تشخیص مرغ سالم از مرغ بیمار

اگر شما هم مرغداری دارید خوب است که پیرامون راه های تشخیص مرغ سالم از مرغ بیمار اطلاعات داشته باشد و بدانید یک مرغ بیمار چگونه خواهد بود. در این مقاله ما به شما در این باره کمک میکنیم.
تشخیص بیماری در مرغ ها به سادگی امکان پذیر نیست اما نگران نباشید علائمی وجود دارد که به ارزیابی و تشخیص مرغ بیمار کمک میکند.
پس اجازه دهید برای شروع ابتدا بررسی کنیم که یک مرغ سالم چگونه باید رفتار کند و چه خصوصیاتی می بایست داشته باشد.

خصوصیات رفتاری

یک مرغ سالم دائم در حال فعالیت و جنب و جوش است
نسبت به رفتار دیگر مرغ ها آگاه است
یک مرغ سالم زمین را نوک میزند لکه ها را میخراشد و دیگر مرغ ها را از طعمه ایکه پیدا کرده فراری می دهد
اول صبح هنگامی که در مرغدانی را باز میکنید، مرغ ها باید با اشتیاق و پر انرژی ار آن خارج شوند تا روز جدید خود را آغاز کنند.
یک مرغ سالم هنگام اضافه کردن دانه به بشقابش خوشحال میشود و اقدام به خوردن میکند.
با توجه به آنچه گفتیم، مرغی که از لانه خود خارج نشود و یا از آن بدتر خود را در گوشه کنار های تاریک پنهان کند سریعا باید مورد چکاپ قرار گیرد.

خصوصیات ظاهری

وقتی به یک مرغ سالم نگاه میکنید پرها صاف و براق و در جای خود قرار دارند. تاج باید پر رنگ و براق بوده و چشم ها باید روشن و شفاف باشند.

پر های مرتب و براق
مرغ سالم

اصوات مرغ ها

مرغ ها دائما در حال مکالمه با همدیگر هستند. اگر زمان زیادی را با مرغ ها بگذرانید متوجه اصوات به خصوصی خواهید شد که بسیار تکرار میشوند.
هنگامی که مرغ های من آزادانه مشغول قد قد هستند من به تمیزکاری اطراف میپردازم اما به محض اینکه صدای مرغ ها از حالت روتین و همیشگی خارج شود و صدای جدیدی به گوشم بخورد سریعا به سراغشان میروم چون این یک نوع زنگ هشداربه حساب می آید.
ممکن است آن ها پرنده شکارچی نظیر شاهین مشاهده کرده باشند یا یکی از آن ها توسط دیگری زخمی شده باشد اما این صدا که اصلا شبیه قد قد های معمولی روزانه آن ها نیست بدون شک نوعی هشدار خواهد بود.

تنفس

از دیگر صداهای نگران کننده صدای تنفس خس خس دار و یا سرفه در مرغ ها است که نشان از بیماری مرغ بوده و سریعا باید بررسی شود.

با توجه به موج فعلی آنفولانزای مرغی(avian influenza symptoms) که کشور را فرا گرفته است بهتر است شما با راه های تشخیص این بیماری آشنا باشید . همیشه مرغی که دارای بیماریست را از دیگر مرغ ها جدا کرده تا خطر سرایت به تمامی مرغ ها را را به حداقل برسانید.

آنفولانزا مرغی

مدفوع مرغ

برخی معتقدند این کار کمی دشوار است اما چک کردن مدفوع مرغ ها ضروریست. مرغ ها دو نوع مدفوع دارند که در طول روز دفع میکنند. نوع اول آن را معمولا هنگام صبح مشاهده میکنید که معمولا سفت تر و با نمک ادراری پوشیده شده.
نوع دوم مدفوع که کم تر مشاهده میشود معمولا کمی نرم تر بوده و رنگ آن قهوه ای یا سبز است.
هر دو نوع این مدفوعات بوی زیادی ندارند.
در صورت استشمام بوی بد زیاد و یا هر نوع تغییر از حالت نرمال باید مرغ مورد نظر را شناسایی و از بقیه مرغ ها جدا کنید.
به خاطر داشته باشید برخی از سبزیجات نظیر چغندرممکن است موقتا رنگ مدفوع را تغییر داده که این نشان از بیماری نخواد بود.

اشتها مرغ

مرغ هایی که در شرایط سلامتی خوبی به سر نمی برند کم اشتها می شوند. در برخی اوقات کاملا از خوردن دست میکشند. پس خوب است که هنگام غذا خردن گله مرغ خود را مورد بررسی قرار دهید.
اگر مرغی برای خوردن دانه جلو نیامد و یا زمین را برای جست و جو کرم و حشرات کنکاش نکرد قطعا ایرادی وجود خواهد داشت.
آنچه در ادامه اتفاق خواهد افتاد کاهش وزن است که خود یکی دیگر از علائم بیماریست. جوجه های جوان به طور مداوم در حال رشد و بلوغ هستند. مرغ جوانی که به اندازه کافی غذا نمی خورد ، مانند سایرین وزن پیدا نمی کند.
جوجه ها اغلب در 6 ماه اول شروع به وزن گرفتن میکنند حتی پس از تخم گذاری نیز همچنان اضافه شدن وزن ادامه دارد. مرغ و خروس های سن بالا تر باید بتوانند وزن خود را حفظ کنند. مرغ مسنی که دچار لاغری باشد بی شک دچار نوعی بیماری پنهان است.

تخم گذاری

عوامل زیادی می توانند در تخم گذاری تأثیر بگذارند ، از جمله سن، آب و هوا ، محیط استرس زا و قرار دادن باکس و جعبه های آشیانه.
اگر به طور دائم روزانه یک تخم مرغ از مرغ خود دریافت میکردید و اون برای مدتی عمل تخم گذاری را متوقف کند باید برایتان جای سوال باشد که چرا ؟
همچنین کیفیت پوسته تخم مرغ نیز میتواند سر نخ های خوبی به شما بدهد. پوسته های نازک و ضعیف می تواند در اثر تغذیه ناکافی یا جذب نامناسب مواد معدنی تشکیل شوند.

دانستن این که چه چیزی برای تغذیه مرغ ها مناسب است به شما کمک می کند تا از بروز هرگونه بیماری به دلیل تغذیه ناکافی جلوگیری کنید.

عامل های بیماری مرغ

عامل های بیماری مرغ میتواند ناشی از موارد گوناگونی باشد از جمله : ویروس ها، باکتری ها، کپک ها، قارچ ها و انگل ها. اغلب اگر یکی از این موارد رخ دهد، بیش از یک مرغ را درگیر خواهد کرد.
برخی مواقع علائم بیماری خفیف است و منجر به بروز بیماری برای یک الی دو روز می شود و کم اشتهایی را به دنبال دارد اما در موارد دیگر بیماری های مرغ مانند آنفولانزای مرغی کل مرغ ها را تنها طی چند روز از بین می برد.

توصیه من این است که وقتی علائم بیماری را مشاهده کردید وحشت نکنید. در ابتدا سلامتی کلی پرنده را با استفاده از آنچه در اینجا ذکر شده  ارزیابی کنید سپس با دامپزشک مشورت کنید.

از مهم ترین اقدامات اولیه این است که مرغ بیمار را از دسته جدا کرده تا از شیوع بیماری واگیردار احتمالی جلوگیری کنید.

علائم مرغ بیمار

آیا مرغ فعال و یا بی حال است؟
آیا مرغ برای جفت گیری به نظافت پرهایش رسیدگی میکند یا  پرهایش آشفته و بی نظم است؟
آیا مرغ به خوردن غذا اشتیاق نشان میدهد؟
آیا مرغ سرفه می کند یا مایع از دهانش بیرون میریزد؟
آیا مرغ قادر است به درستی سرپا بماند؟
آیا مرغ بر طبق روال معمول تخم می گذارد؟
آیا مدفوع مرغ حالت طبیعی  دارد؟

پیشگیری از بیماری

همانطور که در مورد انواع حیوانات صادق است ، پیشگیری از بیماری و ایجاد یک زندگی بر پایه سلامت راهی نیست که یک شبه بتوان آن را طی کرد.
داشتن رژیم غذایی مناسب به همراه مکمل های گیاهی و درمان مرغ ها با غذاهای غنی شده با پروبیوتیک ها سبب می شود مرغ ها در مقابل بسیاری از بیماری ها ایمن شوند.
خوراک تخمیر شده سرکه سیب (2 قاشق غذاخوری در یک گالن آب) به علاوه پودر سیر اضافه شده به آن (که از بالای آن پاشیده می شود) همگی به ایجاد یک سیستم ایمنی قوی در گله مرغ های شما کمک می کنند.
حفظ بهداشت نیز از موارد مهم به شمار می آید.

تمیز کردن به موقع فضولات که موجب جمع شدن مگس ها میشود، تهویه مناسب برای جلوگیری از ایجاد رطوبت در مرغدانی و تعویض خاک های مرطوب بستر مرغ ها همگی کمک شایانی به جلوگیری از بیماری های مرغ میشود.

منبع: backyardpoultry.iamcountryside.com