پرسش پاسخ پیرامون آنفولانزا مرغی

 آنفولانزا مرغی چیست؟


آنفولانزا خانواده بزرگی از ویروس های مختلف است که برخی از آنها بر انسان تأثیر می گذارند و برخی دیگر بر سایر حیوانات به ویژه پرندگان. آنفلوآنزا مرغی یک اصطلاح رایج است جهت اشاره به انواع مختلف ویروسهای آنفلوآنزا که معمولاً به طور انحصاری پرندگان را درگیر می کند.

بیماری آنفولانزا درمیان پرندگان بسیار شایع است بیشتر انواع این ویروس  نسبت به میزبان های خود نسبتاً بی ضرر هستند.

این گونه ویروس ها آنفولانزا مرغی با پاتوژن کم” نامگذاری شده اند و اغلب برای انسان ها نیز بی خطر هستند با این حال برخی از ویروس های آنفلوآنزا مرغی با پاتوژن کم هستند که به انسان نیز سرایت کرده و موجب بیماری در انسان ها میگردند.

 

نمونه ای از چنین ویروسیA_H7N9 است که در سال 2013 در چین کشف شد. این نوع ویروس بدون علائم آشکار بوده یا تنها علائم خفیفی در پرندگان بروز می دهد در حالی که سرایت آن به انسان گاها کشنده خواهد بود.
گروه های دیگری از ویروس های آنفولانزا مرغی نیز وجود دارند که به آن آنفولانزا مرغی با پاتوژن زیاد” گفته میشود.


این ویروس ها باعث شیوع بیماری در مزارع مرغداری و سایر جمعیت پرندگان تجاری با میزان مرگ و میر بالا در طیور می شوند. نمونه هایی از چنین آنفولانزا مرغی ویرس های A_H5N8 و A_H5N1 و مواردی دیگر هستند.

 

شایان به ذکر است اصطلاح “پاتوزن زیاد” ارتباطی ندارد با این مسئله که ویروس قابل سرایت به انسان هست یا نیست.
برخی از این ویروس های آنفولانزا با پاتوژن زیاد باعث ایجاد بیماری در انسان نمی شوند یا فقط موجب علائم خفیف بیماری می شوند .

این در حالیست که برخی دیگر از ویروس های این گروه، به عنوان مثال A_H5N1 باعث ایجاد بیماری شدید در انسان می شوند.
هرگونه شناسایی ویروس آنفولانزا مرغی از زیرگروه H5 و H7 در مرغداری ها در حین چکاپ ، باید مورد توجه واقع شده و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سرایت احتمالی  به انسان منظور شود.

 


چرا آنفولانزا مرغی برای انسان ها خطرناک است؟

 


ویروس آنفولانزا مرغی از دو جهت برای انسان ها خطرناک و قابل توجه هست:
1. ویروس آنفولانزا مرغی قابل سرایت از پرنده به انسان است و میتواند منجر به بیمارهای شدید در انسان شود.
(خطر انتقال در مناطقی که افراد و پرندگان خانگی نزدیک به هم زندگی می کنند بیشتر است همچنین برای مشاغلی که با پرندگان آلوده مرتبط اند ریسک سرایت به انسان بیشتر خواهد شد.)
2. تنوع بالا ژنوم ویروس  آنفولانزا همچنین قابلیت این ویروس برای دستکاری ژنتیکی خود و ایجاد گونه های جدیدی از ویروس  بسیار خطرناک بوده و می تواند منجر به تولید انواع جدید بیماری های همه گیر در بین انسان ها شود.

 

اقدامات کنترل و پیشگیری آنفولانزا مرغی چیست؟


یک سیستم نظارتی برای کنترل این بیماری طراحی شده است تا بتواند از شیوع آنفولانزا مرغی از زیرگروه H5 یا H7 جلوگیری کند. این اقدامات در جهت کنترل شیوع و جلوگیری از گسترش بیشتربیماریست. پرندگان آلوده باید جمع آوری گردند و با روش های ایمن نابود شوند. قرنطینه کردن و مراقبت نمودن از محدوده آلوده باید هرچه سریع اتفاق بیوفتد تا ریسک شیوع کم شود.

 

 

 آنفولانزا چگونه گسترش می یابد؟


این ویروس می توانند از پرندگان وحشی به طیور خانگی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق مدفوع و مواد آلوده منتقل شوند.
بازارهای فروش پرندگان زنده نیز می تواند منبع دیگر انتشارویروس های مختلف بین گونه های مرغی باشد. مقادیر زیادی از ویروس ها مدفوع پرندگان موجود است که باعث آلوده شدن آب و خاک می شوند.

تجهیزات آلوده ، وسایل حمل و نقل ، غذا، قفس و پوشاک (به خصوص کفش) می توانند ویروس را در بین مزارع گسترش دهند. این ویروس همچنین توسط حیوانات دیگر مانند جوندگان می تواند به صورت مکانیکی منتقل شود.

 

چگونه انسان ها به ویروس آنفولانزا مرغی آلوده می شوند؟


انسان معمولاً از طریق تماس نزدیک با پرندگان آلوده می شود. همچنین تماس با مدفوع پرندگان آلوده موجب انتقال ویروس خواهد شد


کشتن ویروس آنفولانزا مرغی چقدر آسان است؟ آیا حرارت آن را از بین می برد؟

این ویروس در اثر گرما و ضد عفونی کننده های متداول کشته می شود. پخت و پز کامل گوشت مرغ نیز ویروس را از بین می برد.


بیماری آنفولانزا چقدر خطرناک است؟


بیشتر ویروس های آنفولانزا  در انسان ایجاد بیماری نمی کنند ، یا فقط علائم خفیفی مانند تب یا التهاب ایجاد می کنند.
چند ويروس آنفولانزا مرغي وجود دارد که مي توانند موجب بيماري شديد و حتی مرگ و مير در انسان شوند مانند ویروس A_H5N1 و A_H7N9 .

 


اقدامات محافظتی در برابر بیماری آنفولانزا  چیست؟


بهترین اقدام محافظت ، جلوگیری از تماس مستقیم با مرغ زنده است. از بازدید از بازارهای پرندگان زنده و مکانهای مشابه با تعداد زیادی از پرندگان خصوصاً در مناطق آسیایی باید جلوگیری شود.

 


آیا واکسنی برای انسان جهت پیشگیری از آنفولانزا مرغی وجود دارد؟

 


تا کنون هیچ واکسن واحدی علیه تمام انواع آنفولانزا  کشف نشده. هر نوع خاصی از این ویروس نیازمند واکسن خاص به خودش است، همچنان که ویروس خودش را تغییر میدهد واکسن نیز باید با ورژن جدید ویروس سازگار شود.
سازمان جهانی سلامت (World Health Organization) واکسن هایی را برای ویروس های مرجع آنفولانزا مرغی ارائه کرده است که متعلق به کلادهای مختلف فیلوژنتیک است.

 

توصیه های لازم در رابطه با واکسن آنفولانزا  را در این لینک مطالعه کنید.

 

منبع: www.ecdc.europa.eu