همه چیز درباره ی عقیم سازی گاو

عقیم سازی یا همان اخته کردن به پروسه از بین بردن بیضه گاو نر که به جهت تولید گوشت پرورش می یابد، گفته می شود. در این مقاله با ماکی کالا همراه باشید تا دلایل نیاز به اخته کردن ، انواع روش های آن و مزایا و معایب هر روش را قدم به قدم بررسی کنیم.

 

از سری دلایل اخته کردن به موارد زیر می توان اشاره کرد:

• توقف ترشح هورمون های گاو نر
• جلوگیری ازجفت گیری و تولید مثل بعد از سن بلوغ
• پرورش گاوهای مطیع و رام که در مقایسه با گاوها اخته نشده راحت تر کنترل می شوند
• کاهش میزان پرخاشگری ، فعالیت های جنسی ، آسیب رسانی
• کاهش ایجاد تیریگی در لاشه گوشت گاو بعد از ذبح
• افزایش ایمنی در دامداری برای حیوانات و کارکنان
• کاهش هزینه های مربوط به حمل و نقل و تجهیزات محافظتی نظیر فنس ها
• فراهم کردن فراورده های گوشتی با کیفیت تر

 

دامداران ممکن است رویکرد های متفاوتی جهت پرورش گاو های گوشتی اتخاذ کنند . برخی ترجیح می دهند گوساله های نر را اصلا اخته نکنند برخی به اخته کردن در سن کم و برخی دیگر به اخته کردن در سنین بالاتر اعتقاد دارند.

انتخاب هر کدام از این روش ها نیازمند اگاهی در زمینه بازار هدف و همچنین آشنایی با تاثیرات عقیم سازی است.
توجه داشته باشید خریدارانی هستند که گاو های سبز (گاو های اخته و شاخ بری نشده) را به همان قیمت گاو های اخته و شاخبری شده می خرند، اما این نوع خریداران بسیار تعدادشان محدود است.

 

گوشت گاو های اخته نشده

یک بازار هدف محدود برای گوشت گاوهای دست کاری نشده و اخته نشده وجود دارد. مخاطبان این بازر شامل افرادی هستند که معتقدند گاو های اخته نشده به علت شادتر و سرزنده بودن و همچنین دست کاری نشدن هورمونی گوشت سالم تری خواهند داشت.
از طرف دیگر گاو های اخته نشده می توانند یک یا دو ماه زودتر از گاوهای اخته شده وارد بازار شوند و این موجب صرفه جویی درمصرف خوراک گاو ها می شود.

اما در نهایت مصرف کنندگان نمی توانند تفاوت شایانی در طعم و مزه وبین گوشت گاو اخته شده و گاو اخته نشده را تشخیص دهند.

واکسیناسیون یک گزینه جایگزین برای اخته کردن
محققان نشان داده اند که به کمک واکسیناسیون می توان تولید هورمون های گاو نر را سرکوب کنند ، رشد بیضه را کاهش داده و منجر به تولید لاشه گوشت هایی مشابه گوشت های گاو های اخته شده شود.

همچنین ویژگی های دیگری که در گاو های اخته شده وجود دارد در گاو های دستکاری هورمونی شده توسط واکسن نیز یافت می شود، نظیر کاهش بروز رفتار های پرخاشگرانه و افزایش ایمنی.
با این وجود به علت نیاز به تزریق های مکرر این روش خیلی مورد استقبال قرار نگرفته است.

عقیم سازی گاوها در سنین کم خطر بروز خیلی از مشکلات را کاهش میدهد. برخی از این مشکلات در زیر نام برده شده اند:

• بیماری یا مرگ گوساله های بعد از عمل در سن بالاتر
• کاهش وزن بدن (بهره وری) در هفته های بعدی از اخته شدن گوساله ها

 

بسیاری از تولید کنندگان تصمیم می گیرند گوساله های خود را در سن کم اخته کنند زیرا:

• اجرای کار برای اپراتور آسان تر است
• عقیم سازی در گوساله های تازه متولد شده استرس کمتری ایجاد می کند
• نگرانی ها جهت پایین آمدن سرزندگی گاوها بعد از عقیم شدن مربوط به اخته شده در سنین بالا می باشد ( در سنین پایین اخته شدن این مشکل را ایجاد نخواهد کرد)

اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه درد بین گوساله های جوان وگوساله های سن بالا متفاوت است، در دسترس نیست، اما در مورد اخته کردن گوساله های جوان خطر کمتری وجود دارد.
برخی دامداران عملیات عقیم سازی گوساله های نر را به تعویق می اندازند تا زمانی که بدن گوساله هورمون تستوسترون ترشح کند، تا بتوانند از مزایای این هورمون بهره ببرند. ترشح تستوسترون بین 3 تا 6 ماهگی در بدن گوساله اتفاق می افتد و موجب بالا رفتن وزن گوساله می شود.

 

افزایش وزن

مطالعاتی در مورد اثرات عقیم سازی بر افزایش وزن گاو در بسیاری از کشورها گزارش شده است.
به طور کلی ، تفاوت وزن ایجاد شده در گاو های عقیم شده در سنیم کم خودش را نشان نمی دهد بلکه در سنین بالا این تفاوت بسیار بارز می شود.
در طی دهه 1980 و اوایل دهه 1990 ، تحقیقات بر روی روشهای بازیابی وزن از دست رفته با استفاده از جایگزین های هورمونی تمرکز داشت، اما در ده سال اخیر تمرکز تحقیقات بر روی کاهش درد و مسائل مربوط به رفاه گاو ها در جریان پروسه عقیم سازی است.

 

انتخاب روش های عقیم سازی

عقیم سازی به سه روش فیزیکی ، شیمیایی یا هورمونی انجام می شود که روشهای فیزیکی متداول تر است.
روش فیزیکی شامل دو تکنیک است:

1-جراحی ( که امروزه بسیار کم از این روش استفاده می شود)
2- انسداد خونرسانی توسط حلقه لاستیکی اخته به کمک پنس حلقه انداز
3- انسداد رگ توسط پنس اخته 

 

روش عقیم سازی با حلقه لاستیکی اخته

عقیم سازی با حلقه لاستیکی اخته خون رسانی به بیضه ها را قطع می کند. کمبود خون باعث از بین رفتن بیضه ها خواهد شد. ابزاری که برای انداختن حلقه لاستیکی بر دور بیضه های گوساله استفاده میشود پنس حلقه انداز نام دارد.

(جهت سفارش آنلاین پنس حلقه انداز و حلقه لاستیکی اخته کلیک کنید)

حلقه لاستیکی اخته مناسب برای گوساله های زیر سه هفته می باشد
برای اخته کردن گوساله های بزرگتر از سه هفته از پنس اخته کن استفاده می شوند.
انجام واکسیناسیون قبل از پروسه عقیم سازی برای محافظت در برابر کزاز توصیه می شود زیرا بروز این عارضه در هنگام قرار گیری کش شایع تر می شود. واکسیناسیون باید هفته ها قبل از انداختن حلقه لاستیکی انجام شوند.
محققان کانادایی شواهدی در مورد استفاده از حلقه لاستیکی در سن کم یا عمل جراحی در سن بالاترارائه دادند که میزان درد ، زمان بهبودی و کاهش وزن بعد از عقیم سازی را بررسی می کند.

در نهایت محققان آلبرتا به این نتیجه رسیدند که استفاده از حلقه لاستیکی در سن کم تر نسبت به روش جراحی در سنین بالاتر مزیتی در راستای افزایش وزن ایجاد نخواهد کرد.
جهت جلوگیری از بروز این مشکل هنگام استفاده از حلقه های لاستیکی، اپراتور باید آناتومی گوساله را بفهمد و او را به درستی مهار کند.

تکنیک

• از حلقه لاستیکی برای گوساله های تازه متولد شده تا سه هفتگی استفاده می شود.
• از تنگ بودن حلقه های لاستیکی اطمینان حاصل کنید. حلقه ها باید به اندازه کافی قوی باشند تا جریان خون در شریان ها و رگ ها انسداد کامل پیدا کند.
• حلقه لاستیکی را در جایگاه مخصوص پنس اخته قرار دهید سپس دستگیره ها را ببندید تا کش باز شود.
• مادامی که گوساله در حالت ایستاده قرار دارد هر دو بیضه در داخل کش باز شده قرار دهید . عضله ای که به هر بیضه وصل می شود باید در مقابل شما قرار گیرد گیرد.
• محل حلقه لاستیکی را کمی بالاتر از بیضه ها (0.5 سانتی متر) در نظر بگیرید ، نه در روی خود بیضه.
• بررسی کنید که مطمئن شوید هر دو بیضه مانند شکل به درستی درون حلقه لاستیکی قرار گرفته اند . اگر اینطور نیست ، حلقه را با قیچی برش دهید و دوباره شروع کنید.
• پنس حلقه انداز را از زیر کش ازاد کنید.

مزایا و معایب:

• بدون خونریزی
• مناسب برای عقیم سازی در شرایطی که محل غذا خوردن گله مرطوب و گل آلود باشد.
• تشکیل ضایعات بزرگ بالای حلقه لاستیکی که برای مدت طولانی ادامه می یابد .
• زخمهای ناشی از کش لاستیکی کندتر از روش پنس اخته بهبود می یابند.
• ممکن است حلقه لاستیکی پاره شود یا به طور کامل گردش خون به بیضه ر ا مختل نکند.

 

روش عقیم سازی با پنس اخته گوساله

در روش عقیم سازی با پنس اخته رگهای خونی قطع می شوند ، عملیات خون رسانی به بیضه ها متوقف و در نتیجه بیضه از بین می رود. در این روش خوب مهار شدن حیوان امری ضروری است زیرا پنس اخته کن باید حدود 10 ثانیه برای انسداد جریان خون بر روی بیضه ها قرار بگیرد.

پنس اخته کن (شکل 3) باید در شرایط خوبی قرار بگیرد به گونه ای که زبانه های پنس به طور موازی و یکنواخت بسته شوند تا فشار به طور مساوی در طول زبانه ها توزیع شود. هنگامی که از پنس استفاده نمیشود باید آن را در حالت باز بگذارید.

(جهت خرید پنس اخته  گوساله کلیک کنید)

 

مراحل عقیم سازی با پنس اخته کن:

1. انتخاب پنس با اندازه متناسب. در پنس های کوچک بین فک ها بافت زیادی وجود خواهد داشت که سبب می شود نیروی کافی برای قطع رگ ها ایجاد نشود.

2. ابتدا بند اسپرماتیک (شکل ) را پیدا کنید، بند اسپرماتیک از بیضه به بدن گوساله می رود . این بند به اندازه یک مداد است و به راحتی از یک سمت بیضه به سمت دیگر حرکت می کند. این بند را به جداره خارجی بیضه هدایت کرده بین انگشت شست و سباسه خود نگه دارید.

3. در انتهای یکی از فک ها دو برآمدگی تعبیه شده تا از لغزش بند اسپرماتیک به بیرون پنس جلوگیری کند. فکی که دارای برآمدگی است را در جلوی بیضه قرار دهید به طوری که برآمدگی ها به سمت شما باشد.

4. قسمتی بیضه که حاوی بند اسپرماتیک است بین فک های پنس جای دهید. بیشتر از حد لازم بند را فشار ندهید. فک ها باید درست 1 الی 1.5 سانتی متر بالاتر از بیضه ها قرار گیرند.

5. پنس اخته کن را ببندید ، 10 ثانیه در حالت بسته آن را نگه دارید و مطمئن شوید که بند اسپرماتیک بین فک های پنس مهار شده است.

6. پس از ده ثانیه پنس را رها کنید ، آن را به یک سانتی متر پایین تر محل قبلی منتقل کنید و مراحل پنج را تکرار کنید. محل برخورد دوم را به گونه ای انتخاب کنید تا درد ناشی از دفعه دوم به حداقل برسد.

7. همین روش را برای بیضه دیگر نیز تکرار کنید. آن بخش از بیضه که در یک طرف پانچ شده در طرف مقابلش پانچ نکنید خطوط پانچ نباید در ناحیه وسط بیضه ها همپوشانی داشته باشد.

8. چهار تا شش هفته ی بعد گوساله ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بیضه ها کوچک شده باشند. در ابتدا بیضه ها متورم می شوند و بعد از آن اندازشان رو به کوچک شدن می گذارد.

 

مزایا و معایب:

• بدون خونریزی
• نیاز به تخصص
• غیرقابل اطمینان هنگامی که به طور نادرست انجام شود
• تجهیزات پس از استفاده طولانی مدت ناکارآمد می شوند و باید جایگزین شوند
• کاهش کمتری در افزایش وزن بعد از اخته سازی در مقایسه با روش حلقه لاستیکی و جراحی