راهنمای استفاده از ماشین جوجه کشی (انکوباتور)

ماشین جوجه کشی که به انکوباتور نیز مشهور است دستگاهیست که با شبیه سازی شرایط دمایی و رطوبتی یک مرغ کرچ  این امکان  را برای مرغداران فراهم میکند که بدون محدودیت در تعداد، تخم مرغ های نطفه دار را با کمک این دستگاه  و بدون نیاز به مرغ کرچ تبدیل به جوجه کنند. ( مرغ کرچ اصطلاحیست که به مرغ های آماده به خوابیدن بر روی تخم مرغ ها، اطلاق میشود)

اگر علاقمند به استفاده از ماشین جوجه کشی هستید با ماکی کالا در این مفاله  همراه باشید تا در این مقاله قدم به قدم مراحل استفاده از آن را توضیح دهیم.

 

مکان مناسب برای انکوباتور

برای بهبود عملکرد دستگاه جوجه کشی خود ، آن را در جایی که ممکن است کمترین میزان نوسانات دما را داشته باشد، قرار دهید. انکوباتور را در نزدیکی پنجره قرار ندهید که در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. گرمای خورشید می تواند درجه حرارت را به اندازه ای بالا ببرد که جنین های در حال رشد از بین برود.
دستگاه جوجه کشی را به یک منبع الکتریکی قابل اعتماد وصل کنید و مطمئن شوید که این پلاگین به طور تصادفی از پریز جدا نشود
انكوباتور را از دسترس كودكان كوچك ، گربه و سگ دور نگه داريد.

 

نحوه عملکرد انکوباتور

قبل از شروع هچری حتماً تمام دستورالعمل های موجود در دفترچه راهنما انکوباتور را بخوانید.
حتماً نحوه عملکرد فن ، نور و سایر عملکردها را متوجه بشوید.
از دماسنج ارائه شده برای بررسی دمای دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.
شما باید این کار را مکرراً در طی 24 ساعت انجام دهید تا مطمئن شوید تخم مرغ ها در دمای مناسبی قرار دارند.

 

نحوه جاگیری تخم مرغ ها

هنگامی که شرایط داخل دستگاه جوجه کشی را به درستی تنظیم کردید و 24 ساعت دستگاه را تحت نظر قرارد داده تا از ثبات آن اطمینان حاصل کنید سپس زمان آن رسیده که تخم مرغ های خود را درون دستگاه قرار دهید.
هرگز کمتر از شش تخم مرغ را در دستگاه انکوباتور قرار ندهید. زیرا این احتمال وجود دارد که هیچ کدام از آنها تبدیل به جوجه نشوند مخصوصا اگر تخم مرغ ها تحت حمل و نقل قرار گرفته باشند.
قبل قرار دادن در دستگاه اجازه دهید تخم مرغ ها با محیط اتاق هم دما شوند. این گرم شدن تخم مرغ ها باعث می شود بعد از قرار دادن تخم مرغ ها در دستگاه میزان و مدت زمان نوسان دما در انکوباتور کاهش یابد.
تخم ها را با دقت داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید.اطمینان حاصل کنید که تخم مرغ ها به حالت درستی در سبد هچری دستگاه جای داده شده اند. درست ترین حالت وقتیست که قسمت نوک تیز تخم مرغ پایین تر از قسمت سر گرد تخم مرغ قرار گیرد. این امر ازاهمیت بالایی برخوردار است زیرا در غیر این صورت جنین ممکن است در موقعیت بدی قرار بگیرد و پروسه شکستن پوسته تخم مرغ هنگام بیرون آمدن جوجه ها از تخم با مشکل مواجه شود.

 

 

دمای انکوباتور

درجه حرارت انکوباتور بعد از اضافه کردن تخم مرغ ها اندکی افت خواهد داشت. اما اگر دستگاه جوجه کشی را به درستی کالیبره کرده باشید دما مجدداد تنظیم خواهد شد. برای جبران این نوسانات و افت دما، دما را افزایش ندهید زیرا این کارموجب آسیب رساندن به جنین ها میشود.

 

 

یاداشت تاریخ

با این کار میتوانید روز بیرون آمدن جوجه ها از تخم را تخمین بزنید.. تخم مرغ ها اگر در دمای مطلوب قرار بگیرند بعد از 21 روز تبدیل به جوجه میشوند. اگر روز 21 است و تخم های شما هنوز جوجه نشده اند، چند روز دیگر به آنها فرصت بدهید.

 

چرخاندن تخم مرغ ها

تخم مرغ ها باید حداقل 3 بار در روز در فواصل منظم چرخانده شوند (برخی معتقدند 5 مرتبه بهتر است).
می توانید به راحتی یک علامت ضربدررا در یک طرف تخم بکشید تا راحت تر متوجه شوید که کدام تخم مرغ چرخیده و کدام نه و نوبت را از دست نمی دهید.
دست های شما باید قبل از چرخش تخم ها شسته و تمیز شوند تا از انتقال باکتری و چربی پوست دست به پوسته تخم مرغ جلوگیری شود.
چرخاندن تخم ها را تا روز 18 ادامه دهید و سپس این کارا متوقف کرده تا جوجه ها اجازه پیدا کنند خود را به درستی برای بیرون آمدن از تخم آماده کنند.

 

 

تنظیم میزان رطوبت

میزان رطوبت در دستگاه جوجه کشی باید حدود 50 تا 65 درصد رطوبت نسبی باشد (60 درصد اغلب به عنوان ایده آل در نظر گرفته می شود). رطوبت توسط یک ظرف آب در زیر سینی تخم مرغ ها تأمین می شود.

به یاد داشته باشید که رطوبت دستگاه در 3 روز اخر قبل از تبدیل شدن تخم ها به جوجه باید تا 65 درصد افزایش پیدا کند. بسته به نوع تخم مرغ ها ممکن است به رطوبت بالاتر یا پایین تر نیاز داشته باشید.
به طور مرتب آب ظرف انکوباتور را پر کنید تا رطوبت بیش از حد کم نشود. همیشه از آب گرم برای این منظور استفاده کنید.
در صورت نیاز به افزایش رطوبت ، یک اسفنج را درون ظرف آب قرار دهید.
از آن جا که رطوبت سنج های معمولی درون انکوباتور خراب می شوند از نوعی رطوبت سنج خاص تحت عنوان ” دماسنج حباب مرطوب” استفاده میشود که میزان رطوبت موجود در دستگاه انکوباتور را اندازه گیری می کند.

برای فهمیدن رابطه بین حباب آب درون دستگاه و حباب خشک بیرون دستگاه و پی بردن به میزان رطوبت دستگاه به کمک این دو حباب اینجا کلیک کنید

 

 

اطمینان از وضعیت تهویه

برای بهبود عملکرد تهویه انکوباتور، در طرفین و بالای دستگاه جوجه کشی باید فضای کافی جهت جریان یافتن هوا وجود داشته باشد. از این رو از باز بودن فضای اطراف انکوباتور اطمینان حاصل کنید.
در روزی که تخم ها قرار است به جوجه بدل شوند باید میزان تهویه دستگاه را افزایش داد.

 

 

نطفه سنجی تخم مرغ ها

تخم مرغ ها بعد از 7 الی 10 روز باید توسط چراق نطفه سنج بررسی شوند و مشخص شود آیا جنین به خوبی رشد کرده یا نه. با تابیدن نور نطفه سنج به تخم مرغ میزان حجمی که جنین از تخم مرغ اشغال کرده قابل مشاهده میشود، پس از 7 تا 10 روز ، باید شاهد رشد جنین باشید. در غیر این صورت نشان از مردن جنین یا از ابتدا نطفه نداشتن تخم مرغ است.
یک قوطی قلع و یا جعبه ای را پیدا کنید که می تواند روی یک لامپ قرار بگیرد.
اگر جنین در حال رشد و سالم باشد باید یک توده ابر مانند را ببینید. با نزدیک شدن به تاریخ بیرون آمدن از تخم ، اندازه جنین نیز باید افزایش یابد. تخم مرغ هایی که جنینشان هیچ رشدی نکرده را از دستگاه جوجه کشی خارج کنید.

بیرون آمدن جوجه ها از تخم

چرخاندن تخم ها را 3 روز قبل از تاریخ تخمین زده شده قطع کنید.
پروسه بیرون آمدن جوجه ها از تخم در طی 24 ساعت انجام خواهد شد.
قبل از شروع بیرون آمدن جوجه ها از تخم یک پارچه نازک پنبه ای زیر سینی هچری اینکوباتورقرار دهید. این پارچه به گرفتن تکه های پوسته تخم مرغ و مواد دیگر درون تخم مرغ ها کمک می کند.
با اضافه کردن آب یا اسفنج میزان رطوبت موجود در دستگاه جوجه کشی را افزایش دهید.
دستگاه جوجه کشی را تا زمانی که همه تخم مرغ ها تبدیل به جوجه شوند، بسته نگه دارید.

 

 

میتوانید از طریق این لینک اقدام به خرید آنلاین انکوباتور کنید.