از واکسن آنفولانزا چه میدانید؟

ایمنی که واکسن آنفولانزا ایجاد خواهد کرد کوتاه مدت است از این رو هر ساله می بایست واکسن متناسب با ویروس شایع در همان سال تزریق شود. استفاده از این واکسن پس از شش ماهگی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. با تزریق این واکسن، احتمال میتلا شدن به آنفولانزا بسیار پایین می آید. دقت کنید که این واکسن هیچ نوع مصونیتی در مقابل دیگر ویروس های سرماخوردگی ایجاد نخواهد کرد.

 

زمان مناسب برای تزریق

زمان های پرخطر در راستای شیوع بیماری آنفولانزا شامل ماه مهر تا اردیبهشت است. بهترین زمان جهت تزریق واکسن در شهریور یا مهرماه است. البته تزریق واکسن در دیگر ماه ها در صورت عدم ابتلا به بیماری بلامانع است. تولید آنتی بادی در اثر تزریق واکسن دو تا سه هفته به طول می انجامد و قبل از این 2-3 هفته بدن فرد واکسن زده هنوز در برابر بیماری ایمن نشده است.

 

انواع واکسن آنفولانزا در ایران

 

واکسن تزریقی آنفولانزا موجود در ایران در انوع متفاوت ساخت کشورهای هلند، فرانسه ، کره‌ی جنوبی، ایتالیا و روسیه است که همه آنها توسط سازمان بهداشت جهانی WHO تایید شده است.

 

 

تزریق واکسن آنفولانزا برای چه افرادی اولویت دارد

 

– افراد بالای سن ۶۵ سال
– افرادی با فشار خون بالا، کم‌خونی‌های ارثی، دیابت، بیماری ریوی، قلبی، کلیوی و ‌کبدی دارند
– خانم‌های باردار
– بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی با رادیوتراپی قرار دارند
– افرادی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند
– افرادی که برای مدت طولانی آسپرین مصرف کردند
– بیماران مبتلایان به ایدز
– پرسنل درمانگاه ها و بیمارستان ها
-پرستاران سالمندان و کودکان زیر ۵ سال

 

عوارض واکسن انفولانزا

مانند تمام فرآورده‌های دارویی این واکسن هم ممکن است در برخی از افراد موجب عوارض جانبی شود نظیر درد مفاصل، سردرد، تعريق، درد عضلات، سردرد، ضعف، تب، خستگی، ورم در محل تزریق که این عوارض طی یک الی دو روز بدون نیاز به درمان برطرف خواهند شد.
باید گفت که واکسن آنفولانزا جزو کم خطرترین فراورده های دارویی است. واکسن ها غیر فعال هستند و موجب ابتلا فرد به آنفلونزا نمی‌شوند.

احتمال سنکوپ وافت فشار به ‌دنبال هر واکسنی ممکن است روی دهد، توصیه میشود بعد از تزریق به ‌مدت ۱۵ دقیقه تحت نظر باشید.واکنش‌های حساسیت زا بعد از واکسن بسیار نادر هستند و معمولا چند دقیقه بعد تزریق واکسن روی می‌دهد.
آنتی بیوتیک ها در درمان سرماخوردگی های ویروسی و آنفولانزا ها کاملا بی تاثیر هستند و کمکی به روند درمان نخواهند کرد. راه پیشنهادی استراحت و مصرف مایعات و ویتامین ها جهت تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

 

 

آینده واکسن آنفولانزا

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، بر خلاف واکسن‌های سنتی که برای ایجاد واکنش ایمنی از تمام اشکال یک ارگانیسم بهره می‌گیرند،  واکسن جدیدی که با استفاده از دی ان ای ساخته می‌شود ابداع شده، این واکسن یک کد ژنتیکی را به درون یک سلول وارد می‌کند و از آن برای ساخت آنتی ژن های بیماریی‌زا استفاده می‌شود که محرک سیستم ایمنی خواهد بود.
واکسن‌های دی ان ای بسیار راحت تر و کم هزینه تر از واکسن‌های متداول مجود تولید می شوند و از آنجا که مولفه‌های بنیادین یک ویروس را هدف می‌گیرند، مشکل جهش ژنتیکی ویروس‌های بیماری زا را نیز به سادگی حل کرده است.

به بیان دیگر یک بار تزریق این نوع واکسن می‌تواند فرد را در برابر تمام انواع ویروس های آنفولانزا که در گذشته وجود داشته یا در آینده ایجاد می‌شوند، مصون نماید.
به گفته محققان نتایج حاصل از آزمایشات اولیه واکسن دی ان ای آنفولانزا بر روی حیوانات جواب داده است. این واکسن حاوی کدهای دی ان ای مربوط به پروتئین‌های چهار نوع آنفلوآنزا و همچنین یک پروتئین مشترک در بین تمام انواع ویروس های آنفلوآنزا است.

در این آزمایشات مشخص شد بدن حیوان مورد آزمایش علاوه بر چهار نوع ویروس موردنظر، در مقابل دیگر انواع ویروس آنفولانزا نیز واکنش ایمنی نشان می دهد.
محققان امیدوارند در آینده‌ای نزدیک بتوانند با استفاده از این شیوه جان میلیون‌ها انسان را نجات دهند.

گزارش کامل این تحقیق در نشریه PLOS One منتشر شده است.