شربت را از دهانش بیرون بریزد.

کاهش خطر آلودگی مجدد:
پس از خوراندن شربت به تمام گوسفندان خود، آن ها باید در یک مرتع تمیز و بدون انگل به چریدن بپردازند برای این منظور به مراتع خود تا آنجا که امکانش هست استراحت دهید تا اگر انگلی در آن جا هست از بین برود آنگاه گوسفندان را به چرا ببرید.

 

تمیز کردن دستگاه شربت خوران:

 

پس از اتمام کار دستگاه شربت خوران و لوله آن را با آب گرم و بدون موارد شوینده تمیز و خشک کنید. از صابون استفاده نکنید ، زیرا می تواند به درز های دستگاه نفوذ کند و شستشوی آن دشوار شود.

 

نگهداری شربت های باقی مانده:

 

شربت های استفاده نشده را در یک فضای خنک به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
دمای ایده آل بین 39 تا 77 درجه فارنهایت (4 و 25 درجه سانتیگراد) است.
قبل استفاده مجدد از شربت ها اصمینان حاصل کنید که تارخ انقضا آن ها نگذشته باشد.

 

ممانعت از غذا خوردن گوسفندان :

 

اگر از شربت های سفید (BZ) و یا بی رنگ (AV) استفاده کردید معمولاً باید بین 12 تا 24 ساعت از غذا خوردن گوسفندان ممانعت کنید تا اثربخشی دارو را بهبود ببخشید. شربت های زرد (LM) نیاز به این زمان انتظار ندارند. با این حال بهتر است دستور عمل های لازم را برای این منظور را مطالعه کنید.

 

تهیه گزارش:

 

هر بار پس از خوراندن شربت به گوسفندان خود تاریخ آن روز و دوز مصرف شده را در یک دفترچه رسمی یاداشت کنید.
این کار کمک میکند تا زمانبندی مورد نظر برای خورادن شربت در نوبت ها بعدی را بدست بیاورید.